Resia AB

Få svenskar är miljömedvetna under semestern

Dela

Enligt en SIFO-undersökning gjord på uppdrag av Resia är det endast 3 % av svenskarna som identifierar sig med ”Den medvetna resenären” som noga planerar hur man ska minska sitt klimatavtryck och resa mer hållbart. Flest svenskar (41 %) identifierar sig med ”Den ordningsamma” som gillar att ha det mesta ordnat innan avresa. Överraskande nog är det främst den yngsta generationen som söker trygghet och hjälp på vägen innan och under resan.

 – Att siffran är så pass låg bland de som reser medvetet är något som förvånar mig. Med alla diskussioner som förs just nu i såväl traditionell media som sociala medier förväntade jag mig att den siffran skulle vara betydligt högre. Jag är dock rätt säker på att resultatet kommer se väldigt annorlunda ut om vi ställer samma fråga nästa år, säger Lina Eklund, PR-specialist på Resia.

Minskar stressen

Att ha många saker fixade hemifrån redan innan avresa är något som allt fler svenskar föredrar. Det minskar stressen på plats och många gånger har man även en kontakt med en resebyrå eller liknande som kan hjälpa till vid oväntade händelser. Dessutom är det enklare att veta vad resan kommer kosta när det mesta är ordnat innan avresa. För att enkelt kunna se samband mellan de olika restyperna och deras behov under semestern frågade vi svenskarna vilken restyp de bäst identifierade sig med. 

3 % av svenskarna reser ”medvetet”

 Att så få som 3 % identifierar sig med ”Den medvetna” är något förvånande med tanke på det senaste årets diskussioner om miljön. Siffran är samma bland kvinnor och män, och relativt lika mellan åldersgrupperna även om mellangruppen har en något högre siffra. Flest medvetna bor det i Norra Mellansverige och minst i Sydsverige och Östra Mellansverige. Bland storstäderna bor det flest miljömedvetna i Stockholm och minst i Malmö.

Millennials efterfrågar trygghet i större utsträckning än väntat

Bland de som identifierar sig med ”Den ordningsamma” är det fler kvinnor och svenskar ur den yngsta åldersgruppen som svarat att de definierar sig som ordningsam och att man vill ha det mesta ordnat innan avresa. Svaret är något överraskande men förklaringen man lämnat är att man vill kunna fokusera helt på upplevelsen när man är på plats och inte lägga tid på att lösa det under semestern. Lägst är siffran hos den äldsta åldersgruppen. Här handlar det enligt undersökningen i många fall om att man värdesätter frihetskänslan och att inte vara bunden till platser och tidpunkter.

Fler kvinnor än män är livsnjutare

Att vara livsnjutare är något som fler män än kvinnor identifierar sig med. Flest livsnjutare finns i åldersspannet 35-55 år och minst i den äldsta åldersgruppen. Här har ju mycket hänt även på hemmaplan där svensken lägger betydligt mer pengar på att äta ute än vad man gjort tidigare. Flest livsnjutare bor det i Sydsverige och Övre Norrland medan det i Mellersta Norrland inte bor särskilt många alls. Jämför man storstäderna bor det flest livsnjutare i Malmö och minst i Stockholm. Bland barnfamiljerna är det fler med små barn som identifierar sig med den här gruppen än de med barn mellan 10 och 18 år. Intressant med tanke på att det i många fall kan vara en utmaning att ta med små barn till fina restauranger.

Flest kulturella svenskar bor i Västsverige

Bland de som identifierar sig som ”Den kulturelle” är något fler kvinnor än män representerade. Åldersmässigt är siffran högst hos den äldsta åldersgruppen och lägst hos den mellersta. Flest kulturella svenskar bor det i Västsverige och minst i Mellersta Norrland och Småland. Bland storstäderna är det göteborgarna som är mest intresserade av kultur medan malmöborna har minst behov av kultur under semestern.

Äventyraren är en smal grupp

Få svenskar identifierar sig med ”Äventyraren”. Bland de som valt det här alternativet är det relativt lika mellan könen. Åldersmässigt är siffran, inte så förvånande, lägst bland de som är mellan 56 och 79 år. Övriga åldersgrupper ligger på samma siffra. Flest äventyrare bor det i Mellersta Norrland och Norra Mellansverige och minst i Småland där ingen alls identifierar sig med den här restypen.

