Expressen inleder samarbete med Kantar Sifo

Expressen växlar upp satsningen på inrikespolitik genom att inleda samarbete med Kantar Sifo, Sveriges ledande företag för opinionsundersökningar.
Expressen växlar upp satsningen på inrikespolitik. Stefan Löfven i Expressen TV. Foto Alex Ljungdahl.

– Expressen ska vara nyhetsledande på inrikespolitik och samarbetet med Kantar Sifo gör det möjligt att komplettera det arbetet med ett förnyat sätt att jobba med opinionsmätningar, säger Klas Granström, tf chefredaktör på Expressen.

Samarbetet innebär att Kantar Sifo varje månad levererar ett flertal mätningar av olika slag.

Kantar Sifo är Sveriges största analys- och undersökningsföretag. Företaget har funnits sedan 1954 och ägs av Kantar som är ett av världens ledande företag vad gäller data-, insikts-, och konsulttjänster. Bolaget har sammanlagt cirka 30 000 anställda och erbjuder sina kunder i mer än 100 länder ett brett utbud av tjänster för såväl näringsliv som den publika arenan.

– Det är viktigt att medierna är allsidiga beställare av undersökningar. Expressen blir därmed en ytterligare viktig beställare tillsammans med våra andra beställare, säger Toivo Sjörén, opinionschef på Kantar Sifo.

Inrikespolitiken är ett av Expressens kärnområden sedan många år. Ambitionen är att vara nyhetsledande i kombination med att ge den bästa fördjupningen och de starkaste berättelserna om hur politiken påverkar människor runtom i Sverige.

– Ambitionen att förstå och lyssna på alla i hela Sverige delar vi med Expressen. Vi tycker att vi har ett viktigt uppdrag att beskriva Sverige och låta så många som möjligt göra sin röst hörd, säger Jonathan Wennö, affärsområdeschef på Kantar Sifo.

– Tillsammans med Kantar Sifo får vi nu ännu större möjligheter att göra journalistik som gör avtryck i samhällsdebatten, och samtidigt handlar om de frågor som är viktiga för våra läsare, säger Christofer Brask, politik- och samhällschef på Expressen.

För mer information:
Christofer Brask, politik- och samhällschef Expressen: christofer.brask@expressen.se, 070-3525791
Toivo Sjörén, opinionschef Kantar Sifo: toivo.sjoren@kantar.com, 070-1842350