Exklusiv lansering från Maison Ogier i Châteauneuf-du-Pape - Clos de l’Oratoire des Papes Châteauneuf-du-Pape 2007

13.3.2017 13:20 | Spring Wine & Spirits AB

Nu släpps ett exklusivt parti från den legendariska vingården Clos de l’Oratoire des Papes. Vingården ägs sedan år 2000 av en av Frankrikes mest välrenommerade Rhône-experter, Maison Ogier. 2007 anses dessutom vara en lysande bra årgång med perfekta förhållanden ända fram till skördetid. Resultatet är ett underbart, koncentrerat och elegant vin.

Clos de l’Oratoire des Papes Châteauneuf-du-Pape 2007

Ogier grundades 1859, i hjärtat av berömda Châteauneuf-du-Pape, på Rhôneflodens östra sida och räknas till en av de stora aktörerna i området. De är kända för sina fyra unika viner från de fyra olika terroirer som finns inom AOC Châteauneuf-du-Pape. År 2000 förvärvade Ogier den ikoniska egendomen av Le Clos de l’Oratoire des Papes som producerar ett av de mest berömda Châteauneuf i Frankrike.

Clos de l’Oratoire des Papes Châteauneuf-du-Pape 2007 är ett fylligt, balanserat, smakrikt vin med toner av mörka körsbär, chokladganache, lavendel coh kryddor. Mycket lång eftersmak med mogna tanniner och rökiga toner.

Jordmånen som ger vinet dess karaktär är till två tredjedelar mineralrika jordmånar (kalksten och sand) som tillför elegans, finess och fräschör. En tredjedel kommer från "galets roulés" (runda stenar) som tillför kraft.

Vinet passar förträffligt till Tournedos Rossini, entrecôte med tryffelsmör, grytstekt ripa med Karl Johansvamp, vilt med Grand Veneursås, ankbröst i körsbärssås, fasan bräserad med vin och schalottenlök.

Vinifieringsteknik

Druvorna skördas och jäses separat och dras om till andra tankar 2-3 gånger. Efter jäsningen ligger vinet kvar på tank i ca 4 veckor. Därefter lagras vinet under 12 månader i cirka 30 år gamla ekfat på 6 000-8 000 liter, följt av buteljering och lagring i källarna.

Kuriosa

Den färgglada och rätt moderna etiketten har också en liten rolig historia: etiketten är den absolut senaste designen… från 1926! Den har aldrig byts eller förändrats och är helt enkelt den ursprungliga etiketten. Vinet fick sitt namn från det lilla kapellet som byggdes på 1700-talet och är dedikerat till Sankt Marcus. Kapellet är fortfarande en fast punkt i pilgrimsvandringar.

Ursprung: Frankrike, Rhône, AOC Châteauneuf-du-Pape | Producent: Ogier | Druvor: 80% Grenache noir, 8% Syrah, 7% Mourvèdre, 5% Cinsault | Årgång: 2007 | Alkoholhalt: 13% vol | Art.nr: 95294-01| Pris: 346 kr | Distribution Systembolaget: 150 flaskor, små parti i butik. Lanseringsdatum: 2017-03-17

För mer information, vänligen kontakta;

Elizabeth Pezon, produktchef på Spring Wine & Spirits, tel 076-819 26 15, elizabeth.pezon@springwine.se

Carina Tidén, marknadschef på Spring Wine & Spirits, tel 070-7993231, carina.tiden@springwine.se

www.springwine.se

Clos de l’Oratoire des Papes Châteauneuf-du-Pape 2007
Maison Ogier
Clos de l'Oratoire des Papes Châteauneuf-du-Pape
Galets roulés
Edouard Guerin

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.