Fack och arbetsgivare vill ha klara besked om arbetet i Sveriges hamnar

Svenska Transportarbetareförbundet och Sveriges Hamnar uppmanar Sveriges regering att besluta hur ryska och ryskkontrollerade fartyg ska hanteras i Sveriges hamnar. Vi, arbetsmarknadens parter, är bekymrade över situationen i vår närhet och uppmanar regeringen att ta ett tydligt och kraftfullt beslut i frågan.

Foto: Transportföretagen

Vi står bakom intentionen med Europaparlamentets resolution och har förståelse för att alla restriktioner bör ske EU-gemensamt. Vi har sett att några medlemsstater gått före och redan stoppar ryska fartyg i sina hamnar och vi uppmanar regeringen till att skyndsamt fatta ett beslut för Sveriges hanterande.

- Vi vill se tydligare beslut från regeringen när det gäller hur ryskkontrollerade fartyg ska hanteras i Svenska hamnar och det brådskar, säger Marcus Dahlsten Vd Sveriges Hamnar.

- Situationen är allvarlig och vi behöver tydliga regler för våra medlemmar som jobbar i hamnarna, säger Tommy Wreeth ordförande Transport.

Frågor ställs till
Svenska Transportarbetareförbundet
Pressenheten
press@transport.se

Transportföretagen och Sveriges Hamnar

Foto: Transportföretagen
Marcus Dahlsten, Vd Transportföretagen

Transportföretagen och Göteborgsregionen vill råda bot på mekanikerbrist17.5.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det råder stor brist på personbils- och lastbilsmekaniker i Sverige. Bara i Göteborgsregionen saknas nära 300 mekaniker, vilket är en stor del av landets totala behov. Därför startar Göteborgsregionens kompetensnav nu en valideringsinsats, där personer som har rätt kompetens för att arbeta som mekaniker, men som saknar fullständiga betyg, kan få sina kunskaper validerade.

Ny styrelse i Sveriges Bussföretag17.5.2022 09:59:22 CEST | Pressmeddelande

Vid dagens årsstämma blev Tomas Byberg omvald till ordförande i bransch- och arbetsgivarförbundet Sveriges Bussföretag. Tomas Byberg är vd för Byberg & Nordin. Han är också bussbranschens företrädare i det arbete som nu pågår inom den svenska kollektivtrafiken för att återstarta sektorn efter det stålbad coronapandemin inneburit. Sveriges Bussföretags styrelse fick efter stämman idag flera nya ledamöter från både större koncerner och mindre familjeföretag från hela Sverige.