Expressen lanserar ny opinionsmätning

Expressen lanserar i dag en ny sorts väljarbarometer. "Job approval"-mätningen visar om väljarna tycker att regeringen gör ett bra eller dåligt jobb. – Vi tror att den här metoden ger en bra bild av hur allmänheten faktiskt ser på alternativen i politiken, säger Expressens politikkommentator Viktor Barth-Kron.
Viktor Barth-Kron, foto: Olle Sporrong

Hur många tycker att Ulf Kristerssons trepartiregering med stöd av Sverigedemokraterna gör ett bra jobb? Hur många tycker att de gör ett mycket dåligt jobb? Tror väljarna att en S-ledd regering skulle göra ett bättre jobb än vad den sittande regeringen gör?

Svaren på de frågorna kommer att presenteras för Expressens publik med start på tisdagen.
– Stödet för enskilda partier och partiledare är alltid intressant, men floden av mätningar riskerar att leda till en hel del brus. Jämför exempelvis antalet rubriker om partier som är ”under spärren” med hur många partier som faktiskt har åkt ur riksdagen på 2000-talet. Vi tror att den här metoden ger en bra bild av hur allmänheten faktiskt ser på alternativen i politiken, här och nu och framför allt över tid, säger Expressens politikkommentator Viktor Barth-Kron.

Vilka som ingår i oppositionen kan förändras över tid men i nuläget utgår mätningen från att Socialdemokraterna kan luta sig mot Vänsterpartiet, Centerpartiet och Miljöpartiet vid en potentiell regeringsbildning. Mätningen kommer att göras återkommande.

– Det är inte helt lätt att formulera alternativet till den sittande regeringen, eftersom det finns lika många åsikter om hur det alternativet ska se ut som det finns partier i oppositionen. Vi har valt att utgå från det faktum att vi nyss hade just en socialdemokratisk regering som stöddes av V, C och MP. Samtidigt är vi förstås beredda att justera den formuleringen om oppositionen skulle välja att formera sig på ett sätt som motiverar det, säger Viktor Barth-Kron.

Per Zettermark, politikchef Expressen, per.zettermark@expressen.se

Viktor Barth-Kron, foto: Olle Sporrong