Exklusivt släpp från Cono Sur

Systembolaget släpper 240 flaskor av prestige vinet Ocio 2015 den 7 december.

"Artikelnummer 9559001 Cono Sur Ocio 2015, 399kr"

Vinet Ocio är gjort på druvan Pinot Noir, och räknas som ett av södra hemisfärens absolut bästa exempel på vad som kan åstadkommas av denna burgundiska druvsort. En av förklaringarna är att vinet skapats i samarbete med Martin Prieur från Domaine Jaques Prieur i Bourgogne.

Ocio har prenumererat på höga scores bland världens mest betydelsefulla vinskribenter sedan starten 2003, och 2015 är inget undantag. Tim Atkins gav vinet 96 poäng och benämnde det ” Chiles Gevrey-Chambertin”, och Luis Gutierrez parkerade strax bakom med 94+ i Robert Parker Wine Advocate.

Vinets doft är stor och komplex med inslag av mörk frukt, violer, kryddor, tobak och choklad.
Smaken är fylligt med koncentrerad, mogen frukt, mjuka tanniner och bra struktur. Lång, elegant eftersmak.
Servaras gärna tillsammans med anka och annan smakrikare fågel, vilt och lamm, grillad tonfisk, svamprisotto och smakrikare ostar.

Cono sur grundades 1993 och är Chiles näst största vinproducent ur exportperspektiv.

Uppdraget från ägaren (Concha y Toro) var att skapa ett företag vars syfte är att fånga experimentlustan och inovationen i nya världen. Idag står Cono Sur som en av ledarna när det gäller miljöarbete i vinvärlden.

Anna Spendrup

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Möt Uncle Zin - en karaktärsrik profil30.11.2018 14:37Pressmeddelande

Även om namnet antyder att det är en avlägsen släkting så är farbrodern faktiskt ett vin från södra Italien, en nyhet på Systembolaget från 1 december. En träff med Uncle Zin är fullspäckad med frukt och kryddighet som väl möter både mat och mingel i juletid. Ställ fram en extra stol vid middagsbordet, för vinstilen är inkluderande och passar både spontana och traditionsbundna sammankomster i matens tecken.