Schibsted

Expressen/GT/KvP ser över distributionen tillsammans med Aftonbladet

Dela
Bonnier och Schibsted ser tillsammans över kvällstidningarnas distribution till återförsäljarna. Detta för att säkra de tryckta tidningarnas framtid. ”Givet minskande papperstidningsupplagor tittar vi nu på olika möjligheter att effektivisera distributionen. Vi utreder vad olika möjligheter innebär ur olika aspekter, men inga beslut är fattade”, säger Bengt Ottosson, på Bonnier News.
Bonnier och Schibsted ser tillsammans över kvällstidningarnas distribution till återförsäljarna. Foto: Aftonbladet
Bonnier och Schibsted ser tillsammans över kvällstidningarnas distribution till återförsäljarna. Foto: Aftonbladet

Mediebranschen har det senaste decenniet sett sjunkande pappersupplagor samtidigt som publiken ökat digitalt. Den digitala transformationen och en bransch i förändring ställer nya krav på hur de tryckta tidningarna distribueras till läsarna och återförsäljarna. 

Därför ser mediekoncernerna Bonniers och Schibsted nu över hur distributionen av kvällstidningarna kan bli mer kostnadseffektiv och samtidigt svara mot läsarnas behov.

– Vi ser på olika möjligheter att effektivisera distributionen, men också minska miljöbelastningen. Tidigare tryckning och distribution är en sådan möjlighet, att ta med till exempel e-handelspaket till butikerna på våra bilar är en annan. Men inga beslut är fattade, säger Bengt Ottosson.

Schibsted och Aftonbladet är med i samtalen med Bonnier och Expressen. 

– Vi har ett gemensamt intresse att komma fram till en lösning som är bra för branschen, för våra tidningar och för våra läsare, säger Michael Fristedt, affärschef Aftonbladet Print.

Expressen/GT/KvP och Aftonbladet har sedan många år samdistribuerat tidningarna i ett gemensamt transportnät som består av omkring 300 billinjer som går ut till omkring 6 500 återförsäljare över hela landet.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Michael Fristedt, affärschef Aftonbladet Print. Tel: 070 525 21 74. E-post: michael.fristedt@aftonbladet.se.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Bonnier och Schibsted ser tillsammans över kvällstidningarnas distribution till återförsäljarna. Foto: Aftonbladet
Bonnier och Schibsted ser tillsammans över kvällstidningarnas distribution till återförsäljarna. Foto: Aftonbladet
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande

Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye