Fackförbundet Kommunal varslar Vårdföretagarna om konflikt inom personlig assistans

Kommunal har idag varslat om konfliktåtgärder för bransch Personlig assistans. En konflikt inom området riskerar drabba utsatta personer med stort hjälpbehov i sina dagliga liv. Varslet innebär blockad mot nyanställning samt blockad mot inhyrning av arbetstagare.

Vårdföretagarna och fackförbundet Kommunal har trots lång tid av intensivt förhandlande inte kunnat enas om ett nytt löneavtal för den kommande avtalsperioden. Företagens ersättning bestäms av regeringen och i statens budget. De senaste åren har ersättningen inte ökat i takt med de kollektivavtalade lönerna vilket urholkat assistansersättningen och företagens betalningsförmåga. Ersättningen från regeringen ska täcka kostnaden för hela den personliga assistansen. Företagen har inga andra inkomster än ersättningen från regeringen. Företagen får inte och ska inte ta betalt av brukarna för att täcka medarbetarnas lönehöjningar. Det är en utsatt grupp i samhället som drabbas hårt när pengarna inte räcker till för assistenternas löner.

• Branschens företag vill höja lönerna för medarbetarna i nivå med övriga på arbetsmarknaden. Men för att kunna göra det måste regeringen och finansminister Magdalena Andersson höja assistansersättningen i motsvarande grad, vilket de inte gjort. En konflikt riskerar att tvinga fram lönehöjningar som än en gång är väsentligt högre än höjningen av assistansersättningen. Det här riskerar att leda till att seriösa och välskötta företag tvingas bort från den svenska modellen och kollektivavtal. Det vore olyckligt och det tror vi inte att en socialdemokratisk regering önskar, säger Inga-Kari Fryklund förbundsdirektör Vårdföretagarna.

Regeringen har aviserat en höjning med 1,5 procent under kommande tre år. Den höjningen är för låg. Även personliga assistenter måste ha rätt till löneökningar i nivå med övrig arbetsmarknad. Med regeringens besked kommer ersättningen för personlig assistans höjas med 4,05 procent under tre år, 2017-2019. Arbetsmarknadens parter har tidigare i år kommit överens om det så kallade märket med löneökningar på 6,5 procent för motsvarande period.

• Det innebär att våra medlemsföretag även fortsättningsvis kommer ha svårt att öka lönerna i nivå med övrig arbetsmarknad, vilket man önskar kunna göra, säger Inga-Kari Fryklund förbundsdirektör Vårdföretagarna.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-551 140 65

Kommentar till AF:s månadsstatistik: Almega kräver stopp för nya extratjänster12.10.2018 12:01Pressmeddelande

Arbetsförmedlingens månadsstatik för september 2018 visar att antalet deltagare i stöd och matchning och arbetsmarknadsutbildning fortsätter att minska. Antalet deltagare i stöd och matchning och arbetsmarknadsutbildning är 12212 respektive 6406. - Stöd- och matchning och arbetsmarknadsutbildningar är effektiva insatser som ofta leder till jobb. Men insatserna har aldrig tidigare haft så få deltagare. Personalbristen är ett av företagens största tillväxthinder. Därför måste arbetslösa tvärtom matchas och utbildas mycket mera aktivt än vad som sker idag, säger Andreas Åström chef för Påverkan och Kommunikation på Almega För ett år sedan var antalet arbetssökande som gick på dessa insatser 20635 respektive 7733. Arbetsförmedlingens månadsstatistik samtidigt visar på stark efterfrågan på arbetskraft och många lediga jobb. Personalbristen är fortsatt ett av företagens största tillväxthinder. - Ytterligare minst 15000 arbetslösa bör matchas eller påbörja arbetsmarknadsutbildning redan under

Ny regering måste riva hinder för tjänstetillväxt26.9.2018 07:30Pressmeddelande

Takten i produktionstillväxten i den privata tjänstesektorn ligger kvar på en lägre nivå än 2017, när konjunkturen tycks ha toppat i tjänstesektorn. Inbromsningen beror framför allt på den utbredda bristen på personal, som hindrar tjänsteföretagen från att expandera. Efterfrågan ligger dock fortsatt på en hög nivå, även om det finns en förväntan om att efterfrågan kommer minska något de närmsta månaderna. En ny regering måste på allvar ta tag i de strukturella hinder som finns för att åtgärda kompetensförsörjningsproblemen, i god tid innan lågkonjunktur kommer. Den bedömningen gör Almega i samband med tredje kvartalets Tjänsteindikator.