Expressen/GT/KvP ser över distributionen tillsammans med Aftonbladet

Bonnier och Schibsted ser tillsammans över kvällstidningarnas distribution till återförsäljarna. Detta för att säkra de tryckta tidningarnas framtid. ”Givet minskande papperstidningsupplagor tittar vi nu på olika möjligheter att effektivisera distributionen. Vi utreder vad olika möjligheter innebär ur olika aspekter, men inga beslut är fattade”, säger Bengt Ottosson, på Bonnier News.

Bonnier och Schibsted ser tillsammans över kvällstidningarnas distribution till återförsäljarna. Foto: Aftonbladet

Mediebranschen har det senaste decenniet sett sjunkande pappersupplagor samtidigt som publiken ökat digitalt. Den digitala transformationen och en bransch i förändring ställer nya krav på hur de tryckta tidningarna distribueras till läsarna och återförsäljarna.

Därför ser mediekoncernerna Bonniers och Schibsted nu över hur distributionen av kvällstidningarna kan bli mer kostnadseffektiv och samtidigt svara mot läsarnas behov.

– Vi ser på olika möjligheter att effektivisera distributionen, men också minska miljöbelastningen. Tidigare tryckning och distribution är en sådan möjlighet, att ta med till exempel e-handelspaket till butikerna på våra bilar är en annan. Men inga beslut är fattade, säger Bengt Ottosson.

Schibsted och Aftonbladet är med i samtalen med Bonnier och Expressen.

– Vi har ett gemensamt intresse att komma fram till en lösning som är bra för branschen, för våra tidningar och för våra läsare, säger Michael Fristedt, affärschef Aftonbladet Print.

Expressen/GT/KvP och Aftonbladet har sedan många år samdistribuerat tidningarna i ett gemensamt transportnät som består av omkring 300 billinjer som går ut till omkring 6 500 återförsäljare över hela landet.

Michael Fristedt, affärschef Aftonbladet Print. Tel: 070 525 21 74. E-post: michael.fristedt@aftonbladet.se.

PodMe fyller på kassan och fortsätter resan mot en miljon prenumeranter – Schibsted investerar vidare i PodMe23.10.2020 09:02:13 CESTPressmeddelande

Podcastlyssnandet fortsätter att öka starkt, inte minst genom PodMe som med sin disruptiva affärsmodell är en av de mest tongivande aktörerna på marknaden. Nu fortsätter mediekoncernen Schibsted att satsa på bolaget genom att göra en ny investering. Satsningen innebär att PodMe kommer att kunna fortsätta utveckla både plattformen, innehållet och satsa vidare på den internationella expansionen. Tidigare i år gjordes en framgångsrik lansering på den norska marknaden.

SJ ny partner till Svenska hjältar – riktar fokus på miljöhjältar15.10.2020 08:45:00 CESTPressmeddelande

Miljö och klimat är ett av vår tids mest engagerande och viktiga ämnen. Med SJ som ny partner lanserar nu Svenska hjältar en ny kategori – Miljöhjälten. ”Klimat och miljö är några av de bevakningsområden som Aftonbladet har satsat på de senaste åren och det känns kul och viktigt att nu få lyfta upp alla hjälteberättelser som finns där”, säger Lena K Samuelsson, publisher Aftonbladet.