Resia AB

Få svenskar är miljömedvetna under semestern

Dela

Enligt en SIFO-undersökning gjord på uppdrag av Resia är det endast 3 % av svenskarna som identifierar sig med ”Den medvetna resenären” som noga planerar hur man ska minska sitt klimatavtryck och resa mer hållbart. Flest svenskar (41 %) identifierar sig med ”Den ordningsamma” som gillar att ha det mesta ordnat innan avresa. Överraskande nog är det främst den yngsta generationen som söker trygghet och hjälp på vägen innan och under resan.

 – Att siffran är så pass låg bland de som reser medvetet är något som förvånar mig. Med alla diskussioner som förs just nu i såväl traditionell media som sociala medier förväntade jag mig att den siffran skulle vara betydligt högre. Jag är dock rätt säker på att resultatet kommer se väldigt annorlunda ut om vi ställer samma fråga nästa år, säger Lina Eklund, PR-specialist på Resia.

Minskar stressen

Att ha många saker fixade hemifrån redan innan avresa är något som allt fler svenskar föredrar. Det minskar stressen på plats och många gånger har man även en kontakt med en resebyrå eller liknande som kan hjälpa till vid oväntade händelser. Dessutom är det enklare att veta vad resan kommer kosta när det mesta är ordnat innan avresa. För att enkelt kunna se samband mellan de olika restyperna och deras behov under semestern frågade vi svenskarna vilken restyp de bäst identifierade sig med. 

3 % av svenskarna reser ”medvetet”

 Att så få som 3 % identifierar sig med ”Den medvetna” är något förvånande med tanke på det senaste årets diskussioner om miljön. Siffran är samma bland kvinnor och män, och relativt lika mellan åldersgrupperna även om mellangruppen har en något högre siffra. Flest medvetna bor det i Norra Mellansverige och minst i Sydsverige och Östra Mellansverige. Bland storstäderna bor det flest miljömedvetna i Stockholm och minst i Malmö.

Millennials efterfrågar trygghet i större utsträckning än väntat

Bland de som identifierar sig med ”Den ordningsamma” är det fler kvinnor och svenskar ur den yngsta åldersgruppen som svarat att de definierar sig som ordningsam och att man vill ha det mesta ordnat innan avresa. Svaret är något överraskande men förklaringen man lämnat är att man vill kunna fokusera helt på upplevelsen när man är på plats och inte lägga tid på att lösa det under semestern. Lägst är siffran hos den äldsta åldersgruppen. Här handlar det enligt undersökningen i många fall om att man värdesätter frihetskänslan och att inte vara bunden till platser och tidpunkter.

Fler kvinnor än män är livsnjutare

Att vara livsnjutare är något som fler män än kvinnor identifierar sig med. Flest livsnjutare finns i åldersspannet 35-55 år och minst i den äldsta åldersgruppen. Här har ju mycket hänt även på hemmaplan där svensken lägger betydligt mer pengar på att äta ute än vad man gjort tidigare. Flest livsnjutare bor det i Sydsverige och Övre Norrland medan det i Mellersta Norrland inte bor särskilt många alls. Jämför man storstäderna bor det flest livsnjutare i Malmö och minst i Stockholm. Bland barnfamiljerna är det fler med små barn som identifierar sig med den här gruppen än de med barn mellan 10 och 18 år. Intressant med tanke på att det i många fall kan vara en utmaning att ta med små barn till fina restauranger.

Flest kulturella svenskar bor i Västsverige

Bland de som identifierar sig som ”Den kulturelle” är något fler kvinnor än män representerade. Åldersmässigt är siffran högst hos den äldsta åldersgruppen och lägst hos den mellersta. Flest kulturella svenskar bor det i Västsverige och minst i Mellersta Norrland och Småland. Bland storstäderna är det göteborgarna som är mest intresserade av kultur medan malmöborna har minst behov av kultur under semestern.

Äventyraren är en smal grupp

Få svenskar identifierar sig med ”Äventyraren”. Bland de som valt det här alternativet är det relativt lika mellan könen. Åldersmässigt är siffran, inte så förvånande, lägst bland de som är mellan 56 och 79 år. Övriga åldersgrupper ligger på samma siffra. Flest äventyrare bor det i Mellersta Norrland och Norra Mellansverige och minst i Småland där ingen alls identifierar sig med den här restypen.

Fest är inget fokus bland svenskarna

Endast 1 % av svenskarna identifierar sig med ”Festprissen” som fokuserar på nattklubbar och att dansa hela natten. Bland de få som valt detta alternativ är det något fler män och något fler hos den yngsta och mellersta gruppen. I den äldsta gruppen är det ingen som identifierar sig med ”Festprissen”. Flest festprissar bor det i Småland och Mellersta Norrland medan det i landets övriga delar är 0 % som identifierar sig med den här resetypen.

