Få vattenverk får ut fullt värde från sina mätdata

Bara 13 procent av vattenverken använder intelligent vattenmätning för att avslöja vattenförlust. Det finns en stor, orealiserad potential för de svenska vattenverken. De skulle kunna utnyttja data och intelligent vattenmätningsteknik i mycket större utsträckning än vad de gör idag – och uppnå stora vinster.

Digital vattenmätning kan avslöja läckage i rörsystemet, men bara 13 procent av vattenverken använder denna möjlighet.

En enkätundersökning utförd av den danska mätartillverkaren Kamstrup bland höga chefer och driftansvariga i den svenska vattenbranschen pekar på att alltför få utnyttjar de stora möjligheterna som finns i att utnyttja data för att identifiera och förebygga vattenförluster och läckage.

Faktum är att färre än vart åttonde vattenverk utnyttjar den fulla potentialen i intelligent mätteknik, även kallat smart mätning.

Sverige har en vattenförlust på cirka 20–25 procent av den totala mängden dricksvatten som årligen levereras av de svenska vattenverken. Det motsvarar försiktigt beräknat 500 miljoner liter – om dagen! Anna Linusson, vd för branschorganisationen Svenskt Vatten, påpekade nyligen att läckage är ett problem som tar lika stor plats i den svenska debatten om infrastruktur som till exempel de senaste somrarnas vattenbrist i Sverige.

Ändå svarar endast 13 procent av vattenverkscheferna i undersökningen att de använder mättekniken till att identifiera läckage. Däremot säger 54 procent i undersökningen att de huvudsakligen använder mätdata till att avräkna förbrukningen hos kunderna. 23 procent säger att de använder mätdata till ospecificerad driftoptimering.

Det förvånar inte Kristian Rokkjær, Head of Product Management, Water Solutions hos Kamstrup. Som ansvarig för den avdelning som utvecklar alltmer avancerade fjärravläsnings- och analyssystem till vattenbolagen är han medveten om att de nya möjligheterna först nu på allvar vinner fotfäste ute hos vattenverken.

”Med fjärrläsning kan man hämta data varje dygn och till och med varje timme, och datan kan användas för att mycket exakt beräkna vattenförlusten i avgränsade områden av försörjningsområdet. Det ger en bra inblick i omfattningen av vattenförlusten. Vad som är ännu viktigare: det kan säga något om vilken typ av vattenförlust det handlar om. Den förståelsen är viktig om man vill förstå orsaken till problemet. Det mest intressanta är att många vattenbolag faktiskt redan har informationen, de behöver bara strukturera den bättre”, berättar Kristian Rokkjær.

I nära samarbete med bland annat danska vattenverk utvecklar Kamstrup en analysplattform som baseras på frekvent insamling av mätdata. Erfarenheterna visar att man kan ringa in och lösa konkreta läckageproblem i en lokal del av ett vattenförsörjningsområde långt mer effektivt och med färre omkostnader än med några av de andra kända metoderna.

”Matematiken är inte särskilt svår. Det handlar egentligen bara om att mäta hur mycket vatten man pumpar ut till konsumenterna – och hur stor förbrukning som mäts via vattenmätarna i hushållen. Finns det en skillnad har man en vattenläcka.”

”Men i praktiken har det tidigare varit närmast omöjligt, eftersom man bara har samlat in mätdata en gång eller några få gånger per år – och som regel med hjälp av konsumenternas rapportering. Det ger mycket begränsade och inte särskilt precisa data. Därutöver måste data rensas och bearbetas innan man kan få ett tillförlitligt resultat. Men med mer frekventa data från konsumenternas mätare och rätt lösningar kan man nu med mycket större precision och oftare analysera hur stor förlusten är, var i nätet den förekommer och under vilka tider på dygnet. Dessa analyser kan vara värda mycket pengar för vattenverket”, påpekar Kristian Rokkjær.

Kristian Rokkjær, Kamstrup

Kamstrup är en världsledande leverantör av intelligenta mätningslösningar för energi och vatten. I 70 år har vi tillhandahållit tillförlitliga och kostnadseffektiva produkter som hjälper bolag att arbeta mer effektivt, minska sina kostnader och utnyttja det fullständiga värdet av sina data. Vi har en stark lokal närvaro i Sverige sedan år 2000 och idag består vår svenska försäljnings- och serviceorganisation av mer än 50 anställda som arbetar i vårt kontor i Täby. Våra lösningar inkluderar förbrukningsmätare, smarta mätsystem, hosting och service, analys och smart grid-program. www.kamstrup.com/varldensbasta