Expressen/GT/KvP ser över distributionen tillsammans med Aftonbladet

Bonnier och Schibsted ser tillsammans över kvällstidningarnas distribution till återförsäljarna. Detta för att säkra de tryckta tidningarnas framtid. ”Givet minskande papperstidningsupplagor tittar vi nu på olika möjligheter att effektivisera distributionen. Vi utreder vad olika möjligheter innebär ur olika aspekter, men inga beslut är fattade”, säger Bengt Ottosson, på Bonnier News.

Bonnier och Schibsted ser tillsammans över kvällstidningarnas distribution till återförsäljarna. Foto: Aftonbladet

Mediebranschen har det senaste decenniet sett sjunkande pappersupplagor samtidigt som publiken ökat digitalt. Den digitala transformationen och en bransch i förändring ställer nya krav på hur de tryckta tidningarna distribueras till läsarna och återförsäljarna.

Därför ser mediekoncernerna Bonniers och Schibsted nu över hur distributionen av kvällstidningarna kan bli mer kostnadseffektiv och samtidigt svara mot läsarnas behov.

– Vi ser på olika möjligheter att effektivisera distributionen, men också minska miljöbelastningen. Tidigare tryckning och distribution är en sådan möjlighet, att ta med till exempel e-handelspaket till butikerna på våra bilar är en annan. Men inga beslut är fattade, säger Bengt Ottosson.

Schibsted och Aftonbladet är med i samtalen med Bonnier och Expressen.

– Vi har ett gemensamt intresse att komma fram till en lösning som är bra för branschen, för våra tidningar och för våra läsare, säger Michael Fristedt, affärschef Aftonbladet Print.

Expressen/GT/KvP och Aftonbladet har sedan många år samdistribuerat tidningarna i ett gemensamt transportnät som består av omkring 300 billinjer som går ut till omkring 6 500 återförsäljare över hela landet.

Michael Fristedt, affärschef Aftonbladet Print. Tel: 070 525 21 74. E-post: michael.fristedt@aftonbladet.se.

Agnes Banck i ny roll på Schibsted – Tillträder som HR Business Partner, Head of People & Culture på Lendo Group21.1.2021 08:00:00 CETPressmeddelande

Låneförmedlaren Lendo som gjorde en större omorganisation och internationaliserade bolaget ytterligare för cirka ett år sedan har nu tillsatt Agnes Banck för att leda arbetet med HR och kultur. Agnes kommer närmast från rollen som HR Manager på Schibsted Growth och har tidigare arbetat som både HR BP och HR Manager i globala företag såväl som startupbolag inom tech industrin. Lendo är ett helägt bolag av mediekoncernen Schibsted.

Peter Wennblad blir biträdande chef på SvD Ledare12.1.2021 08:45:00 CETPressmeddelande

Peter Wennblad blir ny ledarskribent på Svenska Dagbladet och går samtidigt in i den återinrättade rollen som biträdande chef för ledarredaktionen. ”Peter Wennblad är ideologiskt trygg, har en fritänkande och prövande läggning och är inte minst en lysande stilist och mycket skicklig redaktör. Jag har lärt mig mycket av honom när det gäller det skrivna hantverket, så det är en stor glädje att åter få arbeta tillsammans”, säger Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör.