Exklusiv utgåva av Leon CUPRA R ST

Specialversion från CUPRA

• CUPRA har format Leon och skapat en exklusiv och högpresterande version
  • Leon CUPRA R ST är utrustad med 2.0 TSI 300 hk, 4Drive och 7-växlad DSG växellåda
  • Kolfiberdetaljer på karossen ger en förbättrad downforce

Martorell, 12-03-2019. - CUPRA överför nu sitt DNA på Leon. Det nya modellen lyfter prestandan till en ny dimension med Leon CUPRA R ST, en specialutgåva för de som vill ha extra skärpa i detaljerna.

Leon CUPRA R ST levererar de kvaliteter som förväntas av en Leon men med de högpresterande egenskaperna som CUPRA-märket står för. En modell som sticker ut och som kombinerar hög prestanda med sin 2,0-liters TSI-motor med 300hk, 400Nm, och det dynamiska 4Drive-systemet.

Leon CUPRA R ST balanserar en perfekt blandning av dynamik, komfort och mångsidighet i formgivningen som gör bilen praktisk att använda. Dess högpresterande turboladdade bensinmotor med direktinsprutning kopplad till en DSG-växellåda med sju växlar betyder att Leon CUPRA R ST kan nå 0-100 km/tim på bara 4,9 sekunder och en toppfart på 250 km/tim. Prestandan är tillgänglig och hanterbar tack vare fordonets avancerade fyrhjulsdrift och bjuder på fulländad körkvalitet tack vare den CUPRA-specifika avstämningen av det dynamiska chassit. För att förbättra kurvhastigheten och körprestandan har framvagnen modifierats för att få en negativ camber (2°). Även bak är den negativa cambern 2°.

Prestandan matchas av det utmärkande CUPRA-ljudet från fyra avgaspipor vilket bidrar till en känslomässig upplevelse bakom ratten.

Även exteriört skiljer Leon CUPRA R ST sig från konkurrenterna med en övertygande design. De nyutvecklade snedställda luftintagen, kopparfärgade, ger en subtil indikation av bilens arv. Lägg till den omfattande användningen av kolfiber för att maximera Leon CUPRA R ST:s prestanda och estetik - främre spoilern, den nya bakspoilern, sidospeglarna, sidokjolarna och den bakre diffusorn har alla fördelar av materialet - och bilens karaktär blir tydligare.

Leon CUPRA R STs utseende förstärks av ett subtilt val av färger: Magnetic Tech, Midnight Black, Nevada White eller Blackness Gray - exklusiv för modellen. Kopparlogotyper och märken understryker också Leon CUPRA R STs referenser, med samma ton som används på de exklusiva 19" lättmetallfälgarna med centrumkåpa i kopparfärg, som ramar in frambromsarna från Brembo .

"Leon CUPRA R ST representerar vår förmåga att göra unika, spännande bilar med den mest avancerade tekniken redo för de mest krävande och olika körsituationer. Det är kombination av varumärkets erfarenhet inom motorsport och våra design- och ingenjörsteams förmåga att smidigt blanda prestanda och funktionalitet”, säger Antonino Labate, chef för strategi och affärsutveckling för CUPRA.

På insidan, välkomnas föraren och passageraren av upplysta instegslister i aluminium. Dörrens insida är klätt i tyg med kolfiberutseende. Koppardetaljerna fortsätter i interiören på luftutsläppen, mittkonsolen, logotypen på ratten och kopparfärgade sömmar på både säten och ratt. Ratt och växelväljare är klädda i Alcantara® för att en exklusiv känsla. Både förare- och passagerarstolarna är skålade för att ge maximal komfort på längre resor och extra stöd vid aktiv körning.

Bakom ratten, efter att ha tryckt på startknappen, visar välkomstskärmen en exklusiv CUPRA R ST-skärm på instrumentbrädans 8”-färgskärm. Så fort körningen startar får föraren all information och kördata den behöver från det högupplösta digitala instrumentet, Digital Cockpit, vilket innebär att föraren kan vara fokuserad på att köra med minimal distraktion. Nyckellös upplåsning, backkamera, samt trådlös smartphoneladdare är standard.

Leon CUPRA R ST integrerar de senaste anslutningsmöjligheterna, vilket innebär att förare och passagerare kan koppla sina mobila enheter till bilen och dra nytta av utvalda appar för ökad funktionalitet.

Leveranserna av den nya Leon CUPRA R ST startar i mars. De svenska priserna startar från 429.900 kronor.

Leon CUPRA R ST
Motor 2,0 TSI 300hk DSG7 4Drive
Cylinder/ventiler 4-cyl - 16v
Cylindervolym 1,984cc