Exportpris till arkitektur gynnar också svenska livsmiljöer

Regeringens beslut om ett exportpris till de kreativa näringarna design, arkitektur, mode och dataspel är en välkommen gåva till arkitektbranschen och en sporre för kårens utveckling. – Priset är en motor för att svenska arkitekter ska bli ännu ambitiösare i arbetet med att skapa bra livsmiljöer, både internationellt och hemma i Sverige, säger Charlotta Holm Hildebrand, branschchef på Sveriges Arkitekter.

Beskedet om ytterligare ett exportpris – förutom det som redan delas ut till musikexport – ses mycket positivt av Sveriges Arkitekter. Förbundet har lobbat för priset under en tid i ett samarbete med de andra kreativa näringarna, ett arbete som nu ger frukt.

Allt fler internationella beställare börjar efterfråga svenska arkitektföretag och tjänsteexporten inom arkitektbranschen växer. Internationella beställare uppskattar vårt träkunnande, våra systemlösningar och vår demokratiska arkitektur. Det sistnämnda innefattar exempelvis att utforma miljöer utifrån barnperspektivet och att erbjuda god tillgång till offentliga platser i staden.

– Vi ses som ett av världens mest moderna länder men tar kanske för mycket för givet själva. Svensk arkitektur har så mycket mer att erbjuda än vi tror och med exportpriset sätter regeringen än mer ljus på arkitekternas innovationsförmåga. Nu hoppas vi att detaljerna utformas så att priset verkligen gynnar arkitekturen, säger Charlotta Holm Hildebrand.

Exportpriset ska delas ut för första gången i mars 2018.

För ytterligare information, kontakta branschchef Charlotta Holm Hildebrand. Tel 0706-84 44 77, mail charlotta.holm.hildebrand@arkitekt.se