Fackens krav urholkar basindustrins konkurrenskraft

– Fackens krav på löneökningar på 2,8 procent i årets avtalsförhandlingar är alldeles för höga. De riskerar att kraftigt urholka den svenska basindustrins konkurrenskraft. Det säger Industriarbetsgivarnas vd Per Hidesten i ett uttalande med anledning av kravväxlingarna i dag.

– Svensk basindustri verkar på en global marknad och priserna sätts globalt. Merparten av industriproduktionen exporteras och därför är det den globala konjunkturen som är avgörande för svensk basindustri i avtalsförhandlingarna, inte den svenska konjunkturen, säger Hidesten och fortsätter:

– Och framför oss ser vi nu en mycket svag global tillväxttrend och produktivitetstillväxten är låg både i Sverige och globalt – avsevärt lägre än före finanskrisen. Detta måste vi förhålla oss till och därför finns det ett mycket begränsat utrymme för löneökningar i avtalsförhandlingarna.

Hidesten understryker att det är viktigt att ha ett längre perspektiv med sig i avtalsrörelsen.

– De senaste tio åren har vi förlorat 120 000 industrijobb i Sverige och vi har haft en svag produktivitetsutveckling. Den här trenden måste vi vända, säger han.

– Vi har inte råd med högre löneökningar i Sverige, jämfört med våra viktigaste konkurrentländer.
I bland annat Finland minskar man nu arbetskraftskostnaderna i tre år framåt och även i Tyskland har man sänkt sina arbetskraftskostnader. Trenden med tidigare löneökningar i Sverige måste brytas och det måste ske en nedväxling om vi ska behålla industrijobben i Sverige, avslutar Per Hidesten.

Svensk basindustri står för en nettoexport på 135 miljarder kronor och cirka 260 miljarder kronor i sammanlagt exportvärde. En långsiktig internationell konkurrenskraft är avgörande för den svenska basindustrin.

I dag utväxlades krav mellan Industriarbetsgivarna och IF Metall, GS-facket, Pappers, Ledarna, Unionen samt Sveriges Ingenjörer.

För ytterligare information, kontakta:

Kungsträdgårdsgatan 10

Industriarbetsgivarna är arbetsgivarorganisationen för gruv-, massa-, papper-, stål-, metall- och sågverksindustrin samt svetsmekanisk industri. Industriarbetsgivarna företräder drygt 800 medlemsföretag med cirka 80 000 anställda. Svensk basindustri är en stark motor för svensk ekonomi och står för nettoexport på 135 miljarder kronor och cirka 260 miljarder kronor i sammanlagt exportvärde.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.