De här restyperna identifierar sig svenskarna med:

  1. ”Den ordningsamma” (41 %)
  2. Kan inte identifiera sig med någon av grupperna (21 %)
  3. ”Livsnjutaren” (17 %)
  4. ”Den kulturelle” (14 %)
  5. ”Den medvetna” (3 %)
  6. ”Äventyraren” (2%)
  7. ”Festprissen” (1 %)

*SIFO-undersökningen gjordes i april 2019 på uppdrag av Resia i samband med den årliga trendrapporten – Resiabarometern. Totalt gjordes 1120 intervjuer på ett riksrepresentativt urval av kvinnor och män i ålder 15 till 79 år. Rapporten går att läsa här: https://www.resia.se/resiabarometern-2019

För mer information, kontakta gärna:

Lina Eklund, PR-specialist Resia AB, telefon: 0702-88 49 75, e-post: lina.eklund@resia.se

Nyckelord

Kontakter

Lina EklundPR-specialist - PR och extern kommunikation

Det är mig du kontaktar i första hand då jag är den som är presskommunikatör på Resia. Jag jobbar främst med våra semesterresor men svarar på alla frågor.

070-2884975lina.eklund@resia.se

Bilder

Länkar

Om

Resia AB
Resia AB



Resia Travel Group har skapat och driver flertalet varumärken inom resebranschen där den gemensamma nämnaren är personligt engagemang. Med branschens bästa kompetens, en utmärkande energi och stor nyfikenhet har vi som målsättning att alltid skapa överraskande bra reselösningar. För vi kan det här med resor. Vi vet vad som tillför värde när man är på resande fot. Semesterdrömmar, smidiga affärsresor, energigivande möten, gruppresor och events samt välorganiserade kongresser – vi gör skillnad tack vare våra 400 specialiserade medarbetare.

Med fäste i Skandinavien jobbar vi mot hela världen och är tillgängliga såväl online som via telefon och i butik. Vi möter våra kunder genom varumärkena Resia, Resfeber, Box Office, Bengt-Martins, Cruise Market, Rejsefeber, Reisefeber, Ticket Service, ARTE Udland och Hyttespecialisten. Huvudsätet finns i Göteborg. År 2017 omsatte vi 3,5 miljarder kronor. 

Följ Resia AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Resia AB

Höstens mest populära resmål12.8.2019 06:30:00 CESTPressmeddelande

När sommaren går mot sitt slut och vardagen kommer ikapp svenskarna är det många som redan drömmer sig bort till solvarma stränder och salta dopp. En stor del av befolkningen upplever dock att hösten är en svår period att hitta bra resmål på då det börjar svalna i Europa och man behöver resa längre bort för att få riktigt varma temperaturer. Så vart åker man? Efter en sommar där USA backade rejält är de nu tillbaka med såväl Miami som New York och Orlando på topplistan.

Hit reste svenskarna i juni och juli – och det här resmålet valdes bort9.8.2019 06:30:00 CESTPressmeddelande

Sommaren går mot sitt slut och det är dags att summera. En trend för sommaren 2019 har varit storstadssemestern som ökat stort med London (+38 %), Prag (+38 %) och Krakow (+40 %) i spetsen. Bland charterresmålen klättrar Preveza in på topp tio och nyare resmål som Durres och Kavala står för stora ökningar, även om de än så länge hamnar utanför topplistorna. Störst tapp står resorna till USA för – en effekt av den svaga svenska kronan.

Byt gummistövlar mot flipflops – fyndläge för soldyrkaren7.8.2019 06:30:00 CESTPressmeddelande

Vi är bara i början av augusti men höstvädret är redan här och på många platser i landet öser regnet ner. Många svenskar har den här veckan gått tillbaka till jobbet och skolstarten börjar närma sig. Detta märks inte minst på priserna på resor som återigen är nere på från 299 kronor per person. För den som fortfarande har semesterdagar kvar är det nu man ska fynda, men det gäller att agera snabbt. När vädret är sämre på hemmaplan brukar resorna gå åt som smör i solsken.

Förläng sommaren – hit reser svenskarna i augusti och september29.7.2019 06:45:00 CESTPressmeddelande

Vi är mitt i sommaren men många har redan avslutat sin semester och är tillbaka på jobbet. För den som sparat några semesterdagar är augusti och september fantastiska månader att resa utomlands på. Inte lika mycket folk, behagligt klimat och ofta bättre priser. Svenskarnas weekendfavoriter under sensommaren är Prag, Alicante och Palma de Mallorca som står för de största ökningarna. Inom chartern seglar Korfu upp på topplistan med en ökning på hela +219 %.

Lissabon populär weekendstad bland svenskarna i sommar22.7.2019 06:40:00 CESTPressmeddelande

Svenskarnas semesterbokningar fortsätter att trilla in och weekendresmål som Lissabon, Prag och Krakow klättrar snabbt på listorna. Att semestra i en storstad i sommar är mer populärt än någonsin. Många nöjer sig med några dagar av storstadspuls och historia medan andra kombinerar storstad med strandhäng och äventyr. Bokningsläget till Lissabon ligger just nu på +75 % jämfört med samma period förra året och intresset för staden fortsätter att öka.

Bali, Albanien och Krakow lockar många svenskar15.7.2019 06:45:00 CESTPressmeddelande

Vi är mitt uppe i högsommaren och vädret bjuder på en härlig mix av sol, vind och regn. Svenskarnas sug efter resor är stort och några av resmålen som toppar listorna just nu är bland annat Bali, Krakow och Albanien. En trend som märks tydligt i sommar är att svenskarna bokar sista minuten-resor i högre utsträckning då många fortfarande inväntar en repris på förra årets hetta här hemma och inte vill boka upp sig för lång tid innan.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum