Exklusivt släpp av Philipponnat Cuvée 1522 Rosé Premier Cru Extra Brut 2012

Den 1 april lanseras 240 flaskor av den mycket hårt allokerade prestigechampagnen Philipponnat Cuvée 1522 Rosé Premier Cru Extra Brut 2012 i Systembolagets tillfälliga sortiment. Vinet är en hyllning till kvalitetsproducentens 500 år gamla arv i Champagne. Artikelnummer är 90051 och priset är 969 kronor.

Philipponnat Cuvée 1522 Rosé Premier Cru Extra Brut är gjord för att visa upp storheten i roséchampagne. Familjen Philipponnat har bott i Champagne i många hundra år, men räknar år 1522 som en milstolpe. Det var nämligen då som Apvril Philipponnat registrerades som ägare av vingårdar i byn Aÿ. Cuvée 1522 är en hyllning till just detta. Importören Spring Wine & Spirits firar 500-årsjubileumet med två lanseringar av Cuvée 1522. Först ut och lagom tills vårens knoppar brister är Cuvée 1522 Rosé Premier Cru Extra Brut från den hajpade årgången 2012. Det här är andra gången som vinet släpps i Sverige.

Philipponnat Cuvée 1522 Rosé Premier Cru Extra Brut är en årgångschampagne som är oemotståndlig redan idag, men naturligtvis är mycket lagringsduglig. Majoriteten av pinot noirdruvorna kommer från vingården Le Léon i Aÿ, chardonnaydruvorna från Verzy och cirka 10 procent pinot noir (som vinifieras som ett rödvin) från vingårdarna i Mareuil-sur-Aÿ. 2012 blev en mycket hyllad årgång i Champagne, som gav minimal avkastning men fantastisk kvalitet.

Philipponnat Cuvée 1522 Rosé Premier Cru Extra Brut 2012

Vinet är gjort på 73 procent pinot noir och 27 procent chardonnay från Grand Cru- och Premier Cru-lägen. Majoriteten av basvinet är lagrat på stora foudres och har inte genomgått malolaktisk jäsning, vilket gör att den naturliga syran möter vinets fylliga karaktär. Det unga vinet lagrades på jästfällning i åtta år innan degorgeringen i mars 2021. 62 procent av vinet är gjort på pinot noirdruvor från den historiska jordlotten Le Léon i Aÿ och Mailly. Chardonnaydruvorna kommer från Verzy. Under den inledande blandningsprocessen adderades även 11 procent stilla vin på pinot noir från vingården Clos des Goisses, för att ge vinet sin vackra rosa färg. Dosage: 4,5 gram/liter.

Doften är intensiv och maffig med toner av smultron, mogen citrus, körsbär, vit choklad, marsipan, mineral och nygräddade bakverk. Smaken är djup, fyllig, komplex, frisk och knastertorr med inslag av jordgubbar, hallon, körsbär, färska mandlar och citrus som ackompanjeras av en fantastiskt vibrerande mineralitet. Eftersmaken är mycket lång och mineraldriven med toner av nötter och pigg fruktighet.

Underbar kompanjon till eleganta rätter på fisk- och skaldjur, men även smakrikare anrättningar som till långkok på lamm. Givetvis perfekt som fördrink, både till salta tillbehör eller jordgubbar och hallon. Lagringspotentialen är minst tio år.

Decanter beskriver vinet som “an intense and vibrant bouquet of raspberry, strawberry, almond, cherry and pastry, this rosé has a full-bodied, vinous texture, racy acidity and a delicately phenolic finish.”

Årgång 2012

Philipponnat skördade mellan den 13e och 24e september. 2012 sågs som ett ansträngande år, med både vinter- och vårfrost. En kall period kom omedelbart efter blomningen och orsakade coulure (ojämn blomning), vilket begränsade skördeavkastningen. En blöt juli följdes av ett efterlängtat varmt, torrt och soligt väder i augusti och september, vilket räddade fruktens kvalitet. Resultatet blev en liten skörd av fantastisk kvalitet. Kvaliteten anses särskilt enastående för pinot noir (och den bästa sedan år 1952), vars hög sockerhalt (från 11,5° till mer än 12°) matchade den utmärkande och mycket tillfredsställande syran.

Philipponnat

Familjen Philipponnat har bott i Champagneregionen i många hundra år, men räknar 1522 som ett märkesår. Det var nämligen år 1522 som Apvril le Philipponnat registrerades som ägare av vingårdar i byn Aÿ, i hjärtat av Champagne. Det betyder att de just i år kan fira 500 sprudlande år! Regionen Champagne ägdes av grevarna men just Mareuil sur Aÿ och Aÿ ägdes av den franska kungen. Philipponnat-familjen var kungliga borgmästare i Aÿ. Den politiska och ekonomiska utvecklingen under 1800-talet öppnade en större marknad för champagne. Familjen kunde därför själva börja producera champagne, istället för att bara sälja druvorna till andra. År 1910 flyttade de till Château de Mareuil i Mareuil-sur-Aÿ, med en historisk vinkällare från 1700-talet.

Totalt äger Philipponnat 27 hektar vingårdar, inklusive den ansedda Clos des Goisses (som omfattar 5,5 hektar). De producerar årligen mellan 600 000 och 650 000 flaskor. Familjevapnet som pryder alla buteljer är från år 1697. All champagne från Philipponnat görs på must från första pressningen och har omkorkningsdatum på baksidesetiketten.

Philipponnat är certifierad enligt Haute Valeur Environnementale, som är en av Frankrikes största hållbarhetscertifieringar. Certifieringen garanterar att vinhusen jobbar enligt principerna för hållbar odling. Huset drivs idag av Charles Philipponnat.

Philipponnat Cuvée 1522 Rosé Premier Cru Extra Brut 2012

• Årgång: 2012