Exklusiv lansering från Domaine Laroche

Den 28 maj släpps 36 flaskor av Réserve de l’Obédience Grand Cru Les Blanchots 2016, en exklusiv cuvée från Laroche, på Systembolaget. En blend av de bästa faten från Grand Cru Les Blanchots, La Réserve de l´Obédience är ett Grand Cru-vin för fine dining och finns på vinlistorna på världens bästa restauranger, från Paris till New York och Moskva. Systembolagets artikelnummer 96029, priset är 1100 kronor.

Vinmarkarteamet, som leds av Gregory Viennoisprovar varje fat Les Blanchots i en triangulär provning med fokus på intensitet, aromer och vinernas fruktiga karaktär och väljer de som är allra mest harmoniska och balanserande. 2016 var vädret utmanande i Chablis med frosten som drabbade regionen under våren, men Grands Crus-lägena klarade sig bra. Sedan kom värmen som höll sig till skörden i mitten av september.

Druvorna skördas och sorteras manuellt. De hela klasarna läggs i den pneumatiska pressen och pressas mycket försiktigt. Musten vilar sedan i stora tankar i 12 timmar vid 12 till 15 grader. Jäsningen tar cirka tre veckor vid 20 grader. Därefter lagras 30 procent av vinet på franska ekfat, medium toast25 procent av faten är nya för att få fram en tydlig fruktighet. Druvorna från skilda odlingslotter i vingården får jäsa separat och lagras separat i tank, på 225-liters ekfat eller större ekkärl, så kallade foudre, beroende på förväntad stil och lagringspotential. Efter sju till åtta månader väljs de bästa vinerna ut och blandas till La Réserve de l´Obédience

Färgen på vinet är ljust gul och har intensiva dofttoner av sten- och citrusfrukter, diskret fat och fräsch mineralitet men du finner också mandel, granit och exotiskt inslag av apelsinmarmelad och en antydan till ek. Smaken är torr, frisk och len och har en rik smak med påtagliga fruktsyror, livfulla frukttoner av syltade apelsin- och citronskal, torkade aprikoser, kryddor, fat och lakrits. Det är en tydlig komplexitet, typisk för Les Blanchots, rik och elegant med härligt djup och stil. Ett terroirvin i särklass! Det är ett Grand Cru-vin som passar utmärkt till hummer, kungskrabba, sjötunga, hälleflundra eller piggvar med hollandaisesås. Även till fågel som t ex ugnsstekt Bressekyckling eller fasan med Karl Johansvamp, ostar som mild getost, Vieux Comté eller lagrad Goudaost.

Domaine Laroche äger 4,56 hektar av Grand Cru-vingården Les Blanchots vilket motsvarar en tredjedel av dess areal. Les Blanchots har fått sitt namn på grund av den vita lerjord som finns på den branta sluttningen. Vingården vetter mot öst och syd som ger ideal solexponering. De gamla vinstockarna ger druvor som är fullmogna och samtidigt har kvar mineralkaraktären och aromatisk finess. Laroche är en av de mest ansedda producenter i Chablis och personifierar Chablis ut till fingerspetsarna. De tilldelades bland annat IWSC-trofén för Best French Wine Producer of the Year 2014. Egendomen grundades år 1850 och i den traditionsbundna appellationen Chablis utmärker sig Domaine Laroche som en dynamisk och progressiv producent som var först med att använda skruvkapsyl för sina Chablisviner. Domaine Laroche är en stor aktör i regionen och jobbar aktivt med hållbar utveckling och odling. De är certifierade Haute Valeur Environnementale som garanterar att producenten jobbar enligt principerna för hållbar odling. Chefsvinmakare är Gregory Viennois

Spring Wine & Spirits AB importerar, säljer och marknadsför vin och sprit. Spring Wine & Spirits har 35 medarbetare och är ett helägt dotterbolag till Spendrups Bryggeri AB. Sedan starten 1995 har Spring Wine & Spirits vuxit till att bli ledande distributör av vin till Sveriges restaurangmarknad och en av de större leverantörerna av ett brett sortiment till Systembolaget. Spring Wine & Spirits representerar ett 80-tal vin- och spritproducenter på den svenska marknaden. De största varumärkena i portföljen är bland annat Cantina Zaccagnini, E & J Gallo Winery, Pasqua, Codorníu, Barefoot Wines, Trapiche, Ogier, Laroche, Boschendal, El Coto, Cono Sur, Frescobaldi, McPherson, Plantation Rum, Tamnavulin och Shackleton.

Xaymaca från Plantation utsedd till världens bästa rom19.5.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

San Francisco World Spirits Competition är en av de mest ansedda dryckestävlingarna i världen. Nyligen provade ledande expertis flera tusentals drycker i denna spritvärldens Champions League-final. Vinnare och ”Best in Show” i klassen mörk rom blev smakbomben Xaymaca Special Dry från Plantation. Spring Wine & Spirits har glädjen att lansera Xaymaca den 3 juni i Systembolagets beställningssortiment där den kommer att kosta 499 kronor och har artikelnummer 81609