EVRY utvalda att leverera IT-infrastruktur och molntjänster för Telenor i Norden

19.9.2016 07:00 | EVRY

(Stockholm den 19 september 2016) De nya avtalen mellan Telenor och EVRY inkluderar dedikerade molnlösningar, infrastruktur- och datacentertjänster för att stötta Telenors digitala transformation.

EVRY har levererat IT-tjänster till Telenors norska organisationen i många år. I det nya avtalet har omfattningen utökats och omfattar även Telenor i Sverige, utöver Telenors verksamhet i Norge.

Enligt avtalet ska EVRY leverera en innovativ infrastruktur med dedikerade molnlösningar som kan kombineras med globala offentliga molnlösningar. Konceptet ger en hög grad av flexibilitet, säkerhet och skalbarhet både vad gäller teknik och kostnader. Tjänsterna ska levereras från EVRYs nyetablerade datacenter i Norge och kommer att bygga på ledande lösningar för molntjänster.

"Standardisering av tjänster i regionen ger oss ökad effektivitet och skalbaret och molnbaserad teknik utgör grunden för vår pågående transformation mot att bli en fullvärdig digital tjänsteleverantör. Genom initiativ som detta, vi gör det möjligt att snabbt anpassa oss till kundernas förändrade behov på ett effektivt sätt " säger Ruza Sabanovic, Chief Technology Officer i Telenor Group.

EVRYs datacenter är i världsklass när det gäller säkerhet och miljövänlighet. Datacentret använder hälften så mycket energi som traditionella datacenter tack vare ett helt nytt och innovativt luftkylningssystem i kombination med moderna, virituella och energieffektiva servrar.

EVRY levererar kompletta IT-lösningar baserade på världsledande teknologi till ett stort antal ledande företag och organisationer i Norden.

"Vi är mycket stolta över att ha valts ut av Telenor, något som bevisar att vi kan erbjuda högkvalitativa infrastruktur- och molnlösningar också till enterprisemarknaden. Telenor är ett företag som verkligen har förutsättningar att dra nytta av ny teknik för att gynna sina kunder, och det nya avtalet gör det möjligt för Telenor att erbjuda sina kunder ännu bättre lösningar internationellt. Detta är ett bra exempel på hur vi skapar digital fördel för våra kunder ", säger Björn Ivroth, koncernchef på EVRY.

Avtalet omfattar leverans av dynamisk infrastruktur som tjänst (IaaS) och moderna lagringslösningar. Leveranserna omfattar support och verktyg för en administrativ molnlönsningsplattform (CMP). Sammanfattningsvis kommer EVRY leverera en framtidsinriktad molnlösning till Telenors verksamhetsområden för att stödja företagets behov av en säker, stabil och flexibel plattform för deras affärskritiska applikationer.

EVRY stärker sin satsning på molntjänster och ingår samarbete med Amazon14.12.2016 09:00Pressmeddelande

(Oslo den 14 december 2016) EVRY stärker sitt fokus på molntjänster och ingår i ett samarbete med Amazon Web Services (AWS) för att kunna leverera AWS Cloud till sina över 10.000 kunder i nio länder. Enligt färska siffror från IDC kommer offentliga molntjänster växa med nästan 19% årligen under de kommande fem åren. Företag letar därför nu efter en pålitlig partner som kan förflytta deras traditionella IT-miljöer till molnbaserade lösningar och säkerställa en framgångsrik digital omvandling.

EVRY och Handelsbanken Norge ingår ett omfattande avtal12.12.2016 07:10Pressmeddelande

(Stockholm, 12 december 2016) EVRY och Handelsbanken Norge har ingått ett omfattande strategiskt avtal för leverans av nästa generation kärnbank- och betalningslösningar. Som en del av avtalet kommer EVRY fortsätta att leverera bank- och driftstjänster, korttjänster, print- och informationstjänster. Det samlade värdet uppgår till cirka NOK 700 miljoner under en period av fem år. Avtalet har en option att förlängas ytterligare två år.