Exklusiv lansering från Savage & Cooke, Lip Service Rye Whiskey

Den 22 september släpper vi 450 flaskor av "Lip Service Rye Whiskey" från destilleriet Savage & Cooke. Destilleriet grundades av Dave Phinney, vinmakaren och konstnären som även står bakom det ikoniska vinvarumärket Orin Swift. Du finner den i Systembolagets tillfälliga sortiment med artikelnummer 40607 och priset 699 kr.

Dave förälskade sig i vin under collegeåren i Florens och jobbade senare upp sig från grunden hos Robert Mondavi. Efter det skapade han Orin Swift Cellars som snabbt blivit ett kultvarumärke i USA. Några år senare bestämde han sig för att starta Savage & Cooke där varje whiskyfat är personligen utvald av Phinney själv efter dess egenskaper och lagras i minst tre år innan de slutlagras på hans egna vinfat.

Savage & Cooke startades så sent som 2018 och är beläget på anrika Mare Island, en plats vald för sin marina historia, vackra lagerbyggnader men även för sin närhet till både Napa Valley och San Francisco. Här destillerar och buteljerar de även Bourbon, Amerikansk Whiskey och Rye Whiskey.

Lip Service Rye Whiskey består av 51% råg, 45% majs 4% kornmalt. Varje fat av Rye Whiskey kommer från Tennessee och är noga utvald för dess unika kvalitet av Dave Phinney personligen.

Whiskeyn lagras först i tre år på nya, amerikanska ekfat för att sedan slutlagras på de berömda vinfaten från Daves grenacheprojekt i Maury, södra Frankrike.

Du möts av en ljuvlig doft av apelsinskal som sedan följs av nejlika, kanderad ingefära och lite rökiga inslag. Smaken är fyllig och intensiv med toner av vitpeppar, honung och inslag av bärmarmelad. Det torra avslutet är nyanserat och sötkryddigt. Namnet Lip Service anspelar just på den långa eftersmaken.

Du njuter den bäst som avec eller i en cocktail.