Fackförbundet Kommunal varslar Vårdföretagarna om konflikt inom personlig assistans

Kommunal har idag varslat om konfliktåtgärder för bransch Personlig assistans. En konflikt inom området riskerar drabba utsatta personer med stort hjälpbehov i sina dagliga liv. Varslet innebär blockad mot nyanställning samt blockad mot inhyrning av arbetstagare.

Vårdföretagarna och fackförbundet Kommunal har trots lång tid av intensivt förhandlande inte kunnat enas om ett nytt löneavtal för den kommande avtalsperioden. Företagens ersättning bestäms av regeringen och i statens budget. De senaste åren har ersättningen inte ökat i takt med de kollektivavtalade lönerna vilket urholkat assistansersättningen och företagens betalningsförmåga. Ersättningen från regeringen ska täcka kostnaden för hela den personliga assistansen. Företagen har inga andra inkomster än ersättningen från regeringen. Företagen får inte och ska inte ta betalt av brukarna för att täcka medarbetarnas lönehöjningar. Det är en utsatt grupp i samhället som drabbas hårt när pengarna inte räcker till för assistenternas löner.

• Branschens företag vill höja lönerna för medarbetarna i nivå med övriga på arbetsmarknaden. Men för att kunna göra det måste regeringen och finansminister Magdalena Andersson höja assistansersättningen i motsvarande grad, vilket de inte gjort. En konflikt riskerar att tvinga fram lönehöjningar som än en gång är väsentligt högre än höjningen av assistansersättningen. Det här riskerar att leda till att seriösa och välskötta företag tvingas bort från den svenska modellen och kollektivavtal. Det vore olyckligt och det tror vi inte att en socialdemokratisk regering önskar, säger Inga-Kari Fryklund förbundsdirektör Vårdföretagarna.

Regeringen har aviserat en höjning med 1,5 procent under kommande tre år. Den höjningen är för låg. Även personliga assistenter måste ha rätt till löneökningar i nivå med övrig arbetsmarknad. Med regeringens besked kommer ersättningen för personlig assistans höjas med 4,05 procent under tre år, 2017-2019. Arbetsmarknadens parter har tidigare i år kommit överens om det så kallade märket med löneökningar på 6,5 procent för motsvarande period.

• Det innebär att våra medlemsföretag även fortsättningsvis kommer ha svårt att öka lönerna i nivå med övrig arbetsmarknad, vilket man önskar kunna göra, säger Inga-Kari Fryklund förbundsdirektör Vårdföretagarna.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-551 140 65

Tjänsteindikatorn Q2: Uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten bruten20.6.2018 06:57Pressmeddelande

För första gången sedan 2014 visar Almegas Tjänsteindikator att den uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten i den privata tjänstesektorn är bruten. Detta trots en fortsatt stark konjunktur. Indikationen är att företagen inom särskilt kunskapsintensiva tjänstebranscher anpassar sig efter den akuta kompetensbristen. Något som drabbar tillväxten i stort då den privata tjänstesektorn står för 66 procent av näringslivets förädlingsvärde.