Exklusivt släpp av toppvinet Louis M Martini Lot Nr 1

Nu släpps 120 flaskor av Louis M Martini Lot Nr 1 2017 i Systembolagets exklusiva webbsläpp. Vinet är den ansedda producentens absoluta toppvin, där druvan cabernet sauvignon får alla förutsättningar för att visa sin fulla potential. Vinet lanseras i Sverige den 24 mars. Artikelnumret är 90036 och priset är 1 494 kronor.

Louis M Martini Lot Nr 1 är den ansedda producentens absoluta toppvin, där druvan cabernet sauvignon får alla förutsättningar för att visa sin fulla potential. 2017 är dessutom en av de bästa årgångarna för cabernet sauvignon som vinmakaren Michael Eddy har sett. Louis M Martini Lot Nr 1 2017 har bland annat fått 95 poäng av 100 möjliga av vinkritikern James Suckling. Druvorna är mycket hårt selekterade och kommer enbart från de bästa vinstockarna i utvalda vingårdar från Atlas Peak, Howell Mountain, Stags Leap, MountVeeder och andra ikoniska Napa Valley AVA. Druvorna skördades när de uppnått optimal mognad och skalmacererades under två veckor innan de pressades och själva alkoholjäsningen tog fart. Vinifieringen har skett i Louis M. Martinis Cellar 254, som enbart har gravitationen till hjälp för att flytta vinet mellan olika delar av processen. Vinet lagrades i 19 månader på franska ekfat, av vilka 80 procent var nya.

Resultatet är en överdådig cabernet sauvignon med imponerande kraft och komplexitet. De rika, intensiva dofterna och smakerna inkluderar mörka bär, lakrits, kakao, tobak och integrerad fatkaraktär. Vinet har en lång, balanserad och nyanserad eftersmak som vittnar om att vinet kommer att utvecklas under en lång tid i vinkällaren.

Louis M Martini Winery
Louis M. Martini grundades år 1933 och är ett av de fem äldsta vinerierna i Napa Valley. Vineriet ligger precis söder om St. Helena. Louis M. Martini kom som 13-åring till San Francisco från Genua i Italien under tidigt 1900-tal, men återvände till Italien igen för att studera vintillverkning på universitet i Alba, Piemonte. Han köpte tidigt vingårdar både i Napa Valley och Sonoma County och vineriet stod klart 1938. E&J Gallo köpte vineriet och tillhörande vingårdar 2002.

– Varje vin är görs som en hyllning till dess terroir. Från den klassiska stilen i vår Napa Valley Cabernet Sauvignon till de distinkta, platsspecifika egenskaperna som framhävs i vår Monte Rosso-kollektion, till vår portföljs flaggskepp Lot No. 1 Cabernet Sauvignon, där druvans historia och potential är i fokus berättar Michael Eddy, som är den fjärde vinmakaren i Louis M. Martinis historia.

Michael Eddy tog över som vinmakare 2015, efter att ha tillbringat mer än ett decennium under mentorskap av sin företrädare Mike Martini. Cabernet sauvignon har alltid varit i fokus för Louis M. Martini, idag erbjuder de en samling internationellt hyllade viner från Napa Valley och Sonoma Countys bästa vingårdslägen.

Vördnaden för historia och tradition i kombination med innovativa vinframställningstekniker och enormt sträng druvselektering är Louis M. Martini Winerys vinande recept för att kontinuerligt få höga poäng i internationell press och vara eftersökta av vinfantaster.

Louis M Martini Lot Nr 1 2017
Webblansering. Kan beställas till samtliga butiker.
Pris: 1 494 kr
Art nr: 90036