​Experis och Arbetsförmedlingen samarbetar för att tillvarata kompetens hos nyanlända

Experis har inlett ett samarbete med Arbetsförmedlingen kring nyanlända med en bakgrund inom ekonomi eller juridik. Avsikten är att öppna en dörr till arbetsmarknaden, bland annat genom att öka kunskaperna om den svenska rekryteringsprocessen.

Arbetsförmedlingen och Experis har inlett ett samarbete i Helsingborg kring nyanlända. Från vänster: Lisa Olsson, arbetsförmedlare inom etableringsuppdraget, Rami Al Aasad från Syrien och Camilla Norén, konsultchef på Experis – en del av ManpowerGroup. Foto: Jonas Hansson.

Lisa Olsson, arbetsförmedlare inom etableringsuppdraget på Arbetsförmedlingen Helsingborg, berättar att det i en första omgång är 15 personer som deltagit i samarbetet med bemannings- och rekryteringsbolaget Experis, en del av ManpowerGroup.

- Erfarenheterna är så goda att vi inte ser några hinder för liknande samarbeten på andra håll, säger hon.

Stort behov av kompetens
Camilla Norén, konsultchef på Experis i Helsingborg, nickar instämmande:

- Behoven är stora över hela landet och 39% av företag och offentliga verksamheter hittar inte personer med rätt kompetens idag, samtidigt som många av de nyanlända kommer med imponerande CV:n. Även om de kanske inte kan få jobb som ekonomichef direkt kan vi bidra till att de kommer in i branschen, säger hon.

En utgångspunkt för samarbetet mellan Arbetsförmedlingen och Experis är att ge stöttning i den svenska rekryteringsprocessen.

- I Syrien är det vanligt att små och medelstora företag inte har något rekryteringsförfarande alls och att anställningar sker via kontakter. Därför är det många som har bristande erfarenhet av CV:n och intervjusituationer, något vi har gett alla i den här första pilotgruppen stöttning i, säger Lisa Olsson.

- Därefter har Experis intervjuat deltagarna och gett feedback, där vi också har pratat om hur arbetsmarknaden och jobbsökandet fungerar i Sverige, säger Camilla Norén.

Ökar möjligheterna att matchas rätt
Mattias Buvari, regiondirektör på Arbetsförmedlingen Region Syd, uppskattar Experis engagemang.

- Det är positivt att bemanningsbranschen är med på banan genom att vara delaktig i att ta tillvara och utveckla den kompetens som nyanlända har med sig när de kommer till Sverige. Det är också värdefullt att de tillsammans med oss på Arbetsförmedlingen arbetar med att stärka de nyanländas kunskap kring hur rekryteringsprocessen fungerar för att på så sätt öka möjligheterna att matchas mot rätt arbetsgivare, säger han.

För mer information:

Lisa Olsson, arbetsförmedlare Arbetsförmedlingen Helsingborg Höganäs, 010-488 14 16
Presskontakt: Jonas Hansson, regionkommunikatör Arbetsförmedlingen, 010-488 42 92

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup, 08-412 76 17

ManpowerGroup™ är världsledande på att hitta rätt lösning utifrån människans potential och företagens ambition. Vi hjälper såväl små som stora verksamheter i många olika branscher under fyra varumärken: ManpowerGroup™ Solutions, Experis, Manpower och Right Management.

Vi finns i mer än 80 länder över hela världen. Genom globala insikter och lokal expertkunskap, ökar vi framgången för våra kunder.

I Sverige finns finns vi representerade på mer än 70 kontor och har totalt drygt 12.000 anställda.
Verksamheten genererar drygt 20.000 jobb varje år.

Manpower.se är en av de ledande jobbsiterna i Sverige med drygt 200.000 aktiva cv och mellan 8.000 - 15.000 aktuella jobbannonser. För mer information eller för att söka lediga jobb - besök manpower.se