EY ny huvudpartner till Svensk Innebandy

Rådgivnings- och revisionsföretaget EY blir ny huvudpartner till Svensk Innebandy. Det signerade avtalet sträcker sig över 2023 och innebär att EY blir huvudpartner för de svenska landslagen, de allsvenska serierna, SM-finalen samt officiell partner för Svenska Cupen.

– Vi är mycket glada och förväntansfulla över partnerskapet. EY är en stor och rutinerad aktör, inte minst inom Sports Business, men det allra viktigaste är att vi har en gemensam ambition och målbild för de kommande åren. Vi har arbetat väldigt aktivt för att göra vår sport uppmärksammad och tillgänglig för alla, och nu siktar vi på att växla upp vårt mångfalds- och inkluderingsarbete ytterligare. Tillsammans med den starka elit- och landslagsverksamhet och stora breddverksamhet innebandyn har vill vi kunna titulera oss Folksporten, säger Mikael Ahlerup, generalsekreterare för Svensk Innebandy.

Förutom att EY blir huvudpartner till flera tävlingar kommer man bistå med kompetens och insikter kring hur Svensk Innebandy bidrar, och ger tillbaka, till det svenska samhället. Arbetet kommer årligen mynna ut i en rapport, som ämnar skapa en helhetsbild av rådande läge och påvisa förbättringsområden.

– Svensk Innebandys värdegrund, som innefattar samverkan och nyskapande, samt deras ledande position inom inkludering i idrottssverige, var en avgörande faktor. De är ett av Sveriges största idrottsförbund, med nästan 120 000 aktiva, vilket får ses som ett kvitto på det arbete som har gjorts. Vi är väldigt stolta över att få vara med och bidra under de kommande tre åren, säger Mikael Bergsten och Carlos Esterling, partners och ansvariga för EY Sports Business.

Svensk Innebandy har de senaste åren genomfört en rad initiativ för att ge tillbaka till samhället. Förbundet gick i bräschen i idrottssverige med att ha en heltidstjänst som enbart fokuserar på inkluderingsfrågor, och sedan 2015 har medlemsföreningar genomfört över 120 satsningar på integration. Där tillkommer långsiktiga satsningar som att öka antalet motionärer med 50 000 och att till år 2030 vara en sport där det är en helt jämn könsfördelning bland de aktiva.

– Även om vi har kommit en ganska bra bit på vägen i vårt inkluderingsarbete finns det alltid utvecklingspotential. Målsättningen med det här partnerskapet är att vi ska få en indikation på om vi är på rätt väg, och självklart hur vi kan fortsätta utveckla oss själva och samhället vi lever i. Vi är just nu bland de största idrottsförbunden i Sverige, men med tanke på att vårt fokus alltid kommer ligga på både bredd, elit och landslag ser jag inga hinder för att ta ytterligare mark, säger Mikael Ahlerup.

Läs mer om Svensk Innebandys värdegrund: https://innebandyvill.se/

För mer information från EY, kontakta:
Mikael Bergsten, EY Sports Business Leader och partner, mikael.bergsten@se.ey.com, 070-348 71 03

Carlos Esterling, EY Sports Business Leader och partner, carlos.esterling@se.ey.com, 070-318 91 97

Oscar Forsman, PR-chef, EY i Sverige, oscar.forsman@se.ey.com, 076-633 26 95