Experis matchar 50 långtidsarbetslösa utan kostnad

Förra veckan startade den omtalade Facebook-kampanjen ”Pay IT forward” där IT-företaget Pixelants VD Robert Lindh i samarbete med näringlivsinitiativet Good Malmö utmanade VD:ar för IT-företag att träffa fem arbetssökande inom 60 dagar. Nu har Lundalogiks VD Erik Syrén tiodubblat utmaningen och kommer att träffa 50 långtidsarbetslösa under september. För rekrytering och matchning av de 50 personerna står Experis, helt utan kostnad.

Målet med satsningen Pay IT Forward är att 200 långtidsarbetslösa ska få ett första möte med ansvarig chef på ett IT-företag inom 180 dagar. Varje arbetssökande får en timmes vägledning, tips och kontakter av ansvarig chef och mötet leder förhoppningsvis till en anställning.
I samband med att Lundalogiks VD Erik Syrén utmanades tiodubblade han utmaningen – istället för fem genomför han 50 möten med unga i utanförskap – och bad bemannings- och rekryteringsexperten Experis att stå för matchningen.

• -Vi tar inget betalt för vårt arbete med att hitta anställningsbara kandidater till 50 speed-dejter, istället ser vi detta som ett sätt att hjälpa företrädesvis unga människor till uppdrag och därmed bidra till tillväxt för lokala företag vilket alla tjänar på, både näringsliv och samhället i stort. Detta är en del av vår kärnverksamhet och ingen isolerad CSR-satsning, säger Christoffer Nobel, Account Manager på Experis.

Satsningen är ett samarbete mellan Pixelant och Good Malmö, näringslivsinitiativet med fokus på att få in människor på arbetsmarknaden i Malmöregionen och samtidigt lösa företagens svårigheter att hitta rätt kompetens.

• -När sju av 10 jobb förmedlas via nätverk är det viktigt att fler talanger som står utanför arbetsmarknaden får möjlighet att komma i kontakt med arbetsgivare, som genom en direktkontakt kan ge feedback och råd. Denna satsning är en viktig pusselbit i detta arbete, säger Tina Rudin Kaikkonen, projektledare på Good Malmö.

För mer information, kontakta:

Hans Makander, informationschef ManpowerGroup Sverige, tel. 070-377 45 43, hans.makander@manpowergroup.se

Christoffer Nobel, Account Manager Experis Sverige tel. 072 542 20 15, christoffer.nobel@se.experis.com

ManpowerGroup™ är världsledande på att hitta rätt lösning utifrån människans potential och företagens ambition. Vi hjälper såväl små som stora verksamheter i många olika branscher under fyra varumärken: ManpowerGroup™ Solutions, Experis, Manpower och Right Management.

Vi finns i mer än 80 länder över hela världen. Genom globala insikter och lokal expertkunskap, ökar vi framgången för våra kunder.

I Sverige finns finns vi representerade på mer än 70 kontor och har totalt drygt 12.000 anställda.
Verksamheten genererar drygt 20.000 jobb varje år.

Manpower.se är en av de ledande jobbsiterna i Sverige med drygt 200.000 aktiva cv och mellan 8.000 - 15.000 aktuella jobbannonser. För mer information eller för att söka lediga jobb - besök manpower.se