Expertens succétips: Så lyckas du med nyårslöftet

Dela

Nyårslöften som att gå ner i vikt, börja träna eller sluta äta godis är vanliga, men ofta svåra att hålla. “Vi jämför oss mycket med varandra och sätter mål som kanske mer handlar om vad som anses bra eller duktigt, istället för vad som faktiskt är viktigt för oss själva”, säger Charlotte Ulfsparre, leg. psykolog och leg. psykoterapeut på Ahum om hur man sätter ett, över tid, hållbart nyårslöfte.

Charlotte Ulfsparre, leg. psykolog och psykoterapeut
Charlotte Ulfsparre, leg. psykolog och psykoterapeut

– Nyårslöften borde handla om att få mer utrymme i livet för det som är meningsfullt för dig, inte att sätta press. Att tillbringa mer tid med familjen, eller få till egentid för att göra något du mår bra av är exempel på nyårslöften som handlar om att ge mervärde till livet, säger Charlotte Ulfsparre, leg. psykolog och leg. psykoterapeut på Ahum. 

Enligt Charlotte Ulfsparre, leg. psykolog och leg. psykoterapeut på Ahum, är det ett vanligt misstag är att sätta för höga och prestationsbaserade nyårslöften. Det är också vanligt att dessa inte hålls i längden. Särskilt när det handlar om att sluta med något utan att konkretisera vad man ska göra som alternativ till det man vill sluta med. 

Istället för att fokusera på att gå ner ett visst antal kilon i vikt, springa milen på en särskild tid eller få den där befordran på jobbet borde nyårslöften handla om att identifiera en riktning i livet. Vad som är värdefullt är individuellt och det gäller att vara vaksam på att man inte sätter mål som utgår mer från vad andra tycker är bra.

– Fundera på vad som är meningsfullt i ditt liv, på lång sikt. Finns det för lite av något viktigt som ditt liv ser ut just nu, eller något som kanske helt saknas? Sätt ett nyårslöfte som handlar om att göra mer utrymme i livet för det. Det handlar mer om att identifiera en riktning i livet än att prestera och uppnå ett visst mål, fortsätter Charlotte Ulfsparre. 

Steg för steg, så lyckas du med nyårslöftet, enligt Charlotte Ulfsparre, leg. psykolog och leg. psykoterapeut på Ahum:

1. Fundera ut och skriv ner vad som är meningsfullt för dig. Det här blir din riktning. Exempelvis, tillbringa mer tid med din familj.

2. Bryt ner riktningen till faktiska och konkreta steg. Börja gärna med något litet. Exempelvis, ät middag tillsammans vid matbordet utan telefoner en gång den här veckan.

3. Bygg på med fler små steg som tar dig i samma riktning. Exempelvis, laga middag ihop en dag, ta en promenad tillsammans, gå på bio, krama varandra.

– Glöm inte att njuta av att du går i den riktning som du själv valt, som ger mervärde i ditt liv, fortsätter Charlotte Ulfsparre.

I terapiformen Acceptance and Commitment Therapy (ACT) jobbar man med "Livskompassen", där klienten får möjlighet att hitta vad som är meningsfullt i livet och får hjälp att gå i den riktningen. Det kan vara en bra hjälp när man ska sätta sitt hållbara nyårslöfte. 

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Charlotte Ulfsparre, leg. psykolog och psykoterapeut
Charlotte Ulfsparre, leg. psykolog och psykoterapeut
Ladda ned bild
Charlotte Ulfsparre, leg. psykolog och psykoterapeut
Charlotte Ulfsparre, leg. psykolog och psykoterapeut
Ladda ned bild
Ladda ned bild

Dokument

Om

Ahum brinner för allas rätt att må bra och prestera bra, både hemma och på jobbet. Med mer än 140 anslutna terapeuter och digitala verktyg kan de ge rätt stöd till alla. Till både anställda och privatpersoner. När det behövs. Om det behövs.

Följ Ahum

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Ahum

Stressfria dagen: Stressignaler att ta på allvar25.5.2022 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Lördagen den 28 maj uppmärksammas stressfria dagen. Den finns för att belysa de negativa effekter som stressen har och hur vi kan förebygga detta. Stress ingår i livet och är något som alla upplever. Men när påfrestningarna blir större än vad vi tycks klara kan det i sin tur leda till utmattning. Ellen Risto, legitimerad psykolog på Ahum har samlat några exempel på stressignaler som man bör ta på allvar.

Var fjärde svensk missnöjd med arbetsgivarens insatser mot psykisk ohälsa10.5.2022 09:15:00 CEST | Pressmeddelande

25 procent. Så många svenskar skrotar arbetsgivares insatser mot psykisk ohälsa och stress. Det visar en färsk undersökning från Kantar Sifo. Mest missnöjda är de som arbetar med transporter, logistik, lager- och postverksamhet. "Arbetsgivares bristande insatser är ett stort problem och det behövs krafttag för att stävja trenden med ökade sjukskrivningar" säger Allireza Aromäki Ghahremani, vd på Ahum.

Pinchos erbjuder medarbetarna terapi – vill vara förebilder i restaurangbranschen14.4.2022 11:02:21 CEST | Pressmeddelande

Psykisk ohälsa står för en stor del av sjukfrånvaron på arbetsplatserna runt om i landet och restaurangbranschen är inte ett undantag. Restaurangkedjan Pinchos har därför beslutat att erbjuda sina anställda fri tillgång till terapi och inleder ett samarbete psykologtjänsten Ahum. "Genom att erbjuda proaktivt stöd till våra medarbetare vill vi säkerställa att vi förhindrar sjukfall" säger Johanna Hagström, HR-chef på Pinchos.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum