Exklusiv lansering av röd blend från Tahbilks gamla vinstockar, Tahbilk Old Vines

3.3.2016 11:01 | Spring Wine & Spirits AB

Vingården Tahbilk har nyligen utsetts till ”Winery of the Year 2016” av Australiens främste vinkännare James Halliday. Nu lanseras 2012 Tahbilk Old Vines Cabernet Shiraz. Blenden av Cabernet Sauvignon och Shiraz har redan kallats ”Australia at it´s Best” och druvorna kommer från vingårdens gamla vinstockar.

Tahbilk Old Vines Cabernet Shiraz bild

Tahbilk är en av Australiens äldsta vinegendomar. Den grundades 1860 och drivs sedan fyra generationer tillbaka av familjen Purbrick. Idag är Alister Purbrick ägare och ansvarig vinmakare.

Vingården har fått sin berömmelse för sina Shiraz-, Cabernet Sauvignon- och Marsanneviner. Men även för sina gamla vinstockar. Shirazstockarna planterades redan 1860 och breder ut sig över en halv hektar. Cabernet Sauvignonstockarna härstammar från 1949.

Vinodlingarna ligger långt söderut, vid Nagambie Lakes i delstaten Victoria. Aboriginernas namn på Nagambie är Tabilk-Tabilk, som betyder ”platsen med många vattenhål”, vilket gett vingården sitt namn.

Druvorna till Tahbilk Old Vines Cabernet Shiraz skördas för hand för att garantera högsta kvalitet. Vinet har lagrats på en kombination av fransk och amerikansk ek under 18 månader och har gett vinet en tydlig fatkaraktär.

Vinet har en generös doft med inslag av mogna björnbär, mörka körsbär, choklad, vanilj, kaffe och viol. Smaken är mycket generös med saftiga tanniner, inslag av mocka, mogna plommon och körsbär, viol och vanilj.

Tahbilk Old Vines Cabernet Chiraz passar bra till smakrika rätter av lamm och nötkött. Men även till grillat, viltkött och svamprätter.

1200 flaskor Tahbilk Old Vines Cabernet Shiraz finns att tillgå via Systembolagets exklusiva sortiment from 4 mars 2016.

Tahbilk Old Vines Cabernet Shiraz

Land: Australien, Central Victoria | Producent: Tahbilk | Druvor: Shiraz och Cabernet Sauvignon | Vol: 75 cl | Alk: 14% | Art nr: 9606101 | Pris: 199 kr | Antal flaskor | 1200 | Lansering: 4 mars 2016

För mer information, vänligen kontakta:

Li Berger, produktchef på Spring Wine & Sprits
tel 08-736 68 87, li.berger@springwine.se

www.springwine.se

Tahbilk Old Vines Cabernet Shiraz bild
Tahbilk the region
Tahbilk the tower

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Chablis-producenten Domaine Laroche öppnar egen kräftpaviljong på Djurgårdsbrunns värdshus6.8.2017 21:06Pressmeddelande

Sensommar 2017. Du och dina vänner vill ha en kräftskiva men har varken tid, ork eller lokal. Dessutom har ni ett stort vinintresse och anser att kräftans sälta bäst matchar med friska och fräscha viner med uttalad syrlighet, gärna från Chablis. Titta då hit! Nu lanserar vinhuset Domaine Laroche sin egen kräftpaviljong på Djurgårdsbrunns Värdshus i Stockholm.

Trapiche Smoak Wood – sommarens smaksättare på grillen20.6.2017 13:25Pressmeddelande

Det grillas flitigt i de svenska hemmen under sommarhalvåret och många vill briljera med sina grillfärdigheter. En grillmetod som allt fler har upptäckt är att grilla med rökflis. Det fungerar både som smaksättare samtidigt som råvarorna både blir mörare och saftigare. Inför sommaren har det argentinska vinhuset Trapiche inlett ett samarbete med Lilla Rökeriet där de tagit fram ett rökflis - Trapiche Smoak Wood. Trapiche Smoak Wood lanseras 20 juni.

Den ljusrosa versionen av den ikoniska cavan Anna de Codorníu släpps nu i limiterad upplaga29.5.2017 09:58Pressmeddelande

Det spanska vinhuset Codorníu, även aktuell med ett samarbete med den svenska konstnärinnan Clara Hallencreutz, släpper inför sommaren 2017 ytterligare ett vin i limiterad design. Denna gång är det den ljusrosa cavan Anna de Codorníu Rosé Brut som får en ny lyxig kostym. Ett lyxigt bubblande inslag i sommarens rosémingel Snart är sommaren här vilket för många även innebär att det är rosévinspremiär. Anna de Codorníu Rosé Brut passar utmärkt att serveras både som en festlig aperitif och till somriga bufféer med till exempel löjromstoast och skagensnittar. Anna de Codorníu Rosé Brut har en mycket elegant och torr smak med en god balans mellan de fruktiga tonerna av röda bär – och de fräscha fruktsyrorna, samt bröd och mandel. Blenden består till 70 procent utav den prestigefyllda druvan Pinot Noir och resterande 30 procent av Chardonnay. Doften har tilltalande aromer av röda bär, som jordgubbar, körsbär och hallon, samt nötter, gröna äpplen och grapefrukt. Codorníus vinmakare rekommender