Exklusivt årgångssläpp av Louis M. Martini Lot No.1 Cabernet Sauvignon 2016

Den 31 augusti släpps 120 flaskor av Louis M. Martini Lot No.1 Cabernet Sauvignon 2016 i Systembolagets tillfälliga sortiment. Vinet fick fantastiska 96 poäng av The Wine Advocate 2019. Artikelnummer är 92965 och priset 1499 kronor.

2016 är en av de bästa årgångarna för cabernet sauvignon som Michael Eddy har sett. Druvorna är mycket hårt selekterade och kommer enbart från de bästa vinstockarna i utvalda vingårdar från Atlas Peak, Howell Mountain, Stags Leap, Mount Veeder och andra ikoniska Napa Valley AVA. Druvorna skördades när de uppnått optimal mognad och skalmacererades under två veckor innan de pressades och själva alkoholjäsningen tog fart. Vinifieringen har skett i Louis M. Martinis Cellar 254, som enbart har gravitationen till hjälp för att flytta vinet mellan olika delar av processen. Vinet lagrades på franska ekfat, av vilka 93 procent var nya, i totalt 21 månader.

Resultatet är en överdådig cabernet sauvignon med imponerande kraft och komplexitet. De rika, intensiva dofterna och smakerna inkluderar mörka bär, lakrits, kakao, tobak och integrerad fatkaraktär. Vinet har en lång, balanserad och nyanserad eftersmak som vittnar om att vinet kommer att utvecklas under en lång tid i vinkällaren.

Louis M. Martini grundades 1933 och är ett av de fem äldsta vinerierna i Napa Valley. Vineriet ligger precis söder om St. Helena. Louis M. Martini kom som 13-åring till San Francisco från Genua i Italien under tidigt 1900-tal, men återvände till Italien igen för att studera vintillverkning på universitet i Alba, Piemonte. Han köpte tidigt vingårdar både i Napa Valley och Sonoma County och vineriet stod klart 1938. E&J Gallo köpte vineriet och tillhörande vingårdar 2002.

Louis M. Martini Lot No.1 Cabernet Sauvignon 2016 lanseras 28 maj. Systembolagets artikelnummer är 92965 och priset är 1499 kronor.