Ewa Thorslund slutar som vd på TU – Medier i Sverige

Ewa Thorslund slutar som vd på Svenska Tidningsutgivareföreningen, TU – Medier i Sverige.

–  Ewa Thorslund slutar på egen begäran. Det är bara att beklaga att hon lämnar oss så snart efter tillträdet, men vi kan tyvärr konstatera att det funnits olika förväntningar på uppdraget, säger Victoria Svanberg, styrelseordförande i TU.

Ewa Thorslund, som tillträdde tjänsten den 1 juni, slutar omgående. En ny rekryteringsprocess inleds direkt, och under tiden kommer styrelseledamoten Thomas Mattsson, tidigare chefredaktör på Expressen och sedan ett decennium styrelseledamot i TU, att gå in i rollen som tillförordnad vd för TU.

–  Thomas Mattsson är ett känt och respekterat namn i branschen och är väl insatt i våra frågor. Han behöver ingen startsträcka för att kunna driva TU framåt under tiden som vi letar efter en permanent vd-lösning, säger Victoria Svanberg.

Thomas Mattsson, som interimistiskt kommer att dela sin tid mellan TU och rollen som Senior Advisor på Bonnier News, säger:

–  TU samlar sedan över 100 år den svenska dagspressen i frågor som idag handlar om allt från tryckfrihet till internationella techjättars påverkan på publicistiken. Jag tror på att att TU, ofta i samarbete organisationer som Utgivarna och Sveriges Tidskrifter och Gratistidningarnas förening, har en fortsatt viktig roll.

Kontakt:

victoria.svanberg@nwt.se