Exklusiv lansering från Savage & Cooke, Lip Service Rye Whiskey

Den 22 september släpper vi 450 flaskor av "Lip Service Rye Whiskey" från destilleriet Savage & Cooke. Destilleriet grundades av Dave Phinney, vinmakaren och konstnären som även står bakom det ikoniska vinvarumärket Orin Swift. Du finner den i Systembolagets tillfälliga sortiment med artikelnummer 40607 och priset 699 kr.

Dave förälskade sig i vin under collegeåren i Florens och jobbade senare upp sig från grunden hos Robert Mondavi. Efter det skapade han Orin Swift Cellars som snabbt blivit ett kultvarumärke i USA. Några år senare bestämde han sig för att starta Savage & Cooke där varje whiskyfat är personligen utvald av Phinney själv efter dess egenskaper och lagras i minst tre år innan de slutlagras på hans egna vinfat.

Savage & Cooke startades så sent som 2018 och är beläget på anrika Mare Island, en plats vald för sin marina historia, vackra lagerbyggnader men även för sin närhet till både Napa Valley och San Francisco. Här destillerar och buteljerar de även Bourbon, Amerikansk Whiskey och Rye Whiskey.

Lip Service Rye Whiskey består av 51% råg, 45% majs 4% kornmalt. Varje fat av Rye Whiskey kommer från Tennessee och är noga utvald för dess unika kvalitet av Dave Phinney personligen.

Whiskeyn lagras först i tre år på nya, amerikanska ekfat för att sedan slutlagras på de berömda vinfaten från Daves grenacheprojekt i Maury, södra Frankrike.

Du möts av en ljuvlig doft av apelsinskal som sedan följs av nejlika, kanderad ingefära och lite rökiga inslag. Smaken är fyllig och intensiv med toner av vitpeppar, honung och inslag av bärmarmelad. Det torra avslutet är nyanserat och sötkryddigt. Namnet Lip Service anspelar just på den långa eftersmaken.

Du njuter den bäst som avec eller i en cocktail.

Nytt från Plantations vintageserie – femte stoppet blir Trinidad7.5.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Plantation är en av världens mest berömda och hyllade romproducenter. Den 11 maj är det äntligen dags för ett nytt släpp från deras vintageserie, där de delar med sig av romupplevelser från särskilt intressanta destillerier. Efter nedslag på Jamaica, Barbados, Fijiöarna och Peru är det nu dags att upptäcka fantastiska Trinidad. Plantation Vintage Trinidad 2009 har artikelnummer 40944 och kostar 699 kronor. Endast 474 flaskor släpps på den svenska marknaden.

Plantation fortsätter att utforska romvärlden med Plantation Vintage Peru 200620.4.2021 08:50:00 CEST | Pressmeddelande

Plantation är en av världens mest berömda och hyllade romproducenter. 27 april är det äntligen dags för ett nytt släpp från deras vintageserie, där de delar med sig av romupplevelser från särskilt intressanta destillerier. Efter nedslag på Jamaica, Barbados och Fijiöarna är det nu dags att upptäcka ett avlägset hörn på världens romkarta: Peru. Plantation Vintage Peru 2006 lanseras den 27 april, har artikelnummer 40939 och kostar 799 kronor. Endast 426 flaskor släpps på den svenska marknaden.

El Esteco Old Vines Criolla 2019 - hantverksvin av bortglömd druva31.3.2021 12:00:07 CEST | Pressmeddelande

Den 7 april lanseras El Esteco Old Vines Criolla 2019 i Systembolagets tillfälliga sortiment. Ett ovanligt roligt vin på den nästintill bortglömda druvan criolla. Dessutom på vinrankor som är mer än 60 år gamla. Vinet har fått jäsa naturligt på cementtank och buteljerades ofiltrerat. Resultatet är ett rödvin som är så elegant och lätt att Argentinas vininstitut INV envisas med att klassificera det som rosé. Det här hantverksvinet kostar 199 kr och har artikelnummer 93265.

Lagringsfavoriten Tahbilk Museum Marsanne i Systembolagets tillfälliga sortiment10.3.2021 09:52:46 CET | Pressmeddelande

Den 16 mars släpps Tahbilk Museum Marsanne 2014 i Systembolagets exklusiva tillfälliga sortiment. Det här är ett av våra bästa exempel på att det inte bara är dyra viner som utvecklas fint när de lagras. Den strålande årgången 2014 är redan lagrad hos producenten, men du kan naturligtvis spara det ännu längre. Artikelnummer på Systembolaget 95291 och kostar 159 kronor.

Spring Wine & Spirits lanserar nu Barefoot Wine Seltzer; Strawberry Guava i Sverige!5.3.2021 09:23:05 CET | Pressmeddelande

Fenomenet Hard Seltzer har tagit världen med storm och nu kommer äntligen Wine Seltzer till Sverige. Fördelarna kring den nya dryckestrenden är flera: Wine Seltzer har en låg alkoholhalt på 4 %, är glutenfri och innehåller endast 70 kcal per 250 ml. Det gör Barefoot Wine Seltzer till ett friskt och fräscht alternativ till öl och cider. Barefoot Wine Seltzer Strawberry & Guava har artikelnummer 50585 och kostar 19,90 kr exklusive pant 1 kr per burk. Produkten har säljstart den 8 mars och säljs i fyrpack.