Få charterresor kvar inför stundande påsklov

I år kommer runt 4 000 svenskar att resa iväg med Ving till varmare breddgrader under påsklovet och med knappa månaden kvar är drygt 9 av 10 (94%) charterresor redan bokade. För att möta den höga efterfrågan har Ving satt in extraflyg med det egna flygbolaget Sunclass Airlines till Mallorca, både från Stockholm och Köpenhamn.

Mallorca fotograf Mats Högberg, Ving

Skolloven är de veckor på året då resorna till varmare breddgrader bokas upp snabbast. Årets påsklov är inget undantag och andelen sålda påskresor är nu i linje med ett normalt år. Så det märks tydligt att reslusten är stor efter två års pandemi. Vi kan även se en återhämtning de senaste veckorna efter den inbromsning vi hade då Ukraina-kriget bröt ut. Nu finns bara ströplatser kvar på våra charterflyg i påsk och då har vi ändå satt in två extraflyg. Många lockas även av en storstadssemester till påsk, där framför allt Rom och Dubai sticker ut, säger Claes Pellvik, kommunikationschef Ving.

Under årets påsklov flyger Ving från tio olika flygplatser runtom i landet, från de stora flygplatserna Arlanda, Landvetter, Sturup och Kastrup till regionala flygplatser; från Luleå i norr till Växjö i söder. Flera avgångar är i stort sett fullbokade och till Mallorca har extraflyg satts in från Stockholm och Köpenhamn precis innan skärtorsdagen. Störst chans har man att komma iväg till de spanska resmålen; Mallorca, Teneriffa och Gran Canaria och det är också dit allra flest svenskar reser i påsk, men även Cypern är populärt. Det är också där Ving har sina populära vuxen- och familjehotell.

Enklare resande post pandemi, men fortsatt efterfrågan kring trygghet

Allt fler länder har den senaste tiden antingen slopat eller lättat på sina inresekrav, bla vad gäller hälsoformulär och tester. Från den 1 mars har Ving tagit bort munskyddskravet på alla flygningar med det egna flygbolaget och på många destinationer är det inte längre samma rekommendationer om munskydd som tidigare under pandemin, vilket förenklar resandet. Samtidigt ser Ving fortsatt att många just väljer den trygghet som kommer med att boka med en researrangör.

Över hälften av de som reser med oss i påsk väljer att bo på något av våra vuxen- och familjehotell och det är framför allt de välbekanta och klassiska destinationerna som bokar bäst. Vi kan också se att det är många som väljer att boka till vår av- och ombokningsförsäkring som ett utökat skydd. Det är en extra trygghet som vi vet att många uppskattar och tycker är viktigt, i synnerhet i osäkra tider, fortsätter Claes Pellvik.

Topp 5: Hit reser flest svenskar med Ving på charter i påsk

1. Mallorca
  2. Teneriffa
  3. Gran Canaria
  4. Cypern
  5. Kap Verde

Topp 5: Mest populära storstäder i påsk

1. Rom
  2. Dubai
  3. Paris
  4. London
  5. Barcelona

Mallorca fotograf Mats Högberg, Ving
Rom, fotograf Kajsa Fagerström, Ving
Sunwing Alcudia Beach, fotograf Mathias Nero
Mallorca, fotograf Joakim Borén
OBC Gran Canaria, fotograf Matina Tsogas, Ving

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg samt kryssningar. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Lättade inresekrav i Europa bäddar för ett mer ”normalt” resande i sommar10.5.2022 07:15:35 CEST | Pressmeddelande

Allt fler länder i Europa har i takt med den minskade smittspridningen lättat på både restriktioner och inresekrav. Grekland och Kroatien är två av de länder som tagit det längst, och där behövs nu inte ens Covidbevis för att resa in i länderna, till glädje för många semestersugna svenskar som nu kan resa som vanligt. Ving välkomnar beskeden från turistländerna i Medelhavsområdet och väntar nu ett uppsving i bokningarna.

Storslam för Ving på Grand Travel Awards 202227.4.2022 15:51:21 CEST | Pressmeddelande

Efter två tuffa år med stora utmaningar kammade Ving igår, för åttonde gången i rad, hem priset som Sveriges bästa researrangör på Grand Travel Award. Förutom det utsågs Vings eget flygbolag Sunclass Airlines för första gången till Europas bästa flygbolag och den tidigare Ving vd:n Jan Carlzon mottog Travel News nyligen instiftade hederspris för sina mångåriga gärningar i resebranschen och för svenskt näringsliv.

Aktiv semester trendar efter pandemin21.4.2022 08:04:13 CEST | Pressmeddelande

Att kombinera semester med upplevelser och träning lockar allt fler. Nya siffror från Ving visar att antalet sökningar på träningsresor ökade med 60 procent i mars i år jämfört med 2019, innan pandemin. En nordisk undersökning visar också att hela 29 procent av svenskarna överväger att resa på en aktiv semester. I synnerhet är det vandring och gruppträning som lockar, men även padel har seglat upp som en populär semesteraktivitet. Ving satsar därför på ett rekordstort antal träningsresor under 2022 samtidigt som sportfaciliteterna utvecklas på flera av de 29 träningshotellen som erbjuds i programmet.