Exklusiv lansering från kultvarumärket Orin Swift

Den 18 januari 2019 släpps för först gången i Sverige ett vin från det Kaliforniska vinvarumärket Orin Swift. Vinet Palermo 2015 kommer från ”underbarnet ” Dave Phinney som hyllas både för sina unika viner och sina konstnärliga och uttrycksfulla etiketter. Orin Swift hyllas konstant av Robert Parker och The Wine Advocate som ger Dave Phinneys viner mycket höga poäng, Palermo 2015 fick i mars 91 poäng av Wine Advocate.

Historien om Orin Swift är en fascinerande berättelse om en ung och framsynt Dave Phinney som efter att ha blivit förälskad i vin under sina studier i Italien börjar arbeta hos Robert Mondavi. Med en stark känsla att bygga något unikt skapade han 1998 Orin Swift i Kalifornien och framgångarna väntade inte på sig. Med kraftfulla viner och konstnärliga och uttrycksfulla etiketter skapade han ikoniska viner. Fokus ligger på att alltid ha tillgång till de bästa druvorna från olika ursprung i Kalifornien och varje årgång är unik i både druvblandning och uttryck.

I Orin Swift Palermo 2015 kommer druvorna från några av de bästa vingårdarna i Napa Valley och vinet är gjort på största delen Cabernet Sauvignon men även en blandning av Merlot och Malbec. Druvorna kommer från vingårdar i Atlas Peak, Comdsville, Calistoga och Rutherford Bench och kan bäst beskrivas som ”the quintessential Napa Cab”.

Vinet har en djup och koncentrerad doft av hallon och mogna körsbär som blandas med inslag av stjärnanis och svart te. Smaken är rund med sandiga tanniner och smaker som för tankarna till cassis och björnbär med en finstämd avslutning av läckra ekfatstoner.”

Etiketten till vinet Palermo är ett foto av National Geographic fotografen Vincent J Musi och föreställer en mumifierad Capuchin präst och är taget i katakomberna i Palermo. Dave Phinney vill med denna starka bild förmedla styrkan och kraften i druvan Cabernet Sauvignon som är ryggraden i detta vin. Detta är essencen i hans konstnärliga syn på hur vin ska uttryckas.

Orin Swift Palermo 2015 finns i Systembolagets tillfälliga sortiment, 480 flaskor och lanseras 18 januari 2019. Producenten heter Orin Swift och vindistriktet Napa Valley i USA. Druvsorterna är Cabernet Sauvignon, Merlot och Malbec.
Alkoholhalten är 15,5% och Artikelnummer 99236-0, Priset är 539 kronor .

För mer information, vänligen kontakta;
Michael Mobach, produktchef på Spring Wine & Spirits, michael.mobach@springwine.se

Sankt Eriksgatan 119

Spring Wine & Spirits AB importerar, säljer och marknadsför vin och sprit. Spring Wine & Spirits har 35 medarbetare och är ett helägt dotterbolag till Spendrups Bryggeri AB. Sedan starten 1995 har Spring Wine & Spirits vuxit till att bli ledande distributör av vin till Sveriges restaurangmarknad och en av de större leverantörerna av ett brett sortiment till Systembolaget. Spring Wine & Spirits representerar ett 80-tal vin- och spritproducenter på den svenska marknaden. De största varumärkena i portföljen är bland annat Cantina Zaccagnini, Piccini, Gallo, Chavin, Domaine Bousquet, Pasqua, Codorníu, Trapiche, LYV, Boschendal, El Coto, Frescobaldi, McPherson, Smirnoff Ice, Planteray Rum, Tamnavulin, Dalmore och Jura. På restaurang representerar de även Diageo med varumärken som Baileys, Tanqueray, Johnnie Walker mfl.

Uppföljaren är här - Dalmore Luminary series No 217.4.2024 14:30:00 CEST | Pressmeddelande

Den 24 april lanseras Dalmore Luminary series No 2 på Systembolaget, uppföljaren i det exklusiva samarbetet mellan det anrika whiskyhuset The Dalmore och Skottlands designmuseum, den berömda designinstitutionen V&A Dundee. Lanseringen består av två delar där den första är en extremt limiterad upplaga av The Rare, en 49-årig highland Single Malt whisky. The Rare kommer i en spektakulär glasskulptur som är designad av den internationellt hyllade Melodie Leung från Zaha Hadid Architects. Den andra delen i serien kallas The Collectible och är en exklusiv 16-årig highland Single Malt whisky som kommer i mycket begränsad upplaga. Whiskyn i Dalmore Luminary är skapad av The Dalmores Master Whisky Maker Gregg Glass och Master Distiller Richard Paterson OBE. 54 buteljer av The Collectible släpps på Systembolaget den 24 april. Artikelnummer: 8566601, 3269 kr.

Trapiche Perfiles Calcareo Chardonnay åter i tillfälligt sortiment11.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den 26 april släpps 6 000 buteljer av den terroirdrivna Trapiche Perfiles Calcareo Chardonnay 2022 i Systembolagets tillfälliga sortiment. Perfiles är ett projekt där argentinska Trapiche fokuserar på druva och jordmån för att ta reda på vad som händer när en druva får perfekta förutsättningar. Till chardonnay har de därför valt vingårdar med särskilt kalkrik jordmån. Artikelnummer: 95197, 169 kr.

Italiensk lyx i en flaska – Muro Primitivo9.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den 1 maj lanseras den lyxiga Muro Primitivo i utvalda Systembolagsbutiker. Vinet, som osar italiensk flärd, är ett elegant och smakrikt vin från Apulien, en appellation känd för sina smakrika röda viner. Vinet fångar essensen av Apuliens jordmån och klimat och hyllar samtidigt regionens kulturella arv genom sin unika och lyxiga flaskdesign. Vinet har mjukt inlindade tanniner, mörk fruktighet och väl avvägda fattoner som gör det till ett utmärkt allroundvin. Givetvis passar det alldeles särskilt bra till det italienska köket. Vinet lanseras i utvalda butiker den 1 maj. Artikelnummer: 72764, 119 kr.

Citadelle Rouge – Unik fransk gin naturligt smaksatt med röda bär och rabarber5.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den 8 april lanseras äntligen Citadelle Rouge i Sverige. En unik fransk gin med naturlig smaksättning av röda bär och rabarber. Prisbelönta och stilbildande Citadelle är en del av den trend med hantverksgin som har tagit dryckesvärlden med storm. Citadelle Rouges eleganta bärighet är perfekt i en GT eller somrig cocktail. Citadelle Rouge finns i Systembolagets beställningssortiment från och med den 8 april. Artikelnummer: 85217, 349 kr.

Domaine Rolet släpper två unika viner från sin privata källarsamling26.3.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Domaine Rolet i Jura har en privat samling av äldre årgångar i magnumbutelj. Nu lanseras de minst sagt unika vinerna Domaine Rolet Arbois Pinot Noir 1986 och Domaine Rolet Arbois Pinot Noir 1987 ur denna samling. Båda vinerna är buteljerade på magnumflaska om 1500 ml och släpps i Systembolagets tillfälliga sortiment. Den 5 april lanseras 140 buteljer av Domaine Rolet Arbois Pinot Noir 1986 och den 10 maj lanseras 420 buteljer av Domaine Rolet Arbois Pinot Noir 1987. Domaine Rolet Arbois Pinot Noir 1986: Nr 9008306, 619 kr Domaine Rolet Arbois Pinot Noir 1987: Nr 9455406, 619 kr