Expressen släpper dokumentär om Börje Salming

Börje Salmings öde har berört en hel hockeyvärld. I en ny dokumentär av Expressen berättar familj och vänner om hockeyikonens kamp mot machokulturen, ALS och olika orättvisor. – Det är så otroligt fint att få se människan bakom som nästan verkar vara ännu större än ishockeyspelaren, säger Rolf Lassgård, som är berättare i filmen.
Montage: Olle Waltin

Söndag 5 mars är det premiär för ”Börje – Jag tänker på er”.
I dokumentären, som sänds på Expressen, berättar vänner och familj om personen Börje Salming. Berättelsen börjar i det samiska arvet, uppväxten i Kiruna och vägen till världens största hockeyscener. Centralt i dokumentären löper historien om den omtänksamme och generöse hockeystjärnan.
– Han kommer från en tid och en miljö då laget går före jaget och det är verkligen något som är väldigt fint som vi kan applicera på allting i vår värld. Vårt samhälle skulle verkligen behöva den tanken hela tiden, säger Rolf Lassgård som just nu är aktuell i SVT med ”Händelser vid vatten”.

Dokumentären tar avstamp i sista intervjun
Tanken på att göra en dokumentär om Börje Salming kom i samband med att han gjorde sin sista intervju med Expressen i oktober 2022. Han fick då möjligheten att skicka en hälsning till alla sina fans i Sverige, och valde att säga ”Jag tänker på er”.
– Den hälsningen säger så mycket om personen Börje, att han i den svåra stunden tänker på alla andra. Och ju mer vi jobbade med dokumentären, desto mer återkom det temat, säger Expressens strategiska sportchef Pontus Weinemo.
Dokumentären har premiär söndag 5 mars och sänds på Expressens plattformar för Premium-kunder.

FAKTA: ”Börje – Jag tänker på er”
Premiär: Söndag 5 mars
VarExpressen.se
Så ser du dokumentären: Dokumentären visas för de som är Expressen Premium-kunder eller de som blir kunder
Längd: cirka 1 timme och 30 minuter
Medverkande: Pia Salming, Rolf Lassgård, Stig Salming, Wayne Gretzky, Nicklas Lidström, Peter Forsberg, Mats Sundin, Valter Skarsgård, med flera.

Pontus Weinemo, strategisk sportchef, pontus.weinemo@expressen.se

Montage: Olle Waltin