Exklusiv lansering från kultvarumärket Orin Swift

Den 18 januari 2019 släpps för först gången i Sverige ett vin från det Kaliforniska vinvarumärket Orin Swift. Vinet Palermo 2015 kommer från ”underbarnet ” Dave Phinney som hyllas både för sina unika viner och sina konstnärliga och uttrycksfulla etiketter. Orin Swift hyllas konstant av Robert Parker och The Wine Advocate som ger Dave Phinneys viner mycket höga poäng, Palermo 2015 fick i mars 91 poäng av Wine Advocate.

Historien om Orin Swift är en fascinerande berättelse om en ung och framsynt Dave Phinney som efter att ha blivit förälskad i vin under sina studier i Italien börjar arbeta hos Robert Mondavi. Med en stark känsla att bygga något unikt skapade han 1998 Orin Swift i Kalifornien och framgångarna väntade inte på sig. Med kraftfulla viner och konstnärliga och uttrycksfulla etiketter skapade han ikoniska viner. Fokus ligger på att alltid ha tillgång till de bästa druvorna från olika ursprung i Kalifornien och varje årgång är unik i både druvblandning och uttryck.

I Orin Swift Palermo 2015 kommer druvorna från några av de bästa vingårdarna i Napa Valley och vinet är gjort på största delen Cabernet Sauvignon men även en blandning av Merlot och Malbec. Druvorna kommer från vingårdar i Atlas Peak, Comdsville, Calistoga och Rutherford Bench och kan bäst beskrivas som ”the quintessential Napa Cab”.

Vinet har en djup och koncentrerad doft av hallon och mogna körsbär som blandas med inslag av stjärnanis och svart te. Smaken är rund med sandiga tanniner och smaker som för tankarna till cassis och björnbär med en finstämd avslutning av läckra ekfatstoner.”

Etiketten till vinet Palermo är ett foto av National Geographic fotografen Vincent J Musi och föreställer en mumifierad Capuchin präst och är taget i katakomberna i Palermo. Dave Phinney vill med denna starka bild förmedla styrkan och kraften i druvan Cabernet Sauvignon som är ryggraden i detta vin. Detta är essencen i hans konstnärliga syn på hur vin ska uttryckas.

Orin Swift Palermo 2015 finns i Systembolagets tillfälliga sortiment, 480 flaskor och lanseras 18 januari 2019. Producenten heter Orin Swift och vindistriktet Napa Valley i USA. Druvsorterna är Cabernet Sauvignon, Merlot och Malbec.
Alkoholhalten är 15,5% och Artikelnummer 99236-0, Priset är 539 kronor .

För mer information, vänligen kontakta;
Michael Mobach, produktchef på Spring Wine & Spirits, michael.mobach@springwine.se

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Möt Uncle Zin - en karaktärsrik profil30.11.2018 14:37:54Pressmeddelande

Även om namnet antyder att det är en avlägsen släkting så är farbrodern faktiskt ett vin från södra Italien, en nyhet på Systembolaget från 1 december. En träff med Uncle Zin är fullspäckad med frukt och kryddighet som väl möter både mat och mingel i juletid. Ställ fram en extra stol vid middagsbordet, för vinstilen är inkluderande och passar både spontana och traditionsbundna sammankomster i matens tecken.