Fackförbund.nu - Kraftig ökning av medlemmar i Fackförbund

Antalet medlemmar i fackförbund har vuxit kraftigt i pandemins spår. Paraplyorganisationen LO såg den största tillväxten på över 35 år.

Antalet medlemmar i LO ökade under fjolåret för första gången under de senaste tio åren. Under 2020 ökade antalet medlemmar med 22 320 personer vilket var en tillväxt på 1,6 procent. De senaste fyra åren har LO tappat medlemmar i flertalet förbund så förra året var därmed en trendbrytare.

En av de största ökningarna noterade förbundet Kommunal som såg en ökning på 16 619 personer. Även Handels och ett par andra mer nischade förbund ökade sina medlemsantal. LO:s andre vice ordförande menar att det är en kombination av effekt av covid-19 och resultat av att LO:s förbund har varit aktiva med att värva nya medlemmar.

Även i Danmark så ser Allefagforeninger.dk samma trend av att fler danskar väljer att bli medlemmar i olika fackförbund. Pandemin verkar vara en av de största anledningarna till att allt fler danskar fått upp intresset för fackföreningar. Coronapandemin har skapat om arbetsmarknaden och det är allt fler svenskar och danskar som ser nyttan av att vara med i en facklig organisation.

Ökad trafik på Fackförbund.nu

Även Fackförbund.nu, en hemsida som samlar nyttig information om olika fackförbund och fackföreningar i Sverige, märke av ett stort intresse på sajten. Under förra året såg informationstjänsten en stor ökning av trafiken på sajten, dels av personer som använde sajten för att söka information om olika fackförbund, men även för att få vägledning vid frågor som rör covid-19.

-       Covid-19 påverkar oss på ett eller annat sätt i både privatlivet och på arbetet. Med anledning av virusets spridning är det således många individer som har frågor kring vad som gäller på arbetet, hur man ska hantera arbetsmiljön och kunder till resor till och från arbetsplatsen. Det är helt naturligt att det dessa frågor dyker upp hos många så vi valde därmed att samla viktig information på sajten om detta, säger pressansvarig på Fackförbund.nu

Fackförbund.nu har samlat specifika informationssidor om covid-19 bland landets olika fackförbund. På dessa sidor kan läsare bland annat få detaljer kring vad som gäller vid allt ifrån korttidspermittering, varsel och uppsägning till konkurs. Här finns även nyttig information kring vad man kan göra om man blir sjuk eller arbetslös samt vilka villkor och regler som gäller för a-kassa, lön eller andra ersättningar. De olika fackförbunden har sammanställt informationsmaterialet i syfte för att den som är anställd, arbetsgivare eller egenföretagare enklare ska få svar på sina frågor samt få stöd.

Villkor för att få ersättning från a-kassa lättades tillfälligt under 2020

Med anledning av den rådande pandemin tog den svenska riksdagen och regeringen beslut om att lätta upp särskilda villkor för att vara berättigad till ersättning från en a-kassa. I samband med detta har även taket för ersättningen höjts. Dessa regler trädde i kraft den 13 april och pågick till slutet av 2020.

Presskontakt: Fredrik Andersson info@fackforbund.nu