CUPRA Sverige

Exklusiv utgåva av Leon CUPRA R ST

Dela

Specialversion från CUPRA

  • CUPRA har format Leon och skapat en exklusiv och högpresterande version
  • Leon CUPRA R ST är utrustad med 2.0 TSI 300 hk, 4Drive och 7-växlad DSG växellåda
  • Kolfiberdetaljer på karossen ger en förbättrad downforce

Martorell, 12-03-2019. - CUPRA överför nu sitt DNA på Leon. Det nya modellen lyfter prestandan till en ny dimension med Leon CUPRA R ST, en specialutgåva för de som vill ha extra skärpa i detaljerna.

Leon CUPRA R ST levererar de kvaliteter som förväntas av en Leon men med de högpresterande egenskaperna som CUPRA-märket står för. En modell som sticker ut och som kombinerar hög prestanda med sin 2,0-liters TSI-motor med 300hk, 400Nm, och det dynamiska 4Drive-systemet.

Leon CUPRA R ST balanserar en perfekt blandning av dynamik, komfort och mångsidighet i formgivningen som gör bilen praktisk att använda. Dess högpresterande turboladdade bensinmotor med direktinsprutning kopplad till en DSG-växellåda med sju växlar betyder att Leon CUPRA R ST kan nå 0-100 km/tim på bara 4,9 sekunder och en toppfart på 250 km/tim. Prestandan är tillgänglig och hanterbar tack vare fordonets avancerade fyrhjulsdrift och bjuder på fulländad körkvalitet tack vare den CUPRA-specifika avstämningen av det dynamiska chassit. För att förbättra kurvhastigheten och körprestandan har framvagnen modifierats för att få en negativ camber (2°). Även bak är den negativa cambern 2°.

Prestandan matchas av det utmärkande CUPRA-ljudet från fyra avgaspipor vilket bidrar till en känslomässig upplevelse bakom ratten.

Även exteriört skiljer Leon CUPRA R ST sig från konkurrenterna med en övertygande design. De nyutvecklade snedställda luftintagen, kopparfärgade, ger en subtil indikation av bilens arv. Lägg till den omfattande användningen av kolfiber för att maximera Leon CUPRA R ST:s prestanda och estetik - främre spoilern, den nya bakspoilern, sidospeglarna, sidokjolarna och den bakre diffusorn har alla fördelar av materialet - och bilens karaktär blir tydligare.

Leon CUPRA R STs utseende förstärks av ett subtilt val av färger: Magnetic Tech, Midnight Black, Nevada White eller Blackness Gray - exklusiv för modellen. Kopparlogotyper och märken understryker också Leon CUPRA R STs referenser, med samma ton som används på de exklusiva 19" lättmetallfälgarna med centrumkåpa i kopparfärg, som ramar in frambromsarna från Brembo .

"Leon CUPRA R ST representerar vår förmåga att göra unika, spännande bilar med den mest avancerade tekniken redo för de mest krävande och olika körsituationer. Det är kombination av varumärkets erfarenhet inom motorsport och våra design- och ingenjörsteams förmåga att smidigt blanda prestanda och funktionalitet”, säger Antonino Labate, chef för strategi och affärsutveckling för CUPRA.

På insidan, välkomnas föraren och passageraren av upplysta instegslister i aluminium. Dörrens insida är klätt i tyg med kolfiberutseende. Koppardetaljerna fortsätter i interiören på luftutsläppen, mittkonsolen, logotypen på ratten och kopparfärgade sömmar på både säten och ratt. Ratt och växelväljare är klädda i Alcantara® för att en exklusiv känsla. Både förare- och passagerarstolarna är skålade för att ge maximal komfort på längre resor och extra stöd vid aktiv körning.

Bakom ratten, efter att ha tryckt på startknappen, visar välkomstskärmen en exklusiv CUPRA R ST-skärm på instrumentbrädans 8”-färgskärm. Så fort körningen startar får föraren all information och kördata den behöver från det högupplösta digitala instrumentet, Digital Cockpit, vilket innebär att föraren kan vara fokuserad på att köra med minimal distraktion. Nyckellös upplåsning, backkamera, samt trådlös smartphoneladdare är standard.

