Få platser kvar till Almedalen direkt från Göteborg

Söndagsflygningarna direkt från Göteborg till Almedalen är fullbokade. Lördags- och måndagsflygen har endast få platser kvar. Från Göteborg har antalet bokningar till Almedalen ökat en aning jämfört med förra året samma tid.

Inrikesflygbolaget BRA har till årets almedalsvecka, 1-8 juli, totalt 348 flygavgångar från hela Sverige, vilket innebär rekord i antal flygningar till Gotland under en politikervecka. Flera av flygen är redan fullbokade och bokningstakten tilltar nu varje dag.

Antalet bokningar med BRA från Göteborg till Gotland under Almedalsveckan ökar i år med två procent jämfört med förra året. Från Umeå med nio procent, från Stockholm med fyra och från Norrköping 32, även om volymerna från Norrköping är små. Övriga orter ligger efterfrågan i nivå med förra året.

BRA flyger direkt till Visby och Almedalen från Göteborg, Bromma, Malmö, Ängelholm, Norrköping, Sundsvall, Umeå och Östersund.

– Vi ser att trycket på bokningar till Gotland under politikerveckan tilltar. Nu har de flesta sina program och deltagaraktiviteter klara och vet var och när de ska medverka, säger Jim Hofverberg på flygbolaget BRAs kommunikationsavdelning.

– Erfarenheten säger att platserna till och från Almedalen i det närmaste kommer att ta slut så det gäller att säkra sig en stol så snart som möjligt, fortsätter Jim.

– De som inte får en plats på direktflyget till Gotland kan även försöka boka flygresan via Stockholm Bromma, avslutar Jim.

De allra flesta flygningarna görs med bolagets klimatsmartare propellerflygplan, som inte flyger på hög höjd och därmed inte orsakar höghöjdsutsläpp av koldioxid.

Från och med april i år erbjuder BRA alla som reser med bolaget att flyga med 100 % biobränsle. Ett tillval vid bokningen för 300 kronor säkerställer att flygresan görs med fossilfritt biobränsle.

Biobränslet inhandlas och tankas av BRA i efterhand. Det vanliga jetbränslet byts då ut mot biobränsle i motsvarande mängd som kunderna köpt.

Platstillgång direkt till politikerveckan på Gotland:

Från Göteborg

Lördag 30/6: Fåtal platser kvar.

Söndag: 1/7: Fullbokat.

Måndag 2/7: Fåtal platser kvar.

Tisdag3/7: God platstillgång.

Onsdag 4/7: God platstillgång.

Från Stockholm, Bromma:

Lördag 30/6: God platstillgång.

Söndag: 1/7: Fåtal platser kvar.

Måndag 2/7: Fåtal platser kvar.

Tisdag3/7: God platstillgång.

Onsdag 4/7: God platstillgång.

För mer information:

Emma Sandsjö, Kommunikationschef, 076-555 74 03, emma.sandsjo@flygbra.se

BRA Pressjour utanför kontorstid: 010-722 16 62

Pressbilder för fri publicering:https://www.mynewsdesk.com/se/flygbra

BRA står för Braathens Regional Airlines. BRA flyger till flest orter av alla inrikesflygbolag: Stockholm Bromma, Göteborg, Malmö, Umeå, Visby, Kalmar, Ronneby, Sundsvall, Helsingborg/Ängelholm, Östersund, Växjö, Trollhättan, Halmstad, Jönköping, Kristianstad, Norrköping (från Visby), Mora (från Ängelholm). BRA samarbetar med Finnair och flyger till Helsingfors från Bromma, Malmö och Umeå samt från Visby på sommaren. BRA flyger även till Berlin från Växjö. Med sina 2,2 miljoner passagerare årligen, främst affärsresenärer, har BRA en marknadsandel om cirka 40 procent. Enligt Svenskt Kvalitetsindex var BRAs passagerare de nöjdaste inom svenskt flyg år 2016, 2017 och 2018. BRA är fortsatt enda flygbolaget som erbjuder alla resenärer att välja fossilfritt biobränsle till sin flygresa. Som enda flygbolag med i regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige, arbetar BRA aktivt för ett fossilfritt inrikesflyg till år 2030. Och redan år 2009 miljöcertifierades BRA, då som världens första passagerarflygbolag. BRA har nyligen bytt ut halva flygplansflottan till helt moderna och bränsleeffektiva propellerflygplan. Få flygningar görs på hög höjd och raka flygvägar prioriteras alltid. 2016 etablerades varumärket BRA efter en sammanslagning av flera regionala flygbolag som ingick samma svenska koncern, men bolagets flyg-DNA sträcker sig tillbaka till 1940-talets Braathens S.A.F.E. BRA ägs av det svenska investmentbolaget Braganza, helägt av Per G Braathen och hans familj.

Abonnera på våra pressmeddelanden.