Extra benutrymme och mat ombord mest efterfrågat vid utlandsresor

Att sitta trångt på flyget är inte uppskattat bland svenska utlandsresenärer. Drygt en fjärdedel kan tänka sig att betala en avgift för att få extra benutrymme. Lika många resenärer är intresserade av att köpa till måltider på planet, medan underhållning ombord, t.ex. film, är det som prioriteras minst. Detta visar Tickets Sifoundersökning.

Vid köp av en utlandsresa ingår många gånger endast själva flygstolen. Andra bekvämligheter eller produkter är ofta något som resenärerna kan välja att köpa till.

- Måltid ombord, tillsammans med extra benutrymme, är lite förvånande det som flest svenskar kan tänka sig att köpa till när de reser utomlands. Jag hade nog gissat på att bokad sittplats eller en reseförsäkring skulle prioriteras över mat på planet, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Svenska resenärer prioriterar olika typer av tillägg, beroende på var i landet man bor. 36 procent av resenärer från Göteborgsområdet köper gärna till extra bagage, medan motsvarande siffra för boende i Malmöområdet är 19 procent. Nästan 3 av 10 resenärer hemmahörande i Småland eller Gotland/Öland betalar gärna för reserverad sittplats (28 procent), medan endast 8 procent av boende i norra Mellansverige bryr sig om att boka sittplats.

Nästan en femtedel (18 procent) är intresserade av möjligheten att kunna avboka sin resa utan läkarintyg, och nästan lika många (16 procent) är intresserade av ombokningsbara biljetter som innebär att man kan ändra datum på resan. Om något oförutsett inträffar, oavsett om det handlar om att chefen inte beviljar semestern eller om en inbjudan till en rolig tillställning dimper ner, kan det kännas skönt att kunna ändra datum eller avboka resan.

- Ticket har utvecklat ett unikt avbokningsskydd, TicketGaranti, som innebär att resenären kan avboka sin resa med vilket flygbolag som helst upp till 3 timmar innan avgång. När man kanske är osäker på hur kalendern kommer se ut, eller helt enkelt inte är sugen på att åka på solsemester om väderprognosen på resmålet är dyster, är detta en trygghet som fler och fler efterfrågar och vi märker en tydligt ökande efterfrågan, säger Katarina Daniels.

Även om stökiga och högljudda barn kan vara ett störande moment under en flygresa är det få resenärer som kan tänka sig att betala extra för att sitta i en barnfri zon. Endast 7 procent av de svenska resenärerna är intresserade av att köpa till en flygresa garanterad fri från små fötter som sparkar på stolsryggen.

- Trots att en flygresa kan vara jobbig för yngre barn och påverka medresenärer har de flesta överseende, och kanske inser att det oftast är jobbigast för barnet självt – och för föräldrarna, säger Katarina Daniels.

Vad kan du tänka dig att betala extra för när du bokar en flygbiljett till din privata utlandsresa?

1. Måltid ombord (26 procent)
  2. Extra benutrymme (26 procent)
  3. Incheckat bagage ingår (25 procent)
  4. Möjlighet till avbokning av resan utan läkarintyg (18 procent)
  5. Bokning av sittplats (17 procent)
  6. Skönare säte (16 procent)
  7. Ombokningsbar/flexibel flygbiljett (16 procent)
  8. Reseförsäkring (avbeställningsskydd mot läkarintyg (11 procent)
  9. Fast Track förbi säkerhetskontrollen/Tillgång till lounge (9 procent)
  10. Wifi/internetuppkoppling (9 procent)
  11. Extra kilon i resväskan (8 procent)
  12. Barnfri zon (7 procent)
  13. Underhållning, t.ex. film ombord (5 procent)
  14. Inget av ovanstående (9 procent)
  15. Tveksam, vet ej (5 procent)

Källa: Tickets Sifoundersökning, riksrepresentativt urval

Tickets stora trendrapport Ticket Collection: Spanien ohotad etta i vinter – men långresor ökar mest18.10.2018 11:08Pressmeddelande

De senaste årens stora sug efter utlandsresor fick sig en törn sommaren 2018. Många svenskar är mätta på sol och bad och den minskade efterfrågan håller i sig även för vinterns resor, som minskar antalet bokningar med 14,5 procent. Däremot vill man fortfarande ha miljöombyte och upplevelser – upplevelserika långresor går mot strömmen och ökar bokningarna. Spanien är fortsatt etta över mest bokade semesterländer, men Thailand knappar in allt mer. Dessutom uppger fler svenskar än i fjol att de planerar en utlandsresa i vinter. Detta visar Tickets stora trendrapport Ticket Collection om vinterns resor.

Höstlovets charterraketer – Madeira, Antalya, Hurghada och Dubai11.10.2018 10:20Pressmeddelande

Höstlovet vecka 44 är en av de mest reseintensiva veckorna under hela året, eftersom det till skillnad från till exempel sportlovet inträffar samtidigt för alla skolor i hela landet. Sommarens semester känns avlägsen och många barnfamiljer vill fly höstmörkret med en veckas sol- och badsemester. Helst spenderar svenskarna höstlovet på Gran Canaria, Teneriffa eller Cypern – men det är Antalya, Hurghada, Dubai och Madeira som är årets hetaste uppstickare, enligt färsk bokningsstatistik från Ticket.

Julens resmålsraketer: Gambia, San Francisco och Orlando4.10.2018 07:40Pressmeddelande

Under julledigheten passar många svenskar på att resa utomlands, både för att få sol och värme, uppleva en annan kultur och för att slippa julstressen på hemmaplan. Årets jul är dessutom mycket fördelaktig för alla arbetstagare, vilket ger möjlighet till utlandsresor utan att behöva ta ut många semesterdagar. De hetaste uppstickarna inför årets jul är Gambia, Orlando, San Francisco och Singapore. Detta visar färsk bokningsstatistik från Ticket.

Minskat resande – men dessa restyper går mot trenden2.10.2018 10:15Pressmeddelande

Svenska resenärers utlandsresande har ökat stadigt under flera år, med många nya reserekord som följd. Sommaren 2018 bröts denna trend och semesterresor utomlands minskade – till stor del som en konsekvens av den varma sommaren med höga temperaturer under lång tid. En restyp går dock mot trenden och ökar bland svenska resenärer: upplevelsebaserade resor som exempelvis rundresor, vandringsresor eller safari.

Ticket tipsar: Ett annat London – bortom Piccadilly Circus28.9.2018 15:40Pressmeddelande

London är en av svenska resenärers favoritstäder och toppar med råge listan över höstens mest populära weekendresmål. Många som besöker London tillbringar merparten av semestern i stadskärnan runt Oxford Street, West End, Piccadilly Circus och Covent Garden – men London bjuder på så mycket mer än dessa klassiska, och ofta överfulla, turiststråk. Våga gå utanför de upptrampade stigarna för en ny Londonupplevelse.