Få svenskar stressade av ny teknik i arbetslivet

Endast 15 procent av svenskarna säger sig vara stressade av digital teknik på jobbet. Och fler än hälften säger sig vara den person som kollegorna frågar om råd i digitala frågor. Det visar Sveriges största arbetslivspanel Manpower Work Life.

– Digitala och tekniska färdigheter är viktiga kompetenser för att vara attraktiv på arbetsmarknaden. Därför är det väldigt glädjande att så många svenskar har gott självförtroende kring sin förmåga att förstå och hänga med i teknikutvecklingen, säger Lars Forseth, vd för ManpowerGroup Sverige.

Undersökningen visar att endast 15 procent av svenskarna anser att digital teknik stressar dem i yrkeslivet. De flesta tycker också att det är lätt att förstå hur den fungerar och bara 13 procent tycker att det är krävande att lära sig ny digital teknik på jobbet. 56 procent anser sig i stället vara ”den som kollegor frågar om råd i digitala frågor” i yrkeslivet. Mellan könen finns knappt några skillnader i synen på ny digital teknik.

– Det är positivt att så många ser sig själv som rådgivare i digitala frågor och kan hjälpa andra att lära sig nytt. Att låta medarbetare lära sig av varandra skapar goda förutsättningar för både kompetensutveckling och idéutbyten, och arbetsgivare bör ta tillvara på denna möjlighet, säger Lars Forseth.

1 707 personer deltog i ManpowerGroups arbetslivspanel. De utgör ett representativt urval av Sveriges arbetsföra befolkning avseende ålder, kön och bostadsort.

Bilagor:
Topplistan: Så ser svenskarna på att lära sig ny digital teknik på jobbet
Om Manpower Work Life

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43
helene.belin@manpowergroup.se

Topplistan: Så ser svenskarna på att lära sig ny digital teknik på jobbet

Följande fråga ställdes: ”Hur ser du på att lära dig ny digital teknik på jobbet?”. Siffran i procent anger antal svarande som instämmer i påståendet “I mycket stor utsträckning” sammanlagt med ”I ganska stor utsträckning”.

1. Spännande med nya kunskaper: 80 procent
2. Jag utvecklar mina förmågor: 61 procent
3. Har nytta av det även privat: 49 procent
4. Krävande att lära nytt: 13 procent
5. Tar för mycket av min tid: 8 procent
6. Det är ett onödigt störande moment: 4 procent
7. Inte relevant på min arbetsplats med ny digital teknik: 2 procent

Om Manpower Work Life
Manpower Work Life är Sveriges största arbetslivspanel med närmare 20 000 personer som regelbundet får svara på aktuella frågor om arbetslivet. Den senaste undersökningen genomfördes av Inizio på uppdrag av ManpowerGroup under februari-mars 2018 och omfattar anställda, egenföretagare, arbetssökande och studerande. 1 707 personer har svarat på följande frågor.

Hur väl stämmer följande påståenden in på dig i yrkeslivet:

1. Jag är den som kollegor frågar om råd i digitala frågor.
19 procent svarade ”stämmer mycket bra”, 38 procent svarade ”stämmer ganska bra”, 28 procent svarade ”varken eller”, 11 procent svarade ”stämmer ganska dåligt”, 4 procent svarade ”stämmer mycket dåligt”. 1 procent svarade ”vet ej”.

2. Digital teknik stressar mig.
4 procent svarade ”stämmer mycket bra”, 11 procent svarade ”stämmer ganska bra”, 20 procent svarade ”varken eller”, 17 procent svarade ”stämmer ganska dåligt”, 45 procent svarade ”stämmer mycket dåligt”. 4 procent svarade ”vet ej”.

3. Jag har svårt att förstå hur ny digital teknik fungerar.
5 procent svarade ”stämmer mycket bra”, 11 procent svarade ”stämmer ganska bra”, 15 procent svarade ”varken eller”, 22 procent svarade ”stämmer ganska dåligt”, 46 procent svarade ”stämmer mycket dåligt”. 1 procent svarade ”vet ej”.

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Ny prognos: 2019 inleds med fler jobbtillfällen i mellersta Sverige11.12.2018 08:41Pressmeddelande

Arbetsgivare i mellersta Sverige, där Södermanland, Västmanland, Värmland och Örebro län ingår, förväntar sig en ökad efterfrågan på arbetskraft i början på det nya året. Sysselsättningstrenden för regionen ligger på +5 procent för det första kvartalet, på samma nivå som Sverige som helhet. Det är dock en rejäl minskning jämfört med föregående kvartals rekordprognos på +22 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.

Ny prognos: 2019 inleds med fler jobbtillfällen i Västsverige11.12.2018 08:38Pressmeddelande

Arbetsgivare i Västra Götalands och Hallands län, förväntar sig en ökad efterfrågan på arbetskraft i början på det nya året. Sysselsättningstrenden för regionen ligger på +6 procent för det första kvartalet, långt från rekordprognosen för motsvarande period förra året som då låg på +16 procent. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +5 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.