Expert på grön stadsutveckling blir riksarkitekt

Vi välkomnar Boverkets besked om att landskapsarkitekt LAR/MSA Helena Bjarnegård utnämns till riksarkitekt. Nu kan de nya arkitekturpolitiska målen fyllas med konkret innehåll och arkitekturen kan bli ett ännu kraftfullare verktyg för samhällsförändring.

– Helena Bjarnegård är en engagerad arkitekt med betydande erfarenhet från det offentliga byggandet, som stadsträdgårdsmästare i Göteborgs stad. Hon kan göra en viktig skillnad i att öka det offentligas roll som förebild, säger förbundsdirektör Tobias Olsson.

Sveriges Arkitekter har varit drivande i att få fram en ny nationell arkitekturpolitik, Gestaltad livsmiljö – en ny politik för arkitektur, form och design, som antogs av riksdagen i maj 2018. Politiken bygger på en utredning som tillsattes av förra alliansregeringen 2014 och som den rödgröna regeringen genomförde. En riksarkitekt får en nyckelroll i att genomföra det arkitekturpolitiska uppdrag som Boverket fick som en följd av den nya politiken. Uppdraget innebär att stötta och vägleda kommuner och myndigheter för en högra kvalitet i den byggda miljön i hela landet.

– Den 1 januari tar Helena Bjarnegård över arbetet efter tillförordnade riksarkitekterna, arkitekterna SAR/MSA Christer Larsson och Monica von Schmalensee. Under nästa år förväntar vi oss att hon flyttar fram positionen och arbetet ytterligare, säger Tobias Olsson.

Sveriges Arkitekter är fack- och branschorganisation för alla arkitekter, inredningsarkitekter, landskapsarkitekter och planeringsarkitekter. Förbundet har 13 500 medlemmar. Ett viktigt mål för förbundet är goda villkor för medlemmarnas yrkesutövning. Det är en grund för hög kvalitet i arkitektur och planering.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Fyra nominerade till Kasper Salin-priset för årets bästa byggnad1.2.2019 08:10:00Pressmeddelande

För första gången är en restaurering i den här omfattningen nominerad till Kasper Salin-priset, Sveriges äldsta och mest prestigefyllda arkitekturpris som delas ut sedan 1962 av Sveriges Arkitekter. Restaureringen av Nationalmuseum i Stockholm konkurrerar med en gotländsk villa, ett bostadskvarter på Gärdet i Stockholm och med Malmö saluhall. Vilken som vinner står klart på Arkitekturgalan den 19 mars.

Sienaprisets nominerade greppar centrala samhällsfrågor15.1.2019 08:08:57Pressmeddelande

Juryn för Sienapriset, som belönar årets bästa landskapsarkitektur, har valt ut fyra nominerade som alla är goda exempel på aktuella trender inom svensk och europeisk landskapsarkitektur. Striden står mellan Hälleskogsbrännans naturreservat i Västmanland, Jubileumsparken i Göteborg, Millennieskogen i Malmö och Solhagaparken i Huddinge. Vem som mottar Sveriges Arkitekters Sienapris avgörs på Arkitekturgalan den 19 mars.