Exklusivt släpp Cazes Rivesaltes Ambré 1948

36 flaskor av årgången 1948 från Domaine Cazes unika Rivesaltes-samling släpps exklusivt den 6 december på Systembolagets webbportal. Rariteten kommer från producentens unika samling av 29 äldre årgångar Rivesaltes som sträcker sig från 1931 till 1962.

Domaine Cazes, en av de ledande producenterna i Roussillon, har funnits sedan 1895 och egendomen omfattar idag 220 hektar som drivs sedan 1997 helt enligt ekologiska och biodynamiska principer. Det gör Cazes till Frankrikes och troligen Europas största biodynamiska vinproducent. Familjen Cazes leder fortfarande företaget med den passionerade Emmanuel Cazes som ansvarig vinmakare.

Roussillonregion ligger nära den spanska gränsen, med Medelhavet i öster, Pyrenéerna i söder och bergkedjan Corbières i väster.

Årgång 1948 bjuder på underbara komplexa aromer av kanel och pepparkakor. Smaken är fruktig, silkeslen, rund och söt med en härlig friskhet som balanserar sötman. Avslutet är en symfoni av honung och kanderad aprikos.

1948 i världen:
-Mordet på Mahatma Gandhi
-FNs deklaration om de mänskliga rättigheterna
-Skapandet av staten Israel
-Hells Angels Motorcycle Club grundas i USA
-Första nonstop passagerarflygning Paris-New York för Air France Constellation flygplan

Druvorna kommer från kalkrika jordar i Corbières bergskedja. Direkt efter skörden pressades druvorna försiktigt och fick jäsa på tank. Jäsningen avbröts med tillsats av neutral sprit. Vinet fick ligga kvar på samma 500-liters ekfat så kallad foudre i nära 60 år innan försiktig filtrering och buteljering.

• Tillsats av neutral sprit: onsdag 25 augusti 1948
  • Vinet lades på fat: måndag 28 mars 1948
  • Buteljeringsdatum: fredag 6 januari 2012
  • Antal producerade flaskor: 599
  • Sockerhalt: 100,80 gr/l

Cazes Rivesaltes Ambré 1948

Land: Frankrike, Roussillon/AOP Rivesaltes| Producent: Domaine Cazes| Druvor: 100% Grenache Blanc| Alk: 16%-vol| Vol: 75 cl| Årgång 1948| Art.nr: 90268-01 | Pris: 1.999kr| Antal flaskor: 36

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Möt Uncle Zin - en karaktärsrik profil30.11.2018 14:37Pressmeddelande

Även om namnet antyder att det är en avlägsen släkting så är farbrodern faktiskt ett vin från södra Italien, en nyhet på Systembolaget från 1 december. En träff med Uncle Zin är fullspäckad med frukt och kryddighet som väl möter både mat och mingel i juletid. Ställ fram en extra stol vid middagsbordet, för vinstilen är inkluderande och passar både spontana och traditionsbundna sammankomster i matens tecken.