Facken söker återigen stöd från Arbetsmiljöverket om den usla arbetsmiljön i Hörby

Vision, Akademikerförbundet SSR, SACO-rådet, Lärarnas Riksförbund, Lärarförbundet samt Vårdförbundet lämnade idag, måndag in en begäran till Arbetsmiljöverket om arbetsmiljöåtgärd mot Hörby kommun efter incidenter på Örenäs slott och dess efterspel.

En gemensam begäran om utredning och åtgärder enligt 6 kap 6a§ Arbetsmiljölagen lämnades den 24 september till arbetsgivaren Hörby kommun, av skyddsombud och huvudskyddsombud från ovanstående fackförbund. I den gemensamma begäran påtalade skyddsombud och huvudskyddsombud brister i arbetsmiljön med anledning av incidenter på Örenäs slott, där kommunens chefsinternat ägde rum 3-4 september. Även de efterföljande arbetsmiljöproblem som uppstått på grund av arbetsgivarens bristande hantering av densamma lyftes fram i anmälan.

Arbetsgivaren Hörby kommun svarade den 28 september på skyddsombud och huvudskyddsombud begäran om utredning och åtgärder enligt 6 kap 6a§ Arbetsmiljölagen. I sitt svar skriver arbetsgivaren att juridisk expertis via Moll Wendén Advokatbyrå AB anlitats för att utreda händelserna på Örenäs slott. Arbetsgivaren skriver även att Moll Wendén Advokatbyrå AB inledningsvis ska intervjua flera av cheferna som deltog på internatet.

Huvudskyddsombud och skyddsombud bedömer att arbetsgivarens svar inte bemöter frågeställningar och begäranden samt att svaret i sin helhet är undermåligt.

- Det helhetsproblem som vi huvudskyddsombud och skyddsombud påtalar i vår begäran om utredning och åtgärd enligt 6 kap 6a§ Arbetsmiljölagen bedöms inte alls beröras av arbetsgivaren. Den tystnadskultur som i januari i år föranledde den tidigare 66a-anmälan upplever vi nu, via vittnesmål, ha spritt sig till större delar av kommunens olika arbetsplatser. Många medarbetare påtalar även det svikande förtroendet för kommundirektören,säger skyddsombud och huvudskyddsombud.

- Arbetsgivaren är ansvarig för arbetsmiljön och skyldig att utreda samt åtgärda de arbetsmiljöproblem som finns i kommunen. I dagsläget anser vi att arbetsgivaren inte sett tillräckligt allvarligt på vår anmälan samt att arbetsgivaren inte heller upplevs förstått vidden av hur den senaste tidens bristande hantering av händelser och dess efterspel kring chefskonferensen påverkat arbetsmiljön för flertalet anställda i Hörby kommun, fortsätter skyddsombud och huvudskyddsombud.

Med anledning av ovanstående beslutar Huvudskyddsombud och skyddsombud att idag, måndag på nytt vända sig till Arbetsmiljöverket med ytterligare ett ärende.

För mer info, v g kontakta:

Vision: Sarah Nystedt, 0415-37 81 37

Akademikerförbundet SSR: Emma Hartell, 0415-37 81 18