Experten: Hårdare arbete krävs mot hot och våld

Fem procent av Akavias medlemmar inom offentlig sektor känner sig otrygga. Det visar en ny medlemsundersökning. – Det är oacceptabelt att våra medlemmar utsätts för hot och våld. Arbetsgivarna kan göra mycket mer för att motverka utvecklingen, säger Anna Nitzelius, rättspolitisk sakkunnig på fackförbundet Akavia.

"Personer måste kunna utföra sitt jobb utan rädsla för hot", säger Anna Nitzelius.

Medlemsundersökningen visar att flest andel som utsätts för hot och våld arbetar vid Trafikverket, Arbetsförmedlingen och Kronofogdemyndigheten. Undersökningen visar också att flest andel som är otrygga arbetar vid Skatteverket, Kronofogdemyndigheten och Migrationsverket.

Totalt inom offentlig sektor är det fem procent av medlemmarna som känner stor eller mycket stor otrygghet i sin yrkesutövning på grund av risk för hot, våld eller trakasserier.

– Vi ser att många överväger att byta jobb. I en tidigare undersökning uppgav 40 procent av medlemmarna på Försäkringskassan att de övervägde att lämna sin arbetsplats – på grund av hot. Inom polisen var den siffran 30 procent. Det är skrämmande siffror. Vi behöver en modernare lagstiftning och vi vill se att arbetsgivarna tar hårdare tag mot problemen. Personer måste kunna utföra sitt jobb utan rädsla för hot, säger Anna Nitzelius.

Akavia vill bland annat se:

• att regeringen beslutar om en översyn av skyddet för statsanställda som utsätts för hot, våld och trakasserier som har ett samband med anställningen.
  • Att ett förstärkt skydd av personuppgifter för dem som arbetar inom rättsväsendet införs.
  • Att ett förbättrat stöd till medarbetarna införs och att reglerna för enskilt åtal ses över.

Fakta:

Akavia är fackförbundet för jurister, ekonomer, it-akademiker, personalvetare, samhällsvetare och kommunikatörer.

Förbundet bildades genom hopslagning av Jusek och Civilekonomerna år 2020 och har i dag 130 000 medlemmar.

Medlemsundersökningen gick ut till 77 270 personer. Av dem svarade 15 566 stycken, det vill säga 20 procent. De som svarade på hot och våld frågorna var 2 494 personer, alla arbetar inom offentlig sektor.