Få en bättre överblick över din ekonomi.

Många svenskar har i dag flertalet lån som de betalar av på och betalar avgifter för varje månad. Det innebär att man betalar räntor som skulle kunna vara lägre och dessutom betalar samma avgifter flera gånger, för olika lån. Det finns vissa fördelar med att samla alla lån hos en långivare, något som kan resultera i att man får över en slant till annat.

Det är inte ovanligt att man i Sverige har tagit lån vid ett par olika tillfällen och att man betalar av på dessa lån parallellt. Detta är inte en ideal situation då lånen ofta är på lägre summor och ens möjligheter att få en lägre ränta på de olika lånen då minskar. En annan nackdel är att de avgifter som man ska betala på ett lån måste betalas flera gånger, till olika långivare.

Denna situation upprepar sig över hela landet för olika personer. Det resulterar inte bara i höga månadskostnader och högre totalkostnader. Det är även en faktor som leder till att många känner att de inte har en bra överblick över sin ekonomi.

Går att påverka

Det finns dock möjligheter att påverka situationen. Genom att samla lånen under ett tak, alltså hos en gemensam långivare så har man goda chanser att påverka kostnaderna positivt. Att hitta samla lån online är idag väldigt lätt i och med de jämförelsesidor som finns.

Det höjs med jämna mellanrum röster som vill att privatekonomi ska tas upp mer i skolan. Detta är en god tanke och då bör man också lära ut kring att samla lån hos en långivare. Att ha sina lån hos en långivare ger inte bara möjlighet till en bättre översikt över ens ekonomi. I och med att man har ett högre belopp hos ett och samma företag så har man ett bättre utgångsläge när det kommer till att förhandla om räntan.

En annan fördel är att man samlar alla avgifter som tillkommer på ett ställe. Istället för att betala samma avgifter till flertalet företag, så är det en avgift som ska betalas. Detta, tillsammans med den förhoppningsvis, lägre räntan innebär att både månadskostnaderna och totalkostnaden för lånet sänks.

Pengar över

Efter att ha samlat lånen på samma ställe så kommer man snabbt märka att ens pengar räcker längre varje månad. Den lägre räntan och de minskade avgifterna innebär att du kan ha tusenlappar mer över varje månad. Detta beror helt på hur många lån man hade tidigare. Men känslan är den samma, oavsett om det är en mindre summa eller en större summa.

Dessa pengar kanske behöver gå till att täcka andra kostnader, men har du möjlighet så är det ett bra tillfälle att sätta in dessa på ett sparkonto. Vad du sparar till är helt upp till dig! Vissa ser det som en buffert man kan ta av om någonting skulle hända. Andra har ett tydligt mål i form av exempelvis en resa man vill åka på.

Oavsett varför man sparar så är det en god idé, dessutom blir det betydligt lättare när ens kostnader varje månad minskar.

Laddningsbox.se - kunskapsportalen som hjälper konsumenter att hitta rätt elbilsladdare18.8.2021 14:53:39 CEST | Pressmeddelande

Den nya elbilstrenden växer sig allt starkare efter att allt fler konsumenter satsar på ett mer klimatvänligt liv. Samtidigt som fler elbilar säljs går också försäljningen av laddboxar nu upp till rekordhöjder. Men att som konsument hitta rätt i djungeln av laddboxar är fortfarande svårt. Antalet installationsföretag och laddenheter på marknaden blir allt fler och att som konsument hitta rätt typ av laddbox blir allt mer krångligt.