Leon CUPRA R ST integrerar de senaste anslutningsmöjligheterna, vilket innebär att förare och passagerare kan koppla sina mobila enheter till bilen och dra nytta av utvalda appar för ökad funktionalitet.

Leveranserna av den nya Leon CUPRA R ST startar i mars. De svenska priserna startar från 429.900 kronor.

Leon CUPRA R ST
Motor 2,0 TSI 300hk DSG7 4Drive
Cylinder/ventiler 4-cyl - 16v
Cylindervolym 1,984cc
Cylinderdiameter/slaglängd 82,5 x 92,8
Kompressionsförhållande 9,3
Max vridmoment 400 Nm
Topphastighet 250 km/tim

Nyckelord

Kontakter

Per Brinkenberg
Märkeschef CUPRA Sverige

+46 (0)70 576 11 20
per.brinkenberg@seat.se

Eva-Maria Elstner
Tf PR- & Marknadschef

+46(0)70 766 65 35
eva-maria.elstner@seat.se

Bilder

Dokument

Om

CUPRA är ett exklusivt märke för unika människor, designat för att fängsla kunderna och möta alla bilälskares förväntningar vad gäller unik karaktär, sofistikering och prestanda.
Vid sidan av lanseringen av nya modeller kommer CUPRA också att hålla motorsports- och racingkänslan vid liv genom att delta i racingserien TCR. CUPRA-världen är levande och redo att övervinna en ny grupp entusiaster på mer än 280 platser och hos återförsäljare runtom i världen.

Följ CUPRA Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från CUPRA Sverige

Dubbla pallplatser för Robert Dahlgren, PWR Racing, i Skellefteå - succé på hemmaplan i sin CUPRA TCR.17.6.2019 07:30:00 CESTPressmeddelande

Skellefteå 2019-06-17 – Robert Dahlgren gjorde succé på hemmaplan Skellefteå. Dubbla pallplatser och överlägsen seger i andra heatet, från tredje plats på gridden. Bredvid på pallen slog teamkamraten Mikaela Åhlin-Kottulinsky in sig på P2, en oerhört stark prestation i sin CUPRA TCR från sjätte startruta. - Det här känns så obeskrivligt skönt. Jag saknar verkligen ord. Att vinna det avslutande heatet, framför hemmapubliken på Skellefteå Drivecenter, det saknar nästintill motstycke. Ett enormt tack till alla som besökt helgens tävlingar och tack till alla som arbetat extremt hårt för att få ihop den här arenan och arrangemanget. Tack till SEAT Dealer Team och alla partners som gör en sån här seger möjlig, säger Robert Dahlgren. Hemmaföraren Robert Dahlgren visade tidigt prov på mängder med fart i sin CUPRA TCR. P1 med marginal i fredagens alla tre testpass bådade gott inför kvällens kval. Där tog dock dominansen slut och Dahlgren fick nöja sig med P2 i solnedgången på Drivecenter Arena.

Inför Midnattssolsloppet i Skellefteå13.6.2019 16:18:19 CESTPressmeddelande

Södertälje 2019-06-13. - SEAT Dealer Team - PWR Racing rullar mot årets nytillskott i tävlingskalendern med mästerskapsledning i bagaget. Midnattssolsloppet på Skellefteå Drivecenter är platsen för årets tredje batalj i TCR Scandinavia, hemmarace för mästerskapsledaren Robert Dahlgren. Det var fantastiskt att ta över mästerskapsledningen förra racet i Anderstorp. Att nästa race är mitt första på hemmaplan någonsin gör inte saken sämre. Jag ser fram emot en folkfest här hemma i Skellefteå och målet är solklart, att bjuda publiken på en utökad mästerskapsledning, säger Robert Dahlgren. Mikaela Åhlin-Kottulinsky hade en motigare tävlingshelg på Anderstorp och tappade några placeringar i mästerskapstabellen. Men hon och teamet visade prov på bra fart i sina CUPRA TCR under helgen, något som bådar gott inför kommande helg. Vi var snabba på Anderstorp, men lyckades inte ta det hela vägen in i kaklet. Jag har full tilltro till vår kapacitet och ser verkligen fram emot en ny tävlingshelg, säge

