Få charterresor kvar inför stundande påsklov

I år kommer runt 4 000 svenskar att resa iväg med Ving till varmare breddgrader under påsklovet och med knappa månaden kvar är drygt 9 av 10 (94%) charterresor redan bokade. För att möta den höga efterfrågan har Ving satt in extraflyg med det egna flygbolaget Sunclass Airlines till Mallorca, både från Stockholm och Köpenhamn.

Mallorca fotograf Mats Högberg, Ving

Skolloven är de veckor på året då resorna till varmare breddgrader bokas upp snabbast. Årets påsklov är inget undantag och andelen sålda påskresor är nu i linje med ett normalt år. Så det märks tydligt att reslusten är stor efter två års pandemi. Vi kan även se en återhämtning de senaste veckorna efter den inbromsning vi hade då Ukraina-kriget bröt ut. Nu finns bara ströplatser kvar på våra charterflyg i påsk och då har vi ändå satt in två extraflyg. Många lockas även av en storstadssemester till påsk, där framför allt Rom och Dubai sticker ut, säger Claes Pellvik, kommunikationschef Ving.

Under årets påsklov flyger Ving från tio olika flygplatser runtom i landet, från de stora flygplatserna Arlanda, Landvetter, Sturup och Kastrup till regionala flygplatser; från Luleå i norr till Växjö i söder. Flera avgångar är i stort sett fullbokade och till Mallorca har extraflyg satts in från Stockholm och Köpenhamn precis innan skärtorsdagen. Störst chans har man att komma iväg till de spanska resmålen; Mallorca, Teneriffa och Gran Canaria och det är också dit allra flest svenskar reser i påsk, men även Cypern är populärt. Det är också där Ving har sina populära vuxen- och familjehotell.

Enklare resande post pandemi, men fortsatt efterfrågan kring trygghet

Allt fler länder har den senaste tiden antingen slopat eller lättat på sina inresekrav, bla vad gäller hälsoformulär och tester. Från den 1 mars har Ving tagit bort munskyddskravet på alla flygningar med det egna flygbolaget och på många destinationer är det inte längre samma rekommendationer om munskydd som tidigare under pandemin, vilket förenklar resandet. Samtidigt ser Ving fortsatt att många just väljer den trygghet som kommer med att boka med en researrangör.

Över hälften av de som reser med oss i påsk väljer att bo på något av våra vuxen- och familjehotell och det är framför allt de välbekanta och klassiska destinationerna som bokar bäst. Vi kan också se att det är många som väljer att boka till vår av- och ombokningsförsäkring som ett utökat skydd. Det är en extra trygghet som vi vet att många uppskattar och tycker är viktigt, i synnerhet i osäkra tider, fortsätter Claes Pellvik.

Topp 5: Hit reser flest svenskar med Ving på charter i påsk

1. Mallorca
  2. Teneriffa
  3. Gran Canaria
  4. Cypern
  5. Kap Verde

Topp 5: Mest populära storstäder i påsk

1. Rom
  2. Dubai
  3. Paris
  4. London
  5. Barcelona

Mallorca fotograf Mats Högberg, Ving
Rom, fotograf Kajsa Fagerström, Ving
Sunwing Alcudia Beach, fotograf Mathias Nero
Mallorca, fotograf Joakim Borén
OBC Gran Canaria, fotograf Matina Tsogas, Ving

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg samt kryssningar. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Rivstart för resebokningarna 2023 – försäljningen upp med 224 procent hos Ving11.1.2023 09:34:56 CET | Pressmeddelande

Svenskarna hann knappt smälta julmaten förrän drömmen om sol och bad gav sig till känna. Hos Ving nära nog fördubblades trafiken in till Ving.se med fler aktiva sökningar på resor direkt efter jul* och när nyårsklockorna hade ringt in det nya året sköt bokningarna i höjden. Under vecka 1 ökade Vings försäljning med 224 procent jämfört med vecka 50. I januari finns nu få resor kvar och inför sportloven bokas de åtråvärda charteravgångarna på i snabb takt.

5 resetrender från Ving inför 202327.12.2022 09:39:00 CET | Pressmeddelande

Ännu ett speciellt reseår kan läggas till handlingarna och även om det kan kännas avlägset med omfattande reserestriktioner var det faktiskt inte var mer än ett år sedan. 2022 präglades av ett enormt uppdämt resesug och man kunde tala om en ketchupeffekt när alla ville i väg och återupptäcka världen igen. Men det stora reseintresset förde också med sig utmaningar som passkaos, flygplatskaos, inställda flyg och strejker. Och på det följde ett allt osäkrare omvärldsläge, inflation och höga elpriser. Trots det finns det fortsatt ett starkt resesug bland svenskarna och i kristallkulan inför 2023 ser Ving resetrender som präglas av både trygghet och prisvärda semestrar, men också en längtan efter att utforska såväl det bekanta och lokala som det spektakulära och exotiska.

Ving och Åkestam Holst lanserar nytt kommunikationskoncept – Semestereffekten22.12.2022 12:10:44 CET | Pressmeddelande

När Ving i julhelgen lanserar sin stora sommarkampanj blir det under manéret ”Semestereffekten", ett koncept som beskriver den nästintill magiska känslan av välmående som ofta infinner sig när vi upplever en riktigt bra semester och glömmer vardagens stress och måsten. Kampanjen är framtagen i samarbete med Åkestam Holst och bakom reklamfilmerna står den internationellt erkända svenska regissören Adam Berg, som har skapat flera uppmärksammade reklamfilmer och som är aktuell med Netflix-satsningen Black Crab.

Ving är branschbäst på service enligt mätningen ServiceScore 202222.11.2022 16:14:00 CET | Pressmeddelande

ServiceScore började 2013 att mäta hur svenska folket upplever att företag bemöter dem som kund och deras förmåga att ge god eller mindre god service utifrån kundernas förväntningar. Mätningen omfattar 21 branscher och inom varje kategori utses en vinnare. Ving rankades som nr 1 i kategorin Resor & Semester, en position som Ving behållit sedan mätningen senast gjordes år 2019.