Få använder solglasögon trots solens skadliga UV-strålning - barn riskerar mest

Barns ögon skadas lättare av solens UV-strålning jämfört med vuxnas, något som kan medföra ökad risk för grå starr senare i livet. Men fyra av tio vuxna svenskar använder själva inte solglasögon alls sommartid, och en majoritet av befolkningen är inte ens medvetna om solens skadliga strålning, visar en Sifo-undersökning som gjorts på uppdrag av Specsavers.

Foto: Specsavers

Det överlägset bästa skyddet mot solens UV-strålar är att använda CE-märkta solglasögon med UV-skydd. Men 38 procent, nära fyra av tio svenskar har inte för vana att använda solglasögon en solig sommardag. Det visar en Sifo-undersökning som gjorts på uppdrag av Specsavers.

– Det är särskilt viktigt att skydda barnens ögon eftersom deras ögon är extra känsliga för UV-strålning, att till exempel använda solhatt till barnen ger inte alls lika bra skydd, säger Caroline Schiller, optiker och produktchef på Specsavers.

Om fler använder solglasögon med UV-skydd drabbas färre av ögonsjukdomar i framtiden. Grå starr och åldersförändringar i gula fläcken är de två vanligaste ögonsjukdomarna i Sverige, som en miljon svenskar har haft eller lever med. Att dessa ögonsjukdomar kan orsakas av UV-strålning är en klar majoritet av svenska folket, 60 procent, inte medvetna om, enligt samma Sifo-undersökning.

– Kunskaperna och medvetenheten måste förbättras om att risken för ögonsjukdomar ökar när vi utsätter våra ögon för solljus och UV-strålning. Om inte de vuxna har kunskapen är det förstås stor risk att barnens ögon inte heller skyddas på bästa sätt, säger Caroline Schiller och lägger till:

Enligt henne, behöver vi lära oss att ögonen, precis som huden, behöver skydd mot solen.

Sifo-undersökningen gjordes genom webbintervjuer, totalt intervjuades 1066 personer.

För mer information, kontakta:

Irene Hernberg PR-Chef Sverige

Mobil: +358 40 6625866

irene.hernberg@specsavers.com

Fakta/ Att tänka på när det gäller skydd mot solens skadliga strålning:

1. Använd solglasögon! Extra viktigt när man är på sjön, på en sandstrand eller i andra miljöer där solens strålar reflekteras. Ögonen är som mest utsatta för UV-strålning under tidig förmiddag och sen eftermiddag.

2. CE-märkning är en garant för fullgott UV-skydd.

3. Gå till en optiker. Där kan du få professionell hjälp och får garanterat solglasögon som skyddar mot UV-strålning.

Foto: Specsavers

sig i Sverige 2004 och har idag drygt 113 butiker.

100 000 svenskar omedvetet drabbade av lömsk ögonsjukdom8.3.2019 08:30:00 CETPressmeddelande

100 000 svenskar vet inte om att de bär på den lömska folksjukdomen glaukom (grön starr). På söndag inleds Världsglaukomveckan och det viktigaste budskapet är att kolla ögonen i tid. Något som författaren Denise Rudberg, Specsavers ögonhälsoambassadör är i högsta grad medveten om: – Min mormor drabbades och jag märkte hur det påverkade hennes livskvalitet, jag går och kontrollerar mina ögon regelbundet, säger hon.

Inför sportlovet: 2 av 3 svenskar skyddar ej ögonen med solglasögon på vintern24.1.2019 10:34:02 CETPressmeddelande

Solens UV-strålar kan på sikt orsaka ögonsjukdomar, och vintersolen kan vara ännu mer skadlig än under sommarhalvåret. Men 2 av 3 svenskar, 65 procent, skyddar inte sina ögon med solglasögon under soliga vinterdagar. – Vi behöver lära oss att ögonen, precis som huden, behöver skydd mot solen och det gäller även vintertid, säger Caroline Schiller, produktchef och optiker på Specsavers, som också ger tips på hur man skyddar sina ögon på vintern.