Expert på grön stadsutveckling blir riksarkitekt

Vi välkomnar Boverkets besked om att landskapsarkitekt LAR/MSA Helena Bjarnegård utnämns till riksarkitekt. Nu kan de nya arkitekturpolitiska målen fyllas med konkret innehåll och arkitekturen kan bli ett ännu kraftfullare verktyg för samhällsförändring.

– Helena Bjarnegård är en engagerad arkitekt med betydande erfarenhet från det offentliga byggandet, som stadsträdgårdsmästare i Göteborgs stad. Hon kan göra en viktig skillnad i att öka det offentligas roll som förebild, säger förbundsdirektör Tobias Olsson.

Sveriges Arkitekter har varit drivande i att få fram en ny nationell arkitekturpolitik, Gestaltad livsmiljö – en ny politik för arkitektur, form och design, som antogs av riksdagen i maj 2018. Politiken bygger på en utredning som tillsattes av förra alliansregeringen 2014 och som den rödgröna regeringen genomförde. En riksarkitekt får en nyckelroll i att genomföra det arkitekturpolitiska uppdrag som Boverket fick som en följd av den nya politiken. Uppdraget innebär att stötta och vägleda kommuner och myndigheter för en högra kvalitet i den byggda miljön i hela landet.

– Den 1 januari tar Helena Bjarnegård över arbetet efter tillförordnade riksarkitekterna, arkitekterna SAR/MSA Christer Larsson och Monica von Schmalensee. Under nästa år förväntar vi oss att hon flyttar fram positionen och arbetet ytterligare, säger Tobias Olsson.

Sveriges Arkitekter är fack- och branschorganisation för alla arkitekter, inredningsarkitekter, landskapsarkitekter och planeringsarkitekter. Förbundet har 13 500 medlemmar. Ett viktigt mål för förbundet är goda villkor för medlemmarnas yrkesutövning. Det är en grund för hög kvalitet i arkitektur och planering.

The Swedish Kasper Salin Prize 2018 is awarded to Hamra studio dwelling22.3.2019 11:13:54 CETPressmeddelande

In competition with big and well-known building projects such as the New National Museum and Malmö Market hall by Wingårdhs, as well as the dwelling 79 & Park by Bjarke Ingels Group, the small-scale studio dwelling in Hamra on the island Gotland was awarded the Kasper Salin Prize for 2018. Architect Anna Chavepayre, Collectif Encore, and the commissioners Birgitta and Staffan Burling received Architects Sweden’s oldest and most prestigious award at the Architectural Gala on March 19th.

Göteborgsskildrare vinner Sveriges Arkitekters Kritikerpris19.3.2019 21:38:58 CETPressmeddelande

Journalist Mark Isitt mottog Sveriges Arkitekters Kritikerpris på Arkitekturgalan den 19 mars. Han har under längre tid skildrat den arkitektoniska utvecklingen i Göteborg och fick brett genomslag under 2018, bland annat i radioserien Stadsinspektionen. Juryn belönar Mark Isitts folkbildningsgärning, som populariserar utan att bli populistisk, och hans outtröttliga fokus på det byggda resultatet.