Exklusiv lansering av ”Papillon” årgång 2017 från kultvarumärket Orin Swift

Den 8 september 2020 släpps 120 flaskor av vinet "Papillon" från det ikoniska vinvarumärket Orin Swift. Vinet är gjort av vinmakaren och konstnären Dave Phinney som hyllas både för sina unika viner och sina konstnärliga och uttrycksfulla etiketter. Orin Swift Papillon 2017 finns i Systembolagets tillfälliga sortiment, artikelnummer 92971 och priset är 749 kronor

Historien om Orin Swift är en fascinerande berättelse om en ung och framsynt Dave Phinney som efter att ha blivit förälskad i vin under sina studier i Italien börjar arbeta hos Robert Mondavi. Med en stark känsla att bygga något unikt skapade han 1998 Orin Swift i Kalifornien och framgångarna väntade inte på sig. Med kraftfulla viner och konstnärliga och uttrycksfulla etiketter skapade han ikoniska viner. Fokus ligger på att alltid ha tillgång till de bästa druvorna från olika ursprung i Kalifornien. Varje årgång är unik i både druvblandning och uttryck.

Papillon 2017, Napa Valley är en hyllning till den klassiska Bordeaux blandningen men med Napa Valleys uttryck.

Druvorna kommer från klassiska vingårdar i Napa Valley samt Atlas Peak och St. Helena AVA:s. Vinet är lagrat i 15 månader på Franska ekfat och av dessa är 43% nya.

Vinet är ett stort vin med kraft och elegans. Doften är fullpackad med svarta vinbär, björnbär, Provencalska örter och vaniljstinn cigarrbox. Smaken är stor med aromer av mörka plommon, fänkål och svarta vinbär. Vinet har en tydlig mineralitet och avslutet bjuder på sandiga tanniner och en lång eftersmak som för tankarna till björnbär och läder.

Etiketten till vinet Papillon är fotat av Daves vän och vinmakare Greg Gorman och föreställer händerna på en av vingårdsarbetarna. Detta är essensen i hans konstnärliga syn på hur vin ska uttryckas och presenteras.

Orin Swift Papillon finns i Systembolagets tillfälliga sortiment, 120 flaskor och lanseras 8 september 2020. Producent: Orin Swift. Vindistrikt: Napa Valley i USA. Druvsorterna är cabernet sauvignon, cabernet franc, petit verdotmalbec och merlot.

Artikelnummer 92971 | Alk 15,5% Pris 749 kr | Vol 75 cl.