Audi

Exakt data för högre säkerhet. Audi varnar förare för halt väglag.

Dela

Audi tar ännu ett steg mot säkrare och mer intelligent mobilitet. Premiummärket använder sig för första gången av högprecisions s.k. swarm data för att förbättra sin car-to-X tjänst som kallas “lokal varningsinformation”. Den nya versionen använder sig av en car-to-cloud applikation som baseras på ett nytt sätt att uppskatta friktionskoefficienten baserat på hjulspinn. Tekniken kan upptäcka minsta förändringar i vägfäste, ladda upp data till molnet för att processas och i nästan realtid varna bakomvarande förare för bl.a. isiga vägar.

Audi varnar för halt väglag via koncernens uppkopplade fordonsflotta.
Audi varnar för halt väglag via koncernens uppkopplade fordonsflotta.
  • Swarm data förbättrar car-to-X tjänst med varningsinformation
  • Audi första biltillverkare att använda lösning från svenska NIRA Dynamics
  • Ca 1.7 miljoner bilar i Volkswagen-koncernen bidrar till datainsamlingen
  • Ny metod upptäcker minsta förändringar i friktionskoefficienten
  • Gemensam utveckling av Audi med Car.Software, svenska NIRA Dynamics och HERE

Sedan 2017 har Audibilar kunnat varna varandra för olyckor, punkteringar, trafikköer, isiga vägar eller begränsad sikt. För att kunna göra det analyserar den s.k. car-to-X tjänsten “lokal varningsinformation” en mängd data.  Datan omfattar ingrepp från den elektroniska stabiliseringkontrollen (ESC), regn- och ljussensor, vindrutetorkare och strålkastare, liksom nödsamtal och utlösning av airbags. Audi tar nu nästa steg och förbättrar tjänsten med högprecisions s.k. swarm data för att göra varningen ännu snabbare och mer exakt. Märket med de fyra ringarna är den första tillverkaren som använder en patenterad lösning från det svenska företaget NIRA Dynamics AB för syftet. Utifrån denna har de två företagen tillsammans med Car.Software organization och HERE Technologies utvecklat den förbättrade varningsinformationen.

I bilen kan systemet uppskatta friktionskoefficienten mellan hjulen och vägytan baserat på hjulspinn. För att kunna göra det används signaler från chassit, så som hjulens hastighet eller accelerationsvärden. Systemet är redan permanent aktivt vid normala körsituationer och inte enbart vid de fysiska gränsområden som kräver att chassikontrollsystemet ingriper. Sensordatan är anonymiserad, både i bilen och även i molnet, som tillhandahålls av NIRA Dynamics AB, till vilka datan överförs.  Den aggregerade datan kombineras med metadata så som väderinformation och empiriska värden och överförs sedan från en NIRA-server till tjänsteleverantören HERE Technologies. Där integreras datan i HEREs platsplattform som presenterar vägnätet som en exakt tredimensionell modell.

Servrarna hos HERE sänder sedan varningsinformationen till bilarna som är i eller närmar sig området med sämre förhållanden. Föraren får därmed varningen i Audi virtual cockpit eller på tillvalet head-up display. 

Antalet fordon en nyckel till framgång

Ju fler fordon som levererar data, ju bättre kan systemet lära, analysera och skapa kartor och därefter informera eller varna förarna beroende på situation. Det är den grundläggande principen för swarm data och swarm intelligence – ett område där Audi har byggt upp omfattande kompetens under de senaste åren. I Europa kommer mer än 1,7 miljoner fordon från Volkswagen-koncernen att kunna leverera aktuell data för varningsinformationstjänsten under 2021, och antalet kommer att öka till mer än tre miljoner under 2022. Det är en signifikant konkurrensfördel för Volkswagen-koncernen. Tjänsten finns tillgänglig i de nya  modellerna från Audi, Volkswagen, SEAT, Škoda, Porsche, Bentley och Lamborghini.

Car.Software organization, ett företag inom Volkswagen-koncernen, bar huvudansvaret för utvecklingen. Projektet var utformat så att största möjliga antal förare skulle kunna dra fördel av säkerhetsfördelarna oavsett märke i gruppen. Detta är även den första kundapplikationen varifrån fordonsdata används för denna typ av banbrytande dataanalys. “Projektet för att förbättra varningssignalerna är ett bra exempel på den stora potentialen i märkesövergripande mjukvaruutveckling. Tillsammans med andra koncernmärken och våra strategiska partners kunde vi utveckla en digital tjänst inom några få månader genom att använda vår egen mjukvarukompetens och skalfördelar” säger Thomas Müller, Head of Advanced Driving Assistance Systems (ADAS) & Automated Driving (AD) vid Car.Software organization. “Den förbättrade varningsinformationstjänsten är bara början - vi ser en stor potential för framtiden.”

Genom att använda en aktuell friktionskoefficientkarta baserad på den insamlade datan, kan kommuner optimera snöröjningstjänster i realtid och även minska miljöpåverkan genom att använda mindre vägsalt. Förarassistanssystem kan anpassa sig i förväg till vägförhållandena med ännu större precision och vägvisningen i navigationssystemen kan ta vägförhållanden i beräkning för att ge en ännu mer exakt beräkning av den förväntade ankomsttiden. I bilen kan kontrollen av hjulsläpp möjliggöra utveckling av underhållsservice för däck, till exempel genom att upptäcka slitagenivån liksom däckens prestanda.

 

Om NIRA Dynamics AB

Mjukvaruföretaget har sitt huvudkontor i Linköping och är marknadsledare inom indirekta däcksensorsystem. NIRA använder avancerade analyser av däck och fordonsdata för interaktionen mellan fordon och väg. Tire Grip Indicator (TGI), den patenterade applikationen för sensorfusion, beräknar friktionen och laddar sedan upp datan till det molnbaserade systemet för live mapping (information om vägytan) för ytterligare bearbetning och distribution.