Dahlgren och SEAT Dealer Team nya mästerskapsledare.3.6.2019 10:02:21 CESTPressmeddelande

Södertälje 2019-06-03. - Årets andra deltävling i TCR Scandinavia (tidigare STCC) avgjordes i helgen på Anderstorp Raceway i Småland. Robert Dahlgren och SEAT Dealer Team - PWR Racing visade direkt vart skåpet skulle stå genom att vara snabbast under båda träningspassen och kvalet. Från pole position tog han målflagg som etta i det första heatet och lyckades sedan manövrera sin CUPRA TCR från P8 till P5 i det andra heatet med omvänd startordning. - Jag har känt mig bekväm med min CUPRA TCR ända sedan det första träningspasset och lyckades ta pole position trots att det inte var ett helt perfekt varv. Det säger en hel del om hur pass snabba vi varit i helgen. Jag är grymt glad över att vi också lyckades konvertera den speeden till bra resultat i racen och mästerskapsledning. Nu längtar jag verkligen efter nästa deltävling på hemmaplan i Skellefteå, det kommer att bli riktigt mäktigt, säger Robert Dahlgren. Mikaela Åhlin-Kottulinsky var också med tidigt och slogs i toppen på Anderstorp R

SEAT Dealer Team - PWR Racing samlar styrkorna för nästa deltävling i TCR Scandinavia.29.5.2019 15:42:33 CESTPressmeddelande

Södertälje 2019-05-29. -Teamets två CUPRA TCR är lastade och på väg till klassisk racingmark, Anderstorp Raceway i Småland. Mikaela Åhlin-Kottulinsky blev teamets bäste poängplockare i premiären på Ring Knutstorp när hon tog pole position och ledde huvudracet från start till mål framför teamkollegan Robert Dahlgren. Nu siktar teamet mot ytterligare triumfer. Att ta pole position och vinna direkt i premiären var en drömstart på säsongen. Tyvärr gick andra heatet inte min väg, så nu gäller det att plocka fler poäng på Anderstorp för att avancera i mästerskapet. Jag ser fram emot en ny tävlingshelg, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky. SEAT Dealer Team var dominanta under 2018 års upplaga av Anderstorp-racet och blev 1-2-3 i huvudracet. Men med nya förutsättningar 2019, bland annat i form av ny däckleverantör för serien, krävs hårt arbete för att nå liknande framgångar. Teamet är ödmjuka inför uppgiften. Att åka snabbt på den drygt fyra kilometer långa, forna F1-banan kräver mycket av både fö

Dubbelseger för SEAT Dealer Team – PWR Racing i säsongspremiären på Ring Knutstorp6.5.2019 08:28:45 CESTPressmeddelande

Södertälje 06-05-2019 – SEAT Dealer Team - PWR Racing inledde säsongen på bästa tänkbara sätt med en en första och andraplats i premiärheatet på Ring Knutstorp. Mikaela Åhlin-Kottulinsky som tagit pole position i fredagens TCR Scandinavia-kval ledde det regntunga racet från start till mål i sin CUPRA TCR. Teamkamraten Robert Dahlgren gjorde en stark uppkörning från fjärde startruta till en andraplats i mål. - Att först ta pole position och vinna direkt i premiären är verkligen en drömstart på säsongen. Jag är superglad och stolt över alla i teamet, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky, TCR Scandinavia-förare i SEAT Dealer Team. I ett blött och stökigt andra tävlingsheat startade Dahlgren från tredje ruta och avancerade till P2. Han jagade sedan för seger och korsade mållinjen endast meter bakom ettan. I efterhand blev han dock bestraffad med tio sekunders tidstillägg för omkörningen till P2 och halkade därmed ner till femte plats i resultatlistan. -Situationen i heat två var i mina ögon ing

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum