Experten tipsar - så här får du en bra stuguthyrning

Många fritidshusägare väljer att hyra ut sin sommarstuga då de själva inte är där. Torbjörn Fredman som är Nordenchef på NOVASOL, Sveriges största stugförmedlare ger sina bästa tips för att lyckas med sin stuguthyrning.

- Jag har varit i branschen i över tjugo år och för att få en riktigt bra uthyrning och återkommande gäster finns några bra saker att tänka på, säger Torbjörn Fredman, Nordenchef NOVASOL

1. Ta bort allt det privata
De som hyr ditt hus vill inte se alltför mycket personliga saker. Så ta bort fotografier av familjen, dina toalettartiklar, lämna heller inga skor eller kläder kvar.

2. Tänk på inredningen
Försök att få en enhetlig inredning, dvs med träslag och färg och övermöblera inte. Det ska kännas ljust och luftigt. Alla ska kunna sitta vid matbordet samtidigt och sköna sängar är alltid uppskattat.

3. Bilder säger allt
Fina och bra bilder är viktiga. Fota alla rum i fritidshuset och även utemiljön. Har du en vacker utsikt visa den.

4. Så tydlig beskrivning som möjligt
Beskriv fritidshuset så tydligt som möjligt, då slipper du en massa frågor från eventuella gäster.

5. Många vill ta med sitt husdjur
Vad tydlig i din beskrivning om husdjur är välkomna eller inte.

6. Extra för barnfamiljer
Barnfamiljer hyr gärna en stuga på semestern. En bra service är att ha barnstol och spjälsäng i huset. Fotbollsmål, bordtennis, gungor eller andra aktiviteter är ett plus.

7. Utemöbler ett plus
På sommaren vill vi sitta ute när det är fint väder. Investera i bra utemöbler med bra kvalitet som håller länge. Gärna med dynor och parasoll.

8. Tillgång till båt
Ligger ditt fritidshus nära en sjö, är båt något som lockar många. En enkel båt med eller utan motor höjer oftast uthyrningen.
.