Få ut mer av din cobot med molntjänster

I spåren av covid-19 har mer eller mindre alla företag behövt tänka om. De som varit vana vid personliga möten, felsökningar och reparationer på plats har tvingats hitta nya arbetssätt. Många har fått upp ögonen för möjligheterna att koppla upp sin cobot till molnet för bättre analys, säkrare backup och enklare support.

Genom att koppla upp UR-coboten till molnet har du ständig tillgång till loggar och data för en smidigare support.

Vi lever våra liv allt mer uppkopplade och sammankopplade. Smarta prylar i hemmet kan kopplas ihop för en smidigare användning och anslutas till molntjänster för bättre och mer personlig information.

På samma sätt börjar tillverkningsindustrin mer och mer inse fördelarna med att koppla upp sin utrustning för att få tillgång till olika molntjänster. Det handlar om smidigare underhåll, bättre dataanalyser, snabb felsökning, automatisk backup, onlinesupport och mycket mer.

Det pratas mycket om automation dessa tider och i takt med att kollaborativa robotar, så kallade cobotar, blir allt mer populära kan det därför vara smart att tänka molnteknologi redan från början.

Varför koppla coboten till molnet?

Det finns en rad anledningar som kan delas in i tre kategorier: bättre analys, säkrare backup och enklare support.

1. Bättre analys

Genom att koppla upp sin cobot mot molnet går det att väsentligt förbättra sina produktionsanalyser. Med hjälp av lagrad maskindata kan eventuella driftstopp eller variationer i produktionscykler härledas. Det finns flera olika sätt att spara och visualisera maskindata. Några av metoderna ger enkel och grundläggande information, medan andra är mer avancerade. Cobotar är komplicerade maskiner som innehåller mycket information, vilket möjliggör en mer avancerad analys som är användbar exempelvis vid finjustering av coboten eller felsökning.

Med sofistikerad programvara som använder maskininlärning kan man också djupare analysera specifika applikationer, och bli förvarnad när avvikelser i processen förekommer. De flesta av dessa lösningar använder molnet för att bygga förutsägbara modeller.

1. Automatisk backup

Att säkerhetskopiera en cobot i molnet ger både sinnesro och nya möjligheter. Säkerhetskopieringen sker ofta i realtid, man slipper plugga in en USB-sticka eller hålla koll på vilken version man sparade var. Om molnsäkerhetskopieringen spårar versioner behöver man heller inte komma ihåg ”filnamn_version” för att spåra ändringar (Sprocket_v1.2, Sprocket v1.2a och så vidare).

Att det finns backup på produktionskritiska filer som loggar, diagnostik och kalibreringsfiler är avgörande när man ska felsöka problem eller i värsta fall måste byta ut eller bygga om någon del av coboten. Att filerna då finns i tryggt förvar i molnet gör en jobbig situation åtminstone lite lättare. Vissa säkerhetskopieringslösningar erbjuder också möjligheten att dela filerna med cobotleverantören, integratören eller direkt med tillverkaren.

1. Enklare support

Det går inte att undvika, vid något tillfälle behöver man kontakta supporten, i synnerhet om man använder avancerad automation med robotar. Och då är en cobot med molnkoppling betydligt lättare att ha att göra med. Har du problem med en applikation eller något annat kan du enkelt dela analys, loggar, I/O-status och så vidare med experter både i det egna företaget eller med leverantören, integratören eller med tillverkaren direkt. En cobot som inte är kopplad till molnet måste kontrolleras på plats, vilket tar längre tid och är kostsamt för alla parter.

Det behöver inte vara dyrt eller svårt

Fördelarna är alltså många – men finns det några betänkligheter? Många molnlösningar kräver dyr och emellanåt komplicerad programvara. Ibland behövs en speciell nätverkskonfiguration och många tar också ut en månatlig avgift för programvaran, vilket kan vara svårt för användaren att motivera.

Men det finns lösningar där man som användare slipper både kostnaden och komplexiteten. Hirebotics har skapat en molnprogramvara åt Universal Robots där inga externa programvaror är nödvändiga. UR-coboten registreras med en QR-kod som sitter på kontrollskärmen och molntjänsterna är gratis.

Skydda din data

Säkerhet är ofta ett stort orosmomentet när det gäller molnet – det gäller inte bara för robotar. Det rekommenderas alltid att använda en brandvägg som enbart tillåter trafik du litar på. Hirebotics molnprogramvara är designad för att skydda din data, så att du kan utnyttja molntjänsten utan risk. Det inkluderar certifikat för säker TLS-kryptering, vilket garanterar att datan skyddas under överföringen.

Sammanfattningsvis

Företag som utnyttjar molntjänster kommer att skaffa sig konkurrensfördelar – både nu och i framtiden. Cobotleverantörer med öppna ekosystem av molntjänster, som Universal Robots, erbjuder möjligheter som går långt utöver vad man kan göra i ett isolerat, avgränsat system. Det gör det både enklare och billigare för slutanvändaren.

Genom att koppla upp sin UR-cobot till molnet med Hirebotics molntjänst har du ständig tillgång till loggar och data för en smidigare support.
Hirebotics mobilapp och mjukvara gör det enkelt att använda BotX svetsrobot, som baseras på Universal Robots cobotmodell UR10e.
Alla Universal Robots cobotar har en nätverksanslutning via kontrollskärmen.
Alla Universal Robots cobotar har en nätverksanslutning via kontrollskärmen.

• År 2019 hade Universal Robots en omsättning på 248 miljoner USD.

Robotar hjälper Lundaföretag klara konkurrens från Kina23.11.2020 14:48:39 CETPressmeddelande

På Ideon i Lund står två robotar från Universal Robots och ritar cirklar och streck på stora bildskärmar. Varje millimeter av företaget FlatFrogs digitala whiteboards kvalitetstestas, och robotarnas insats är ovärderlig för att Lundaföretaget ska hålla kvaliteten uppe och klara konkurrensen med framför allt Kina. Läs det senaste inlägget på UR-bloggen och lär om hur svenska företag automatiserar.