EVRY och Handelsbanken Norge ingår ett omfattande avtal

(Stockholm, 12 december 2016) EVRY och Handelsbanken Norge har ingått ett omfattande strategiskt avtal för leverans av nästa generation kärnbank- och betalningslösningar. Som en del av avtalet kommer EVRY fortsätta att leverera bank- och driftstjänster, korttjänster, print- och informationstjänster. Det samlade värdet uppgår till cirka NOK 700 miljoner under en period av fem år. Avtalet har en option att förlängas ytterligare två år.

Wiljar Nesse, EVP Financial Services i EVRY

Genom det nya avtalet kommer EVRY leverera en komplett lösningsportfölj för Handelsbanken. Kostnadseffektiva och moderna lösningar ska hjälpa Handelsbanken att uppnå fortsatt tillväxt på den norska marknaden. Med det nya avtalet uppfyller EVRY Handelsbankens krav på förenkling och förutsägbarhet i leveranser. EVRY möter samtidigt kraven på kvalitet och compliance, och ger tillgång till innovativa och framtidsorienterade banklösningar.

Handelsbanken är beslutsamma om att leverera digitala och användarvänliga tjänster till sina kunder. För att kunna erbjuda framtidens bank, har Handelsbanken valt en komplett tjänst som inkluderar nästa generation kärnbank- och betalningslösningar från EVRY.

– Handelsbanken ska även framöver ha mycket nöjda kunder. Det säkerställer vi genom personlig rådgivning, lokal närvaro och goda digitala lösningar. Kundernas krav på lösningar utvecklas ständigt och vi anpassar därför kontinuerligt våra tjänster för att kunna leverera en god bankupplevelse. Avtalet med EVRY är ett avgörande bidrag i detta arbete. Tillsammans kommer vi att bygga en kostnadseffektiv plattform för modern bankdrift med digitala lösningar som uppfyller både nuvarande och framtida behov, säger Gry Haugo Killingstad, chef för infrastruktur på Handelsbanken Norge.

– Handelsbanken är en av de banker i Norge som levererar bäst resultat både när det gäller ekonomi och kundnöjdhet. Det är en stor förtroendeförklaring att banken önskar att fortsätta med våra digitala banktjänster samtidigt som de satsar strategiskt på nästa generation kärnbank- och betalningslösningar från EVRY. Detta kommer att ge Handelsbanken en modern och kundcentrisk kärnbank med många möjligheter för goda kundlösningar. Vi ser fram emot att fortsätta det goda samarbetet med Handelsbanken, säger Wiljar Nesse, koncerndirektör för Financial Services i EVRY.

- Som Handelsbanken, ser vi att fler banker är i process med att införa moderna kärnbanksystem för att stå bättre rustade att möta kundernas förväntningar av en mer personlig och digital upplevelse. De avtal som vi har ingått på nästa generation kärnbank- och betalningslösningar, bekräftar att vi har mycket konkurrenskraftiga lösningar. Detta ger oss en solid grund för fortsatt nordisk tillväxt under många år framöver, säger Nesse.

EVRYs nya kärnbanklösningar levereras som komponenter baserade på industristandard. Utvecklingsstrategin och implementeringsmetodiken är förankrad genom ett tätt samarbete med BIAN-nätverket (Banking Industry Architecture Network), där EVRY är den enda nordiska IT-tjänsteleverantören som är medlem. Modern arkitektur och standarder, som bland annat ISO 20022, säkerställer att lösningarna är flexibla, kostnadseffektiva och anpassade för att uppfylla internationella krav. Lösningarna kan levereras som SaaS-tjänster från EVRY, eller som komponenter installerade hos banken.

Om avtalet

Det nya avtalet gäller från 1 januari 2017 och fram till 31 december 2021. Avtalet har en option att förlängas med ytterligare två år. Avtalet representerar ett samlat kontraktsvärde på cirka NOK 700 miljoner under de kommande fem åren.

Wiljar Nesse, EVP Financial Services, EVRY, tel. +47 934 48 116
Viola Hellström, VP Communications Financial Services, EVRY, tel. + 46 73 708 17 27
Gry Haugo Killingstad, chef infrastruktur, Handelsbanken Norge, tel. +47 971 556 65

Om Handelsbanken
Handelsbanken i Norge är en av de ledande bankerna både på privat - och företagsmarknaden. I Norge, har Handelsbanken 232 miljarder NOK i utlåning. Handelsbanken är representerad i hela landet med 50 kontor och cirka 750 anställda. Förutom traditionella banktjänster, erbjuder Handelsbanken tjänster inom livförsäkring, kapitalförvaltning och värdepapper (obligationer och valuta, aktiemäkleri, corporate finance). Handelsbanken i Norge är en del av Svenska Handelsbanken, en ledande nordisk universalbank. Koncernen har 11 500 anställda på över 800 kontor i över 20 länder. Banken grundades 1871. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Banken är noterat på Stockholmsbörsen. www.handelsbanken.no

Wiljar Nesse, EVP Financial Services i EVRY

Landkreditt Bank och EVRY utökar samarbetet6.2.2018 07:30Pressmeddelande

Landkreditt Bank ingår ett nytt avtal med EVRY om leverans av banklösningar. Avtalet sträcker sig över fem år och har ett värde av 150 millioner norska kronor. Som ett led i avtalet ska EVRY leverera nästa generation kärnbank- och betalningslösningar. Avtalet omfattar också ytterligare förbättringar av självbetjäning och automatisering inom låne- och kreditområdet för bankens person- och lantbrukskunder.

EVRY ASA: Fortsatt omsättningstillväxt och kraftigt förbättrad marginal jämfört med föregående år1.11.2017 11:25Pressmeddelande

(Fornebu den 1 november 2017) EVRY rapporterade en ökad omsättning samt ökade marginaler för det tredje kvartalet 2017 jämfört med samma kvartal föregående år. Företaget har upplevt positiv intäktstillväxt inom alla affärssegment under tredje kvartalet 2017 och de förbättrade marginalerna är resultatet av en effektiv affärsmodell och genomförandet av alla strategiska åtgärder som har inletts de senaste kvartalen.