Fackförbundet ST ställer sig bakom demokratirörelsen i Iran

Fackförbundet ST ser med oro på våldet som pågår i Iran och vill uppmana Irans regering att upprätthålla FN:s deklaration för mänskliga rättigheter. Det är en grundläggande mänsklig rättighet att få bestämma över sin kropp och klädsel. Kvinnor i Iran som ger uttryck för denna rättighet möts av våld, misshandel och arresteringar.

Nyligen misshandlades en ung kvinna brutalt till döds av sedlighetspolisen. Detta för att hennes slöja inte uppfattades sitta rätt. Hennes död har lett till en stor våg av demonstrationer i hela landet, där män och kvinnor kräver sina demokratiska rättigheter.

- Vi i den demokratiska delen av världen har ett ansvar att stötta demokratirörelser i länder där människor lever under förtryck. Som facklig organisation ställer vi oss bakom det iranska folkets kamp för demokrati och mänskliga rättigheter, säger Britta Lejon, förbundsordförande för Fackförbundet ST.

Fackförbundet ST stödjer och står bakom dessa modiga kvinnor och män som varje dag på Irans gator kräver sina demokratiska rättigheter trots att de riskerar sina liv.

Våra arbetsvillkor påverkas i allt högre grad av vår omgivning, när mänskliga rättigheter kränks i ett land, är det också ett hot mot våra demokratiska värden.

Fackförbundet ST driver sedan 10 år ett samarbetsprojekt med fackförbund i Nordafrika och Arabvärlden, där fokuserar vi på att stödja och utbilda kvinnliga ledare. Det har hitintills varit svårt för kvinnor fån Iran att delta. Kvinnors deltagande i fackföreningar och civilsamhälle är en förutsättning för att Iran och andra länder skall utvecklas till demokratier.

Allt högre arbetsbelastning för statligt anställda14.11.2022 13:00:00 CET | Pressmeddelande

Arbetsbelastningen har ökat för anställda inom staten. Det visar Fackförbundet STs stora arbetsmiljöundersökning ”Hur mår anställda på statligt uppdrag?”. Högt arbetstempo och för stor arbetsmängd gör att 7 av 10 statligt anställda uppger att de känner sig stressade i jobbet. Brist på inflytande anges ofta som en bidragande orsak till stress. ST anser att staten behöver bli bättre på att resursätta efter behov, både för de anställdas del och för servicen till medborgarna.

Stora åtstramningar väntar för statliga myndigheter8.11.2022 16:45:13 CET | Pressmeddelande

Trots regeringens tidigare utlovade satsningar på många av statens ansvarsområden innebär budgeten för 2023 att stora delar av statsförvaltningen kommer tvingas till åtstramningar. Det menar Fackförbundet ST efter att regeringen presenterat budgetpropositionen för nästa år. Många av Sveriges myndigheter kommer inte få full kompensation för kostnadsökningar, vilket gör att ST bedömer att det finns risk för uppsägningar och nedskärningar i förvaltningen.