Om HERE Technologies

HERE Technologies är en erfaren tjänsteleverantör av platsdata och teknik. Deras tjänster omfattar permanent installerade navigationslösningar och andra platstjänster som för att guida människor, företag, och städer mot framtidens mobilitet genom användningen av platsdata. Plattformen erbjuder även en internationell knytpunkt för utbyte av platsdata via HERE Marketplace. HERE ägs av Audi, BMW, Daimler och kinesiska Tencent.

Om Car.Software organization

Car.Software Organization är ett mjukvaruföretag inom Volkswagen-koncernen som samlar och expanderar sin mjukvarukompetents för syftet att transformera mobilitet. Företagets mission är att utveckla ledande teknik för bilindustrin och därför göra körupplevelsen säkrare, mer hållbar och mer bekväm. Ca 5000 ingenjörer och utvecklare arbetar med att utveckla en gemensam mjukvaruplattform och arkitektur för alla märken och marknader inom Volkswagen-koncernen. Car.Software organization arbetar i kompetenscenter i Berlin, Ingolstadt, Munich, och Seattle, liksom i Stuttgart och Wolfsburg.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Audi varnar för halt väglag via koncernens uppkopplade fordonsflotta.
Audi varnar för halt väglag via koncernens uppkopplade fordonsflotta.
Ladda ned bild
Avancerad car-to-X-tjänst varnar för bl.a. lokal halka
Avancerad car-to-X-tjänst varnar för bl.a. lokal halka
Ladda ned bild

Om

Audi
Audi

151 88 Södertälje

08-553 866 50http://www.audi.se
Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,69 miljoner nya bilar 2020. Företaget omsatte 55,7 miljarder euro 2019 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

 

Följ Audi

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Audi

På väg mot Dakar. Audi elektrifierar öknen7.4.2021 11:43:47 CEST | Pressmeddelande

Audi har tagit viktiga steg på väg mot debuten i det berömda Dakarrallyt i januari 2022. Konceptet för den innovativa prototypen till världens tuffaste terrängrally är nästan färdigställt med de första testerna inplanerade till halvårsskiftet. Projektledningen för företagets fabrikssatsning inom motorsport har tagits över av Andreas Roos, som senast var ansvarig för det framgångsrika DTM-programmet inom Audi Sport.

Precision i varje detalj i Audi Q4 e-tron: Emotionell design formad i metall30.3.2021 10:51:20 CEST | Pressmeddelande

Distinkta linjer, mjuka ytor och kraftfulla quattromarkörer – med Q4 e-tron tar Audi nästa steg i utvecklingen av elbilarnas formspråk. Linjerna från konceptbilen som visades 2019 kommer nu i serieproduktion i Audi Q4 e-tron. Ansvaret för att överföra designerns ide till produktion ligger hos Audis maskinkonstruktörer som överför den emotionella upplevelsen till metall. När pressverktyget utformas måste det leverera en precision på ned till en tusendels millimeter – maskinkonstruktionen spelar därför en avgörande roll i Audis höga kvalitetsstandard.

Produktionsstart för eldrivna Audi Q4 e-tron23.3.2021 14:14:52 CET | Pressmeddelande

Audi går tillbaka till sina rötter. Produktionen av Audi Q4 e-tron har nu startat i Zwickau, själva födelseorten för det tyska märket. Modellen är Audis första helt eldrivna suv som tillverkas i Tyskland och det sker CO2-neutralt redan från början. Audi Q4 e-tron byggs på Volkswagen-koncernens modulära elbilsplattform (MEB), en mångsidig och flexibel arkitektur som är utvecklad för en mängd eldrivna modeller med stora synergier.

Audi trotsade coronapandemin med ett robust resultat för räkenskapsåret 202019.3.2021 14:00:17 CET | Pressmeddelande

Även under ett utmanande år som 2020 fortsatte Audi transformationen av företaget mot hållbar och uppkopplad premiummobilitet med full kraft. Pandemin resulterade i lägre leveranser och omsättning under det första halvåret. Tack vare ett starkt andra halvår och ett ännu starkare fjärde kvartal uppgick försäljningsintäkterna till totalt ca 50 miljarder euro under räkenskapsåret 2020. Rörelseresultatet före extraordinära poster var 2,7 miljarder euro och försäljningsmarginalen före extraordinära poster 5,5 procent. Nettokassaflödet fortsätter vara en styrka hos företaget med 4,6 miljarder euro och fortsatt kostnads- och investeringsfokus. Audi fortsätter sin konsekventa plan för e-mobilitet. Enbart under 2021 fördubblas antalet helt eldrivna modeller samtidigt som utbudet förstärks med ännu fler laddhybrider. Med förbehåll för utvecklingen av coronapandemin och leveranssituationen av halvledare ser Audi på 2021 med försiktigt optimism.

De första detaljerna om eldrivna Audi Q4 e-tron. Interiör med nya dimensioner.9.3.2021 09:29:55 CET | Pressmeddelande

Audi lyfter på täcket och visar upp interiören i kommande Audi Q4 e-tron. Tack vare den nya elbilsarkitekturen kommer den kompakta suven erbjuda en helt ny rymd som motsvarar betydligt större bilar. I förarmiljön möter flera nyheter: head-up display med augmented reality som sammanför den verkliga världen med den virtuella, en helt ny rattgeneration med touchreglage, säkerhetssäte med integrerad airbag samt praktiska förvaringsfack som rymmer ca 25 liter. Den luftiga och progressiva interiördesignen är resultatet av en ny teknisk era. Audi Q4 e-tron har världspremiär i mitten av april.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum