EXKLUSIV LANSERING FRÅN CHAMPAGNE PHILIPPONNAT

I Mareuil-sur-Aÿ, i hjärtat av Champagne har Philipponnat sitt säte. Den 15 december, lagom till julens festligheter släpps en exklusiv lansering av Champagne Philipponnat Royale Réserve Non Dosé på Systembolagets tillfälliga sortiment. Artikelnummer 92342 och priset 399 kr.

Familjen Philipponnat har bott i Champagneregionen i snart 500 år. Man räknar 1522 som ett märkesår, det var då som Aprile Philipponnat registrerades som ägare av vingårdar i byn Aÿ. Familjevapnet som pryder alla buteljer från Philipponnat, är från 1697. Huset drivs idag av Charles Philipponnat.

PHILIPPONNAT ROYALE RÉSERVE NON DOSÉ

Champagne Philipponnat använder samma stilla basvin i både sin Brut och Non Dosé, ett hantverksförfarande som väldigt få champagnehus använder sig av. Skillnaden är att Non Dosé inte toppas upp efter degorgeringen med socker i sin liqueur d’expédition. Non Dosé är årgångslös, dock kommer själva basvinet från skörden 2016, vilket framgår av baksidesetiketten.

Vinet jäser först till ett vanligt basvin (från skörden 2016) och blandas med s.k. réserve-viner. 27% av réserve-vinerna lagras på ekfat av varierande storlekar för att öka komplexiteten i vinet. Réserve-vinerna lagras huvudsakligen i 228-liter stora fat från Damy i Meursault, 500-liter stora demi-muids och foudres på 1500-liter, 3000-liter och 4600-liter från Tonnellerie Rousseau. Philipponnat använder här ett solera-systemet som hjälper de äldre vinerna att behålla sin fräschör. Vinet genomgår delvis malolaktisk jäsning på fat. Ingen dosage. Vinet vilar sedan på sin jästfällning 3 år innan degorgering och omkorkning (dvs betydligt längre än minimikravet på 15 månaderna). Vinet degorgerades i juni 2020.

Så hur smakar Non Dosé? En del säger att det är som att smaka på saltstänkta klippor vid havet och vi håller helt med.

Philipponnat Royale Réserve Non Dosé uttrycker sin fulla potential 6 till 18 månader efter degorgering men lämpar sig för lagring i flera år.

Champagne Philipponnat är certifierad HAUTE VALEUR ENVIRONNEMENTALE, en fransk certifiering som hanteras av Jordbruksverket i Frankrike och garanterar att vinhusen jobbar enligt principerna för hållbar odling.

Artikelnummer 92342 | Alk 12% | Pris 399 kr | Vol 75 cl

Ny vintagerom från Plantation – Barbados 2011 – endast 96 flaskor13.11.2020 07:50:00 CETPressmeddelande

I sin uppmärksammade serie med vintageutgåvor fortsätter nu Plantation att visa upp exceptionell rom från de allra främsta destillerierna i världen. Nu har seglatsen över världshaven tagit dem hem till sitt eget West Indies Rum Distilleriy’s på paradisön Barbados. I dagarna lanseras vintageutgåvan – Plantation Vintage Barbados 2011 i Systembolagets beställningssortiment med artikelnummer 8256201 och kostar 699 kr.