Fest är inget fokus bland svenskarna

Endast 1 % av svenskarna identifierar sig med ”Festprissen” som fokuserar på nattklubbar och att dansa hela natten. Bland de få som valt detta alternativ är det något fler män och något fler hos den yngsta och mellersta gruppen. I den äldsta gruppen är det ingen som identifierar sig med ”Festprissen”. Flest festprissar bor det i Småland och Mellersta Norrland medan det i landets övriga delar är 0 % som identifierar sig med den här resetypen.

De här restyperna identifierar sig svenskarna med:

  1. ”Den ordningsamma” (41 %)
  2. Kan inte identifiera sig med någon av grupperna (21 %)
  3. ”Livsnjutaren” (17 %)
  4. ”Den kulturelle” (14 %)
  5. ”Den medvetna” (3 %)
  6. ”Äventyraren” (2%)
  7. ”Festprissen” (1 %)

*SIFO-undersökningen gjordes i april 2019 på uppdrag av Resia i samband med den årliga trendrapporten – Resiabarometern. Totalt gjordes 1120 intervjuer på ett riksrepresentativt urval av kvinnor och män i ålder 15 till 79 år. Rapporten går att läsa här: https://www.resia.se/resiabarometern-2019

För mer information, kontakta gärna:

Lina Eklund, PR-specialist Resia AB, telefon: 0702-88 49 75, e-post: lina.eklund@resia.se

Nyckelord

Kontakter

Lina EklundPR-specialist - PR och extern kommunikation

Det är mig du kontaktar i första hand då jag är den som är presskommunikatör på Resia. Jag jobbar främst med våra semesterresor men svarar på alla frågor.

070-2884975lina.eklund@resia.se

Bilder

Länkar

Om

Resia AB
Resia AB



Resia Travel Group har skapat och driver flertalet varumärken inom resebranschen där den gemensamma nämnaren är personligt engagemang. Med branschens bästa kompetens, en utmärkande energi och stor nyfikenhet har vi som målsättning att alltid skapa överraskande bra reselösningar. För vi kan det här med resor. Vi vet vad som tillför värde när man är på resande fot. Semesterdrömmar, smidiga affärsresor, energigivande möten, gruppresor och events samt välorganiserade kongresser – vi gör skillnad tack vare våra 400 specialiserade medarbetare.

Med fäste i Skandinavien jobbar vi mot hela världen och är tillgängliga såväl online som via telefon och i butik. Vi möter våra kunder genom varumärkena Resia, Resfeber, Box Office, Bengt-Martins, Cruise Market, Rejsefeber, Reisefeber, Ticket Service, ARTE Udland och Hyttespecialisten. Huvudsätet finns i Göteborg. År 2017 omsatte vi 3,5 miljarder kronor. 

Följ Resia AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Resia AB

Svenska damernas framgångar i VM lockar svenskar till Frankrike26.6.2019 06:30:00 CESTPressmeddelande

Svenska damlandslaget stod för en fantastisk prestation i måndags kväll och är nu klara för kvartsfinal mot Tyskland på lördag. Intresset för damlandslaget har exploderat och i media och sociala medier kan man se hur mer eller mindre kända svenskar visar sitt stöd. Det är inte bara hemifrån som man visar sitt stöd – flygbokningarna till Paris har ökat med hela + 42 % sedan matchen mot USA förra torsdagen.

Hälften av skåningarna har inget behov av att vara bortkopplade på semestern20.6.2019 10:32:27 CESTPressmeddelande

Många skåningar har en nära relation med sin mobil och ökad skärmtid kryper allt längre ner i åldrarna. Frågan är hur mycket tid skåningarna egentligen lägger på sina skärmar? Använder man sina telefoner, ipads och laptops mer eller mindre under semestern jämfört med i vardagen? I en SIFO-undersökning som gjorts på uppdrag av Resia överraskade skåningarnas svar.

Det här bråkar svenskarna om på semestern13.6.2019 09:37:22 CESTPressmeddelande

Semestertider ligger alldeles runt hörnet och för de flesta väntar veckor av härlig kvalitetstid med nära och kära. Men är det verkligen så härligt eller leder det kanske till fler konflikter? Enligt en SIFO-undersökning som gjorts på uppdrag av Resia menar en tredjedel av svenskarna att de aldrig bråkar på semestern. De som svarat att de bråkar menar att olika intressen och diskussioner kring vad man ska göra på semestern är det som främst leder till konflikter.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum