Exklusivt: Sportbladet sänder kvalet till Superettan

I veckan avgörs vilka lag som får spela i Superettan nästa säsong. Landskrona Bois, Östers IF, IK Frej och Umeå FC gör upp om två platser. Och Sportbladet sänder kvalmatcherna direkt. Sändningarna produceras i samarbete med Sportsground, med Sportbladets Kalle Karlsson som expertkommentator. Och det är mer än uppflyttning som står på spel.

Sportbladet sänder på torsdag och söndag de viktiga kvalmatcherna till Superettan i fotboll.

Sportbladet sänder de viktiga kvalmatcherna till Superettan i fotboll. Totalt handlar det om fyra matcher, två på kvällen torsdagen den 7 november och två returmatcher söndagen den 10 november. Vinnarna i dessa dubbelmöten tar plats i Superettan nästa år.

– Vi ser en väldigt stark efterfrågan på den här typen av matcher hos Sportbladets läsare och det känns väldigt roligt att kunna sända just de drabbningar där så oerhört mycket står på spel för de här klubbarna, säger Magnus Herbertsson, tf chef på Sportbladet.

I den ena kvalduellen möts Landskrona Bois och Östers IF, i den andra IK Frej och Umeå FC. Landskrona Bois och Umeå FC börjar hemma, och returmatcherna spelas i Växjö och Täby.

Sändningarna produceras i samarbete med Sportsground och Sportbladets Kalle Karlsson är expertkommentator. De sänds exklusivt för Aftonbladets Plus-prenumeranter.

Sportbladet har under hösten gjort en stor granskning av den ekonomiska klyftan mellan Allsvenskan/Superettan och Division 1. Under vinjetten “Seriemordet” beskrivs de stora skillnader i förutsättningar som det nya tv-avtalet innebär.

– Matcherna är extra viktiga med tanke på att det ekonomiska stödet till klubbarna i ettan försvinner nästa år. Det är därför matcher som inte bara gäller upp- och nedflyttning, det gäller också miljontals kronor för dessa föreningar, säger Magnus Herbertsson.

Matcherna spelas kl 19 på torsdag och 13 på söndag.

Magnus Herbertsson, tf sportchef på Aftonbladet. Tel: 070-610 23 62. E-post: magnus.herbertsson@aftonbladet.se
Eric Rosén, biträdande redaktör, Aftonbladet. Tel: 070-474 22 51. E-post:eric.rosen@aftonbladet.se

Sportbladet satsar på direktsänd sport – sänder Elitserien i bandy15.1.2020 08:45:00 CETPressmeddelande

Aftonbladet fortsätter satsningen på direktsänd sport. Nu har också rättigheterna för Elitserien i bandy förvärvats. ”Det här är ett strategiskt viktigt steg för oss när det gäller livesänd sport. Dels för att Elitserien är en av landets populäraste serier, men också för att nivån på svensk bandy är i yppersta världsklass. Att kunna erbjuda detta till Sportbladets besökare känns fantastiskt”, säger Aftonbladets sportchef Patric Hamsch.

Svenska Dagbladet fortsätter satsa – nyrekryterar reporter till SvD Näringsliv18.12.2019 08:45:23 CETPressmeddelande

Svenska Dagbladet fortsätter satsningen på redaktionen och arbetet med att utveckla den moderna nyhetsjournalistiken. Sophia Sinclair, en av reportrarna bakom höstens uppmärksammade granskning av Isabella Löwengrips bolagssfär, blir fast reporter på SvD Näringsliv. ”Sophia Sinclair får en viktig roll när vi nu tar näringslivsbevakningen in i nästa decennium”, säger SvD Näringslivs chef Daniel Kederstedt.