Expressens chefredaktör Klas Granström blir affärsområdeschef för Expressen/Lifestylegruppen

Expressens chefredaktör Klas Granström blir chef för affärsområdet Expressen/Lifestylegruppen. Verksamheten omfattar kvällstidningen Expressen med editionerna GT och Kvällsposten samt Bonniers cirka 30 magasin inom Lifestylegruppen.
Expressens chefredaktör och ansvarige utgivare Klas Granström tillträder även rollen som affärsområdeschef för Expressen/Lifestylegruppen. ”En stark ekonomi i företaget möjliggör bra journalistik och tvärtom", säger Klas Granström. Foto: Olle Sporrong

Klas Granström ersätter Bengt Ottosson som varit interimistisk affärsområdeschef sedan hösten 2019. Klas kvarstår som chefredaktör och ansvarig utgivare för Expressen och kombinerar den rollen med ansvaret för hela affärsområdet.

– Få mediebolag i världen har både en stark nyhetsverksamhet med en stor digital publik och ledande featureredaktioner med många väldigt starka tidningsvarumärken. Den här positionen är unik, och det ska vi nu jobba mer med för att växa vår läsaraffär och digitalisera våra läsare ytterligare, säger Klas Granström.

Anders Eriksson, vd för Expressen/Lifestylegruppen och dess koncernbolag Bonnier News, säger om tillsättningen:

– Jag är mycket glad över att Klas Granström har tackat ja till uppdraget som affärsområdeschef. Klas känner de båda verksamheterna väl och har den stora digitala kunskap som krävs för att ta den gemensamma organisationen Expressen/Lifestylegruppen in i framtiden. Dessutom är Klas en stabil, omtyckt och skicklig ledare.

Verksamheterna inom Expressen och Lifestylegruppen ska jobba nära varandra och som en organisation.

– Bengt Ottosson har skött uppdraget att leda samgåendet mellan Expressen och Lifestylegruppen på ett utmärkt sätt. Det är nu dags att implementera den nya gemensamma strategin och jag är övertygad om att Klas Granström är rätt person att axla ledarskapet för det arbetet.

Klas Granström har varit chefredaktör och ansvarig utgivare för Expressen sedan 2019 och sedan 2014 redaktionschef för digitala medier på tidningen. Tidigare har han jobbat på Dagens industri och Svenska Dagbladet.

– Det i mediebranschen legendariska samarbetet där Expressens chefredaktör Bo Strömstedt och vd Åke Ahrsjö arbetade för att bokstäver och siffror skulle vara i balans är förstås en inspiration. På en viktig punkt skiljer sig dagens medievärld inte från den som de verkade i – en stark ekonomi i företaget möjliggör bra journalistik och tvärtom, säger Klas Granström.

Klas Granström, chefredaktör och ansvarig utgivare Expressen, klas.granstrom@expressen.se