EVRY och Method lanserar center för strategisk design

EVRY inleder ett samarbete med Method Inc. och etablerar en strategisk designmiljö, EVRY Strategic Design Lab, i Stockholm. EVRY Strategic Design Lab samlar kompetens inom management consulting, servicedesign, kundupplevelse och digitala lösningar. Målet är att förbättra befintliga kundupplevelser och exponera nya tillväxtmöjligheter för företag genom att tänka nytt om hur produkter och tjänster utvecklas för den digitala kunden.

EVRY Strategic Design Lab är beläget på Södermalm i Stockholm. Verksamheten etableras och drivs i ett partnerskap med Method, en experience design studio som ägs av GlobalLogic Inc. Method grundades 1999 och har kontor i San Francisco, New York och London. Method samarbetar med kunder för att genom insikter, strategi och design lösa de komplexa problem som varumärken, produkter och tjänster numera står inför i en uppkopplad värld.

”Den fjärde industriella revolutionen håller på att förändra spelreglerna i näringslivet. Digital omvandling är det första steget för att skapa fördelar i denna alltmer konkurrensintensiva marknad. Som ett resultat ser vi att företagsledningen i stora etablerade företag satt digitaliseringen högt upp på den strategiska agendan. Disruptiva och snabba marknadsförändringar påverkar prioriteringar och planer för konkurrenskraft och tillväxt”, säger Björn Ivroth, koncernchef på EVRY.

Digitala företag är mer anpassningsbara och har flera strategiska möjligheter att skapa konkurrensfördelar. Fördelen av att vara tidigt ut på marknaden med innovativa digitala lösningar kan vara mycket stora. Själva utvecklingen av affärsstrategier behöver därför ändras radikalt från dagens som i stor grad kännetecknas av jämförelsestudier (”benchmarks”) och förbättringsinitiativ.

EVRY Strategic Design Lab tillämpar designmetodik för att hjälpa våra kunder att utveckla en strategisk möjlighetskarta för verksamheten. Ett designdrivet tillvägagångssätt är idealiskt för att skapa anpassningsbara strategier och ta tillvara på nya affärsmöjligheter. EVRY Strategic Design Lab är en viktig satsning och utvecklar EVRYs förmåga att leverera och bistå sina kunder i att operera, modernisera och förnya deras verksamhet.

"Vi är bara i början av den digitala omvandlingen. Många branscher och organisationer kommer att gå igenom förändringar lika stora som hos media- och musikbranschen, för att nämna två exempel. Vårt mål är att vara en partner som kan identifiera nya affärsmodeller och digitala konkurrensfördelar på ett tidigt stadium och sedan förverkliga dem. EVRY Strategic Design Lab kommer att vara vårt flaggskepp inom detta fokusområde", kommenterar Björn Ivroth.

EVRY Strategic Design Lab kommer att utmana företagens nuvarande strategier och affärsmodeller, och samarbeta med våra kunder för att designa fler möjligheter för tillväxt och högre kundengagemang. Centrala områden för research och insiktsarbete kommer att omfatta kundbehov, affärsmål och vilka IT-baserade lösningar som krävs för att möjliggöra dessa.

”Varje industri står inför en betydande utmaning när det gäller digital omvandling”, enligt Carsten Wierwille, Method SVP General Manager. ”Vi ser fram emot att skapa stora möjligheter och mervärde för EVRYs kunder genom att hjälpa dem definiera och uppnå sina digitala ambitioner. Vi är verkligen entusiastiska över samarbetet och det starka partnerskapet mellan Method och EVRY”.

"Method har redan byggt upp betydande kunskap och erfarenhet inom detta område tack vare sina spännande kunder och projekt i San Francisco, New York och London. I kombination med EVRYs branschspecifika kunskaper, digitala lösningar och närhet till nordiska kunder, är vårt mål att skapa ett proaktivt, framtidsinriktat kunskapsteam för att driva affärsutvecklingen och digital omvandling. Med etableringen av EVRY Strategic Design Lab följer vi vårt eget råd: vi tänker innovativt, drar nytta av ett globalt nätverk av expertis och utmanar oss själva och våra kunder för att hitta digitala lösningar som kan utnyttjas för att öka konkurrenskraften. Vårt mål är att införa en metod som säkerställer att vi levererar bättre lösningar och större värde för våra kunder”, säger Björn Ivroth.

För mer information kontakta:

Jørn Bremtun

Vice President, Corporate Communications

Tel +47 92 20 97 35

About Method

Method is a global experience design firm that transforms companies through the intersection of brand, products, and services. Across our studios, experience defines us and guides our work. We approach design by putting people first—always designing with them in mind. We craft a wide range of experiences to help our clients, from digital platforms to design systems to innovative devices. Located in San Francisco, New York, and London, we have worked with clients such as Google, Microsoft, Lush, Barclays and Salesforce.

www.method.com

About EVRY

EVRY is a leading IT company in the Nordic region. Through advice, technology and solutions, EVRY brings information to life, creating value for our customers' business to the benefit of society. With a combination of extensive industry experience and a customer centric approach, as well as international capabilities and local presence, we help customers realise the full potential of IT.

www.evry.com