Expressen sänder fransk toppfotboll

Expressen köper rättigheterna till den franska toppligan i fotboll, Ligue 1. Samtliga matcher med superstjärnorna Messi, Neymar och Mbappé sänds live på Expressens plattformar med start redan på söndag.
Franska stjärnan Kylian Mbappé (till höger) jublar i PSG-tröjan. Foto: Ligue 1

Förvärvet av Ligue 1 innebär att Expressens Premiumkunder och abonnenter på livesporttjänsten SportExpressen Play får internationell toppfotboll som en del av sin digitala prenumeration.

- Vi har sett ett stort intresse hos vår digitala publik för att se direktsänd sport. Med den här rättigheten tar vi vårt livesporterbjudande till en helt ny nivå, säger Klas Granström, chefredaktör för Expressen och affärsområdeschef för Expressen Lifestyle.

Expressens gör sedan ett par år en stor livesportsatsning tillsammans med Bonnier News Local och NTM. Bland rättigheterna i portföljen märks innebandyligan SSL, fotbollsligorna Ettan och Elitettan, försäsongsmatcher i ishockey samt kvalmatcher i såväl Champions League som Europa League.

Ligue 1 innebär den första internationella ligan.

- Den franska ligan har det senaste decenniet blivit allt hetare för den svenska publiken, framför allt genom ett storsatsande Paris Saint-Germain som 2020 tog sig hela vägen till final i Champions League. Den här säsongen är den hetaste på länge, sedan PSG under sommaren skrev kontrakt med en av tidernas bästa fotbollsspelare, Lionel Messi, säger Kalle Forssell, sportchef på Expressen.

Rättigheten att sända Ligue 1 gäller i Norden och förvärvet görs i samarbete med den norska mediekoncernen Amedia, som är delägare i Bonnier News Local.

- Det känns extra roligt att vi kan göra detta tillsammans med våra kollegor i Norge, som är en väldigt viktig samarbetspartner till oss, säger Mattias Wallström, livesportansvarig på Bonnier News.

Helge Birkelund, ansvarig för sportutveckling i Amedia:

- Bonnier och Amedia har kraftfulla positioner i sina respektive länder. Det är glädjande att vi tillsammans har säkrat rättigheter för hela Norden.

Alla matcher i Ligue 1 sänds i Expressen Premium på expressen.se och i Expressens nyhetsapp samt på sportexpressenplay.se
Sändningarna har premiär söndag 19 september med stormatchen PSG-Lyon som också ramas i med studiosändning med SportExpressens fotbollsprofiler.

Klas Granström, chefredaktör och ansvarig utgivare samt affärsområdeschef: klas.granstrom@expressen.se

Mattias Wallström, livesportansvarig Bonnier News: mattias.wallstrom@mittmedia.se

Franska stjärnan Kylian Mbappé (till höger) jublar i PSG-tröjan. Foto: Ligue 1
Lionel Messi instrueras av sin nya tränare Mauricio Pochettino. Foto: Ligue 1