Få använder solglasögon trots solens skadliga UV-strålning - barn riskerar mest

Barns ögon skadas lättare av solens UV-strålning jämfört med vuxnas, något som kan medföra ökad risk för grå starr senare i livet. Men fyra av tio vuxna svenskar använder själva inte solglasögon alls sommartid, och en majoritet av befolkningen är inte ens medvetna om solens skadliga strålning, visar en Sifo-undersökning som gjorts på uppdrag av Specsavers.

Foto: Specsavers

Det överlägset bästa skyddet mot solens UV-strålar är att använda CE-märkta solglasögon med UV-skydd. Men 38 procent, nära fyra av tio svenskar har inte för vana att använda solglasögon en solig sommardag. Det visar en Sifo-undersökning som gjorts på uppdrag av Specsavers.

– Det är särskilt viktigt att skydda barnens ögon eftersom deras ögon är extra känsliga för UV-strålning, att till exempel använda solhatt till barnen ger inte alls lika bra skydd, säger Caroline Schiller, optiker och produktchef på Specsavers.

Om fler använder solglasögon med UV-skydd drabbas färre av ögonsjukdomar i framtiden. Grå starr och åldersförändringar i gula fläcken är de två vanligaste ögonsjukdomarna i Sverige, som en miljon svenskar har haft eller lever med. Att dessa ögonsjukdomar kan orsakas av UV-strålning är en klar majoritet av svenska folket, 60 procent, inte medvetna om, enligt samma Sifo-undersökning.

– Kunskaperna och medvetenheten måste förbättras om att risken för ögonsjukdomar ökar när vi utsätter våra ögon för solljus och UV-strålning. Om inte de vuxna har kunskapen är det förstås stor risk att barnens ögon inte heller skyddas på bästa sätt, säger Caroline Schiller och lägger till:

Enligt henne, behöver vi lära oss att ögonen, precis som huden, behöver skydd mot solen.

Sifo-undersökningen gjordes genom webbintervjuer, totalt intervjuades 1066 personer.

För mer information, kontakta:

Irene Hernberg PR-Chef Sverige

Mobil: +358 40 6625866

irene.hernberg@specsavers.com

Fakta/ Att tänka på när det gäller skydd mot solens skadliga strålning:

1. Använd solglasögon! Extra viktigt när man är på sjön, på en sandstrand eller i andra miljöer där solens strålar reflekteras. Ögonen är som mest utsatta för UV-strålning under tidig förmiddag och sen eftermiddag.

2. CE-märkning är en garant för fullgott UV-skydd.

3. Gå till en optiker. Där kan du få professionell hjälp och får garanterat solglasögon som skyddar mot UV-strålning.

Foto: Specsavers

sig i Sverige 2004 och har idag drygt 113 butiker.

World Sight Day: Ögonsjukdom kostar årligen nära 9 miljarder10.10.2019 10:06:03 CESTPressmeddelande

Idag är det World Sight Day som uppmärksammar det faktum att ögonsjukdomar och ögonskador orsakar både stort mänskligt lidande och stora samhällsekonomiska kostnader – nära en kvarts miljon svenskar väntas till exempel ha en synnedsättning år 2030. –Synnedsättningar och blindhet kostar varje år minst 8,7 miljarder i minskad BNP och 11 miljarder mätt i offentliga finanser, säger Irene Hernberg, PR-chef Sverige på Specsavers som tillsammans med Synskadades riksförbund, SRF, presenterat siffrorna i rapporten Ögonhälsan i Sverige.

Viktor&Rolf Vision lanserar kollektion exklusivt för Specsavers2.9.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Nu släpper det ikoniska modehuset, Viktor&Rolf, en kollektion i samarbete med Specsavers, innehållande sexton bågar och tre solglasögon. Kollektionen finns i butik från 2 september. – Viktor&Rolf har en gedigen lista på samarbeten och framgångar. Därför är vi på Specsavers väldigt stolta över att kunna presentera denna vackert designade glasögonkollektion”, säger Irene Hernberg, PR-chef på Specsavers Sverige.