Expressen

Expressen organiserar om för att nå fler unga läsare

Dela

I arbetet med att bli Sveriges största nyhetssajt har Expressen framgångsrikt gjort riktade satsningar för att få fler kvinnliga läsare och bli en mer jämställd tidning och sajt. Nu tar Expressen nästa steg – en satsning med målet att nå även fler unga läsare och tittare.

Emma Malmlöf, i dag chef för Expressens sociala medier, ska leda den nya avdelningen Ung målgrupp med fokus att bli ledande nyhetskälla bland unga läsare. Foto: Olle Sporrong
Emma Malmlöf, i dag chef för Expressens sociala medier, ska leda den nya avdelningen Ung målgrupp med fokus att bli ledande nyhetskälla bland unga läsare. Foto: Olle Sporrong

Expressens sociala medier-redaktion och nöjesredaktion bildar nu den nya avdelningen Ung målgrupp, som ska rikta sig till framtidens nyhetskonsumenter, från tonåren och upp till 34 års ålder.

– Alla satsningar på bra journalistik vi har gjort hittills har tagit oss framåt mot positionen som marknadsledare. Vi har en kort väg kvar till att gå om vår huvudkonkurrent och det gör vi nu steg för steg, helt enligt vår plan att bli den främsta digitala nyhetskällan, säger chefredaktör Klas Granström.

Sociala medier-chefen Emma Malmlöf ska leda den nya gruppen.

– Det är en spännande utmaning att få yngre läsare och tittare att välja nyheter före allt det som konkurrerar om ungas uppmärksamhet i dag. Vi vet att nyhetsvanor sätter sig tidigt, och med den nya redaktionen blir vi fler som kan arbeta tillsammans för att nå den kanske mest kräsna målgruppen, säger Emma Malmlöf.

Avdelningen kommer att både bredda och fördjupa journalistiken.

– Det handlar om att ta ungas vardag på allvar om man vill bli det självklara nyhetsvalet för den här målgruppen. Här finns det mycket mer journalistik att göra, inom nöjesgenren men också inom samhällsjournalistiken. Med den nya redaktionen får vi de bästa förutsättningarna att lyfta ungas perspektiv över flera ämnesgränser, samtidigt som vi stärker nöjesjournalistiken i både webb och print, säger Emma Malmlöf.

Förändringen ska nu förhandlas med facket.

Nyckelord

Kontakter

Emma Malmlöf, chef sociala medier, 072-539 56 65, emma.malmlof@expressen.se

Bilder

Emma Malmlöf, i dag chef för Expressens sociala medier, ska leda den nya avdelningen Ung målgrupp med fokus att bli ledande nyhetskälla bland unga läsare. Foto: Olle Sporrong
Emma Malmlöf, i dag chef för Expressens sociala medier, ska leda den nya avdelningen Ung målgrupp med fokus att bli ledande nyhetskälla bland unga läsare. Foto: Olle Sporrong
Ladda ned bild
Klas Granström, chefredaktör och ansvarig utgivare. Foto: Olle Sporrong
Klas Granström, chefredaktör och ansvarig utgivare. Foto: Olle Sporrong
Ladda ned bild

Om

Expressen
Expressen
Gjörwellsgatan 30
105 16 Stockholm

08-738 30 00http://www.expressen.se

Expressen är ett ledande mediehus i alla kanaler. Med redaktioner i Stockholm, Göteborg och Malmö rapporterar vi dygnet runt i mobil, sajt, tv, sociala medier och den tryckta tidningen.

Vår prisbelönta journalistik roar, oroar och förargar. Precis som den har gjort sedan starten 1944.

Följ Expressen

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Expressen

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum